Vraag

• Dr.W
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-01 17:50
Hallo allemaal!

Ik probeer een PC te bouwen, maar ik kom (meestal) niet in de UEFI.

Ik gebruik:
MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI
G.Skill Flare X5 (2x16G)
AMD Ryzen 7 9800X3D
Samsung 9100 Pro

Als ik de PC start, branden de LEDS voor de CPU en DRAM. Verder laat het LED schermpje (uiteindelijk) de code EC zien.
Ik heb de bios-flash gedaan met de laatste BIOS update van MSI. Ook heb ik geprobeerd de computer op te starten met een RAM module. Meestal gaf dit hetzelfde resultaat.

Twee keer is het gelukt om in de UEFI te komen. Daar kon ik zien dat het systeem alle onderdelen correct zag, en ook dat de laatste versie van de BIOS er op stond. Maar nadat ik uit de UEFI ging, was het probleem weer terug, en kom ik niet weer in de UEFI.

Ik heb ook nog in de handleiding van het moederbord gekeken, maar daar staat niet in wat deze EC code betekent.

Ik heb geen idee hoe nu verder. Ideeën welkom!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
In welke sloten zitten je ramsticks?
Dit is een code die je ziet als je de ramsticks in foute sloten hebt gezet (onder andere).

• Dr.W
RAM zit in DIMMA2 en DIMMB2.
En die twee keer dat ik wel in de UEFI kwam zat er een ramstick in DIMMA2, in ieder geval de bij de tweede keer.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dr.W schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:41:
RAM zit in DIMMA2 en DIMMB2.
En die twee keer dat ik wel in de UEFI kwam zat er een ramstick in DIMMA2, in ieder geval de bij de tweede keer.
Voor wat ik zo vinden kan aan de hand van die EC code, heb je al eens een tijdje gewacht want ik lees ook dat die code kan verschijnen als het moederboard het geheugen aan het trainen is. Maar het kan ook liggen aan problemen met de geheugencontroller en dit kan weer komen doordat misschien de cpu niet goed in het slot zit.

• Dr.W
Roel1966 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:55:
[...]

Voor wat ik zo vinden kan aan de hand van die EC code, heb je al eens een tijdje gewacht want ik lees ook dat die code kan verschijnen als het moederboard het geheugen aan het trainen is. Maar het kan ook liggen aan problemen met de geheugencontroller en dit kan weer komen doordat misschien de cpu niet goed in het slot zit.
Ik heb bij een paar pogingen wel wat langer gewacht, maar zeker niet langer dan 5 minuten.
Die twee keer dat ik wel in de UEFI kwam stonden alle aangesloten componenten wel in de UEFI, dus ik denk dat CPU en RAM (en SSDs) wel goed aangesloten zijn. Dit was met een RAM module in DIMMA2.

Hoe lang kan zo'n training duren?

• Roel1966
  • Niet online
Dr.W schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Ik heb bij een paar pogingen wel wat langer gewacht, maar zeker niet langer dan 5 minuten.
Die twee keer dat ik wel in de UEFI kwam stonden alle aangesloten componenten wel in de UEFI, dus ik denk dat CPU en RAM (en SSDs) wel goed aangesloten zijn. Dit was met een RAM module in DIMMA2.

Hoe lang kan zo'n training duren?
Voor wat ik zo lees kan die training zelfs langer dan 5 min duren dus probeer het eens zou ik zo zeggen en laat de pc eens b.v. 10 min staan.

Werkt dat ook niet dan denk ik dat je toch eens kan proberen de cpu te reseaten en let er ook op dat de koeler niet te strak aangedraaid zit.

• Dr.W
Roel1966 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:17:
[...]

Voor wat ik zo lees kan die training zelfs langer dan 5 min duren dus probeer het eens zou ik zo zeggen en laat de pc eens b.v. 10 min staan.

Werkt dat ook niet dan denk ik dat je toch eens kan proberen de cpu te reseaten en let er ook op dat de koeler niet te strak aangedraaid zit.
Ik zal die training morgen eens wat langer laten gaan.
Misschien daarna CPU reseaten. Ik heb er een Noctua DH15 op zitten, en dat mechanisme heb ik helemaal aangeschroeft, totdat het niet verder kon. Maar die een paar slagen los draaien zou dan ook kunnen helpen?

• Roel1966
  • Niet online
Dr.W schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:28:
[...]
Misschien daarna CPU reseaten. Ik heb er een Noctua DH15 op zitten, en dat mechanisme heb ik helemaal aangeschroeft, totdat het niet verder kon. Maar die een paar slagen los draaien zou dan ook kunnen helpen?
Zou best goed kunnen dat de koeler te strak op de cpu zit en je die niet tot het uiterste vast moet gaan draaien. Daardoor kan inderdaad de cpu verkeerd in het socket zitten en dat die problemen veroorzaakt ja.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:52
Roel1966 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:34:
[...]

Zou best goed kunnen dat de koeler te strak op de cpu zit en je die niet tot het uiterste vast moet gaan draaien. Daardoor kan inderdaad de cpu verkeerd in het socket zitten en dat die problemen veroorzaakt ja.
Als je een Noctua koeler met de correcte kleur(passend bij het socket) kunststof busjes monteert dan kun je het met de hand nooit te strak aandraaien met passende kracht. De montage is ontworpen om dit tegen te gaan. Vast is vast. Tot het niet verder kan. Met de hand. Geen electrisch gereedschap gebruiken.
Het losser (aan)draaien dan zoals ontworpen kan juist voor problemen zorgen.

De cpu doe je correct in het socket en sluit je op/vergrendel je voordat je de heatsink op de cpu plaatst. De heatsink heeft geen invloed op het positioneren van de cpu in het socket.

@Dr.W Kijk hiervoor in de handleiding van je Noctua koeler. Volgens mij staat het daarin vrij uitgebreid beschreven en afgebeeld.

De cpu reseaten zou ik voor nu niet direct aanraden.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2026 02:17 ]

• Dr.W
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 02:00:
[...]

Als je een Noctua koeler met de correcte kleur(passend bij het socket) kunststof busjes monteert dan kun je het met de hand nooit te strak aandraaien met passende kracht. De montage is ontworpen om dit tegen te gaan. Vast is vast. Tot het niet verder kan. Met de hand. Geen electrisch gereedschap gebruiken.
Het losser (aan)draaien dan zoals ontworpen kan juist voor problemen zorgen.

De cpu doe je correct in het socket en sluit je op/vergrendel je voordat je de heatsink op de cpu plaatst. De heatsink heeft geen invloed op het positioneren van de cpu in het socket.

@Dr.W Kijk hiervoor in de handleiding van je Noctua koeler. Volgens mij staat het daarin vrij uitgebreid beschreven en afgebeeld.

De cpu reseaten zou ik voor nu niet direct aanraden.
Ik heb de koeler inderdaad exact op die manier gemonteerd. Vergrendelde socket, koeler volgens de handleiding en met de hand gemonteerd. Dus dat laat ik dan maar even zo zitten.

• Dr.W
Roel1966 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:17:
[...]

Ik heb de PC gisteren ongeveer een uur aangezet, maar het LED display blijft EC aangeven.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:52
Dr.W schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Ik heb de PC gisteren ongeveer een uur aangezet, maar het LED display blijft EC aangeven.
Ik ben het overigens wel met @Roel1966 eens dat het een probleem kan zijn met de cpu/het socket (de socket pinnen).
Maar ik ben altijd huiverig voor het verwijderen en opnieuw plaatsen van een cpu omdat er ook dingen mis kunnen gaan.

Als ik de code "EC" check met Google kom ik op het MSI forum uit met de oplossing dat het RAM niet in de juiste sloten zit, maar dat is hier reeds aangekaart.

Misschien is het RAM niet lekker compatible?
Ander RAM testen zou dan iets meer uit kunnen sluiten.

Met bios defaults (geen XMP o.i.d. ingeschakeld) settings zou het systeem gewoon (goed) opnieuw op moeten starten.
Als het niet aan het RAM ligt zou ik concluderen dat er iets defect is en de CPU (inderdaad gare cpu geheugencontroller o.i.d. zoals gemeld) en het MOBO RMA doen mits je beide bij dezelfde winkel hebt gekocht.
Anders is het handig om tussen die 2 onderdelen nog uit te sluiten waar het probleem zou zitten.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dr.W schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:41:
Heb je het ook al met alleen de andere stick geprobeerd (in A2)?
Staat Uefi nog op defaults?
Mogelijk B2 of zelfs alle vier de sloten testen met één stick per keer.

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-01-2026 12:11 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dr.W schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:15:
Ik heb ook nog in de handleiding van het moederbord gekeken, maar daar staat niet in wat deze EC code betekent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQBqhn6EN-bnU5VDr6NpE4y_WOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ybhZQpYLeGyPqxXaoLAalqn.png?f=fotoalbum_large

https://download-2.msi.co...3Njk1OTg0MzEkajYwJGwwJGgw

Resume from S3 klinkt wel vaag, je hebt de stroom er wel afgehaald elke keer voor je met RAM bezig ging?

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-01-2026 12:15 ]

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:55
Welk type G.Skill Flare X5 RAM heb je precies? Staat deze specifieke kit op de compatibility list van je MoBo?

https://www.msi.com/Mothe...TOMAHAWK-WIFI/support#mem
Pagina: 1