Geoptimaliseerd typen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• XGamer_GX13
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:12
Beste mede-tweakers,

Al een tijdje wil ik mijn typkunsten verbeteren. Ik heb 10 vinger typen geleerd op de basisschool, maar heb sinds dan vele shortcuts genomen in mijn techniek waardoor mijn handen van hot naar her over het toetsenbord springen. Vandaar dat ik dit opnieuw wil gaan leren. Ik heb een beetje gespeeld met vingerposities, en kwam onder andere op dit uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSjKbgfqhIltBJvWHNQ15ipq-K8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CFeE1VYazLgQZL5rAPwKNq3I.png?f=fotoalbum_large
(rood: pink links, oranje: ringvinger links, geel: middelvinger links, groen: wijsvinger links, zwart: duim links, grijs: duim rechts, licht blauw: wijsvinger rechts, blauw: middelvinger rechts, paars: ringvinger rechts en roze: pink rechts. Gedemonstreerd op een 75% keyboard layout)

Een groot verschil is dat de duimen een stuk meer gebruikt worden. Ik wil graag nog een manier vinden om het aantal toetsen gelijker te verdelen, omdat de pinken, duimen en wijsvingers nu meer lading dragen dan de middel- en ringvingers. Mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie zelf tips om consistenter en sneller te typen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:31
Je gaat niet sneller en/of beter typen met jouw indeling, met name de duimen, ik krijg er al pijn van in mijn vingerkootjes door er naar te kijken.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat is er mis met de bewezen technieken? Waarom werken deze niet voor je? Kun je fysiek wel bij de toetsen met de vingers die je ervoor bedacht hebt?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:52

servies

Veni Vidi Servici

Door je stand van de duimen zul je bij het indrukken van de toetsen op de 2e rij ook waarschijnlijk de onderliggende toets op de eerste rij indrukken.
Wil je de <Win>, <Alt>, <Fn> of de <R-Ctrl> indrukken dan moet je met jouw methode je hele hand verplaatsen.
En dan hebben we het nog niet eens over de beweeglijkheid van je vinger t.o.v de duimen...

Welke toetsen je met welke vinger bedient is bij 10 vinger blind wel goed verdeeld. Het is meer de keyboard layout die winst kan opleveren.

[ Voor 35% gewijzigd door servies op 26-01-2026 21:28 ]

• XGamer_GX13
Yep, nu zie ik het zelf ook. apart van de duimen is mijn layout exact hetzelfde as vrijwel elk ander 10 vinger typen layout. Soms moet je dingen posten om erachter te komen dat iets geen goed idee is :+

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:46
Andere toestenlayout aanleren, zoals bijvoorbeeld Dvorak, die geoptimaliseerd is voor 'home row' Engelse woorden.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:46
Leuk idee, succes.

Ik doe een aanname, maar ik verwacht dat je nu wel volledig op de automatische piloot tikt. Dat word echt afzien om heel bewust een nieuwe methode toe te passen. Wat verwacht je te winnen? Hoeveel slagen doe je nu per minuut, waar wil je op uitkomen? Is het de moeite om na al die jaren een nieuwe/ andere methode aan te leren?

• XGamer_GX13
SmashCruiser schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:54:
Leuk idee, succes.

Ik doe een aanname, maar ik verwacht dat je nu wel volledig op de automatische piloot tikt. Dat word echt afzien om heel bewust een nieuwe methode toe te passen. Wat verwacht je te winnen? Hoeveel slagen doe je nu per minuut, waar wil je op uitkomen? Is het de moeite om na al die jaren een nieuwe/ andere methode aan te leren?
Ja, met de typkunsten die ik nu heb wel ja. Ik haal nu amper de 40 woorden per minuut. Het liefst ga ik naar ergens boven de honderd. Ik denk dat het gewoon dagelijks een kwartiertje oefenen wordt, en dat lang volhouden. Wat betreft methode is die niet veel anders dan degene die ik nu ken, ik moet alleen geen shortcuts nemen. Duimen ga ik iig niet meer gebruiken (alhoewel die onderste rij nog steeds lastig blijft... :| )

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uit interesse eens gekeken, met mijn 4-6 vingers die ik gebruik om te tikken, zit ik op 60 woorden per minuut volgens een online testje. Maar ik weet niet wat voor een dingen je tikt, maar ik wordt met die snelheid iig op mijn werk bijvoorbeeld (of hier op een forum) niet beperkt door mijn tiksnelheid. Bedenken wat ik wil schrijven kost meer tijd dan het te schrijven.
Als je consistent 100 woorden per minuut tikt heb je in een kwartier een 3-4 pagina's volgetikt.

• XGamer_GX13
Sissors schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:07:
Uit interesse eens gekeken, met mijn 4-6 vingers die ik gebruik om te tikken, zit ik op 60 woorden per minuut volgens een online testje. Maar ik weet niet wat voor een dingen je tikt, maar ik wordt met die snelheid iig op mijn werk bijvoorbeeld (of hier op een forum) niet beperkt door mijn tiksnelheid. Bedenken wat ik wil schrijven kost meer tijd dan het te schrijven.
Als je consistent 100 woorden per minuut tikt heb je in een kwartier een 3-4 pagina's volgetikt.
Goed punt, die 100 woorden kwam vooral van de ondergrens die ze bij mijn typecursus op de basisschool hadden gesteld om een diploma te halen. Ik was daar natuurlijk niet snel genoeg in en kreeg enkel een certificaat. Het idee van ergonomisch typen lijkt me aantrekkelijk op de zelfde manier als een net handschrift is.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:08
XGamer_GX13 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Goed punt, die 100 woorden kwam vooral van de ondergrens die ze bij mijn typecursus op de basisschool hadden gesteld om een diploma te halen. Ik was daar natuurlijk niet snel genoeg in en kreeg enkel een certificaat. Het idee van ergonomisch typen lijkt me aantrekkelijk op de zelfde manier als een net handschrift is.
Waren dat geen aanslagen per minuut (wat wel redelijk laag zou zijn), maar 100 woorden is echt wel snel (~500 apm ofzo?) als ondergrens voor een typediploma op de basisschool.

Anyway, de meeste type-tijd win ik door geen muis/trackpad te gebruiken, maar een trackpoint (Thinkpad ftw). Hoef ik m'n handen nooit te verplaatsen om te wisselen tussen typen en muisbewegingen/muisklikken; rechter wijsvinger op de trackpoint en de duimen bedienen de drie muisknoppen onder de spatiebalk _/-\o_
Gebruik je die duimen dus ook direct wat meer ;)

[ Voor 22% gewijzigd door henri86 op 26-01-2026 23:29 ]

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Is je doel 100 wpm met fouten of 40 wpm zonder fouten?

Hoe sneller je gaat, hoe meer je moet verbeteren omdat er uiteindelijk nou eenmaal een vertraging zit tussen hoe snel je vingers kunnen reageren op o.a. de combinatie van input uit dat grijze spul en muscle memory :p

Meer fouten betekent ook: vaker de roze toetsen (backspace, enter, shift) gebruiken.

Aan je reacties te zien en met dat in gedachten doe je het prima, toch? (y)

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Overigens ben ik zelf van mening dat je ook meer snelheid maakt als je bepaalde woorden goed uit het hoofd leert. Heb je daar aan gedacht?

Veel mensen struikelen stevig over zoiets als "synchronisatie". Of "miscellaneous" voor Engelse teksten. Dan helpt een gemiddelde van 100 wpm ook weinig :)

Dat zit wel Schnorr.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

edie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:51:
Andere toestenlayout aanleren, zoals bijvoorbeeld Dvorak, die geoptimaliseerd is voor 'home row' Engelse woorden.
Niet aan beginnen. Allereerst is de frequentie waarmee bepaalde letters voorkomen per taal verschillend. Wat heeft hij aan een toetsenbord indeling die voor het Engels geoptimaliseerd is?
Daarnaast is het te laat. De volle winst van een geoptimaliseerde layout heb je als dat de eerste indeling is die je hebt geleerd. Als je eenmaal QWERTY geleerd hebt zul je met een andere layout niet meer veel sneller worden en moet je eerst door een transitie die je juist trager maakt.

Kortom, houd het gewoon bij QWERTY tenzij je het alleen maar doet om “anders” te zijn, want overschakelen levert weinig op.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:53
Wat voor een toetsenbord heb je nu? Ik heb gemerkt dat ik nauwkeuriger ben gaan typen met een mechanisch toetsenbord met meer fysieke feedback dan zo’n goedkoop 5 euro bordje.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

Ik gebruik al jaren Dvorak. Moet er niet aan denken om Qwerty blind te typen. Alleen WASD kan ik blind vinden ;)

Zero compensation

• XGamer_GX13
jeroen3 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:12:
Wat voor een toetsenbord heb je nu? Ik heb gemerkt dat ik nauwkeuriger ben gaan typen met een mechanisch toetsenbord met meer fysieke feedback dan zo’n goedkoop 5 euro bordje.
Laptop en een Dell membraan toetsenbord :P. Ik ben echter wel op zoek naar een goed mechanisch toetsenbord. Als je aanbevelingen hebt, laat het me graag weten in mijn andere topic!

• XGamer_GX13
henri86 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:24:
[...]

Waren dat geen aanslagen per minuut (wat wel redelijk laag zou zijn), maar 100 woorden is echt wel snel (~500 apm ofzo?) als ondergrens voor een typediploma op de basisschool.

Anyway, de meeste type-tijd win ik door geen muis/trackpad te gebruiken, maar een trackpoint (Thinkpad ftw). Hoef ik m'n handen nooit te verplaatsen om te wisselen tussen typen en muisbewegingen/muisklikken; rechter wijsvinger op de trackpoint en de duimen bedienen de drie muisknoppen onder de spatiebalk _/-\o_
Gebruik je die duimen dus ook direct wat meer ;)
Ja, dat had het geweest moeten zijn denk ik. Dat betekent dat ik 2 keer zo snel ben geworden sinds dan.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik typ 90% met mijn linkerhand, eigenlijk alleen wat ik rechts kan bereiken met mijn wijsvinger terwijl mijn ringvinger op de enter staat doe ik met rechts, want dat is ook de hand die naar de muis gaat als ik die nodig heb.
Dan zou je denken dat is totaal niet efficiënt, maar ik haal hiermee met gemak 135WPM (100% accuracy) op een koude maandagochtend als ik mijn eigen toetsenbord thuis gebruik. Nu ik op kantoor op z'n Microsoft ergonomisch toetsenbord met een gesplitste layout typ (en dus merk dat ik heel veel met mijn wijsvinger moet bewegen, waar ik normaal mijn linkerhand naar de rechterhelft van het toetsenbord verplaats ipv dat ik de andere vingers van mijn rechterhand gebruik) zit ik op 107WPM met 95% accuracy.
Dit niet om op te scheppen, maar vooral om te laten zien dat je echt niet met 10 vingers hoeft te typen om ver bovengemiddeld te zitten in snelheid en precisie.

Ik heb ooit dit toetsenbord waar ik nu op typ gekocht om te proberen ook rechts met 10 vingers te gaan typen, maar links gebruik ik mijn pink en ringvinger ook maar heel weinig, en het opnieuw leren gaat mij meer tijd kosten dan ik er ooit mee win. Ik zal dan misschien nooit de 200-300WPM halen hiermee, maar dat vind ik wel een acceptabele compromis.

• XGamer_GX13
Stukfruit schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:36:
Is je doel 100 wpm met fouten of 40 wpm zonder fouten?

Hoe sneller je gaat, hoe meer je moet verbeteren omdat er uiteindelijk nou eenmaal een vertraging zit tussen hoe snel je vingers kunnen reageren op o.a. de combinatie van input uit dat grijze spul en muscle memory :p

Meer fouten betekent ook: vaker de roze toetsen (backspace, enter, shift) gebruiken.

Aan je reacties te zien en met dat in gedachten doe je het prima, toch? (y)
Het liefst een hoge nauwkeurigheid. Ik wil het toetsenbord goed in mijn geheugen hebben zodat ik niet meer hoef te zoeken voor toetsen of twijfelen welke vinger ik moet gebruiken.

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:21

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

ik zou sowieso van een standaard toetsenbord afstappen. Een ergonomisch toetsenbord tiept al veel prettiger (betere houding voor je polsen). Stapje verder is dat de keys allemaal boven elkaar zitten, niet met de verspringing op standaard toetsenborden (is nog overblijfsel van typmachines van vroeger, daar komt de hele qwerty indeling ook vandaan)

Heb zelf een Ergo Dox gebouwd, kan je helemaal indelen zoals je zelf wil en zitten meer knoppen op een natuurlijkere positie voor je duimen. Ook dus de toetsen bovenelkaar.

zie ook: https://www.ergodox.io/

Zijn tegenwoordig ook al kant en klare te koop zie ik, hoewel ik het zelf bouwen ook gaaf vond :) (kosten waren uiteindelijk meer dan 250 euro, was leuk corona/lockdown projectje ;P )

[ Voor 19% gewijzigd door TepelStreeltje op 27-01-2026 09:57 ]

Battle.net Spud#2543

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
XGamer_GX13 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Het liefst een hoge nauwkeurigheid. Ik wil het toetsenbord goed in mijn geheugen hebben zodat ik niet meer hoef te zoeken voor toetsen of twijfelen welke vinger ik moet gebruiken.
Er is een simpel antwoord: oefenen. Ik heb dezelfde achtergrond, een typecursus op de middelbare school waarbij ik ook alleen een certificaat kreeg omdat ik niet snel genoeg was (op die oude mechanische typemachines!). Ik heb lang een soort wisselende aanpak gebruikt waarbij ik de ene keer 10 vingers inzette en de andere keer ging jagen met twee vingers, maar over tijd, en met gewoon stug doortypen met 10 vingers, ga je vanzelf automatiseren, waarbij je dus niet meer bewust aan het nadenken bent over de vingers die je gebruikt. Ik kan dit gewoon blind typen zonder enige gedachte over welke vingers waar heen moeten. Dat werkt zowel in NL als in EN of eventuele variaties in andere talen, doordat mijn hersenen de letters automatisch koppelen aan de juiste beweging. Het is niet zozeer je geheugen, maar meer een muscle memory dat gekoppeld is aan de letters.
Pagina: 1