Vraag

• Rhidios
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:30
Ik zit met een dilemma. De TL;DR is dat ik door omstandigheden mijn baan echt helemaal niks aan meer vind, zodanig dat het mij op begint te breken. Maar ik kan het aan mezelf (en juridisch, denk ik) niet verantwoorden om me ziek te melden.

Management bij mijn werkgever is vrij onkundig, maar niet vijandig. Het probleem is dat er totaal geen sturing wordt gegeven aan het software team (het is in principe een instrumentatie bedrijf, dus niet puur SW), in tegenstelling tot de andere teams. Projecten zijn gefocust op hardware features, en als ze dan uiteindelijk bij software terechtkomen is het van "uhh ja dit moet de hardware doen, prop het maar in de bestaande software zodat gebruikers het aan kunnen sturen".

Vanuit product management én vanuit de systeemarchitecten komt er echt nul komma nul inspiratie of sturing. Het gevolg hiervan, en het algemene lage ervaringsniveau van het team, is dat de software een spaghetti-zooitje is geworden.

Nou kun je denken, "top! Dus je kunt gewoon zelf wat opzetten!" Ja was het maar zo makkelijk. Er moeten dus "features" in de bestaande software gepropt worden en verder krijgen we geen tijd/ruimte. En die features worden steeds groter en lastiger. De software, en onze kennis/ervaring, lopen tegen de limiet aan. Ik ben nu op projecten gezet die m.i. gedoemd zijn te mislukken,

En als we zelf een voorstel maken? Dan moeten we dat langs product en project management krijgen, en daar zit het volgende probleem: dan gaat één bepaalde architect zich wél ermee bemoeien. Ik zal niet in details treden, maar gezien zijn gedrag vorig jaar tegen mij toe en wat ik gehoord heb van andere collega's, had hij allang 20 keer ontslagen moeten worden. Hij is "architect" maar steekt zelf geen poot uit om architectuur te doen, behalve als hij de kans krijgt om anderen af te kraken. Alas, zit hij er nog steeds. Dus dit is geen optie. (en heel eerlijk, zonder deze architect zou imposter syndrome mij ook parten spelen, omdat ik vanuit mijn team ook weinig ondersteuning kan krijgen)

Door dit alles is mijn motivatie gedaald tot onder vriespunt. Ik wil weg hier. Ik zou me ziek kunnen melden, maar ik ben niet ziek, noch heb ik per se een arbeidsconflict. Eigenlijk... heb ik gewoon geen zin. Heel het werk op zich boeit me eigenlijk totaal niet meer. En dat fuckt heel erg met mijn gedachten. Ik heb totaal geen energie meer buiten werk, wat het werk zoeken absoluut niet makkelijker maakt.

Hebben jullie tips om hiermee om te gaan? Ik zit een beetje in een neerwaartse spriaal, zolang ik de ruimte niet kan vinden om uit te vinden wat ik wel leuk vind (en kan). Zoals ik zei, ziekmelden durf ik niet, omdat ik juridisch geen poot heb om op te staan (want de reden is eigenlijk "geen zin").

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meld je niet ziek (waarom zou je?) maar ga rustig op zoek naar een andere baan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:50

Jorissie87

No diggity

Stap 1 lijkt mij om dit geheel gespreekbaar maken met jouw leidinggevende. Geef aan dat je jouw werk/rol graag anders wil invullen. Werkt dit vooraf goed met een concreet voorbeeld uit. Hieruit kun je 3 kanten op:
- Je rol/verantwoordelijkheden worden (deels) aangepast naar wens. Dit lijkt me onwaarschijnlijk gezien de issues die jij noemt vooral organisatiebreed gelden.
- Doorstromen naar een compleet andere rol/afdeling binnen de organisatie. Alleen een realistische oplossing als de problemen die je ervaart enkel op jouw afdeling spelen. De vraag is ook of jouw organisatie groot genoeg is om een dergelijke switch te maken
- Het is wat het is. Niet trekken aan een dood paard, kost je enkel maar energie. Tijd om je CV op te poetsen en te kijken waar je staat in carriereland. Denk goed na of je hetzelfde werk elders wil doen of dat je het over een hele andere boeg wilt gooien. Hoe ziet jouw ideale organisatie eruit en zet daar op in.

Jezelf ziekmelden is symptoombestrijding aangezien het geen oplossing biedt en je uiteindelijk gewoon weer terug in dezelfde siuatie komt. Daarnaast is het (zoals je zelf ook aangeeft) fraude zolang je niet met mentale/fysieke klachten kampt. Je kan vanuit een werksituatie elders gaan solliciteren of als je er de financieele reserves hebt je ontslag indienen. Even tijd voor jezelf nemen en uitvogelen wat je wel wilt. Voordeel is dat je wat meer vanuit vogelperspectief naar de markt kan kijken, nadeel is wel dat je een gat op je CV krijgt en je (spaar)geld hard kunnen gaan.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-01 12:21
Bespreek het en/of zoek een andere baan.
Snap niet waarom je ook maar zou overwegen om je arbeidsongeschikt te melden?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:10
Wat je heel duidelijk in de gaten moet hebben, eigenlijk altijd tijdens je werkzame leven als softwareontwikkelaar, is dat je werk maar je werk is. Je zit daar om je poen te verdienen waarmee je je gezin kunt onderhouden en leuke dingen kunt doen. Je zit daar niet om de wereld te veranderen of te verbeteren.

Het is heel simpel: Jij bent niet verantwoordelijk voor het product. Je bent misschien verantwoordelijk voor een stukje van de software, houd je daar dan ook bij. Ga geen dingen erbij zoeken om de wereld, je bedrijf of jullie producten beter te maken, want dat kun jij niet in je eentje doen. Snel software ontwikkelen kan, maar niet continu. Je zult tijd moeten inbouwen om op te ruimen, te refactoren, je frameworks te updaten etc. Bij alle serieuze softwarebedrijven bouwen ze daarvoor sprints in.

Als je aangeeft bij het management dat je tijd nodig hebt om een beheerbaar product te houden en je krijgt het niet, dan is het niet meer jouw probleem. Dan mag het management zijn verantwoordelijkheid eindelijk een keer nemen. Geef schriftelijk bij het management aan wat het probleem is, hoe het is op te lossen en wat het voordeel voor het bedrijf is als het wordt opgelost. Bewaar de e-mails. Als de manager via e-mail reageert, bewaar dan ook het antwoord. Dan heb je zwart-op-wit dat jij het probleem op tijd hebt aangegeven en dat het management het gelezen heeft. Mocht je ooit in de problemen komen omdat de manager vindt dat je je features niet snel genoeg oplevert, dan verwijs je naar de e-mails en zeg je 'told you so'.

Kortzichtige managers zijn een probleem bij elk bedrijf. Ik heb inmiddels een carriere van 25 jaar en de meeste leidinggevenden zijn helemaal niet geschikt voor het werk wat ze doen. Laat daar niet jouw werkplezier door vergallen. Documenteer de fouten van de manager en ga verder met je ding. Laat het los. Je verbetert niet de wereld of je product, je komt daar om je geld te verdienen. Haal je plezier uit dingen die je wel leuk vindt, zoals vakanties, hobby's of vrijwilligerswerk.

Ondertussen zou ik wel op zoek gaan naar een andere baan, want dit bedrijf bestaat vast niet lang meer als ze afhankelijk zijn van software maar de ontwikkeling daarvan niet serieus nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 26-01-2026 19:24 ]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32

Lordy79

Vastberaden

Ik dscht dat TS in een gouden kooi zit of zulk verantwoordelijk werk doet dat ontslag nemen het uitvinden van koude fusie decennia langer gaat duren.

Maar nee, dat lijkt niet zo te zijn. Dus dan is mijn advies: ga solliciteren!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Rhidios
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:30
Snap niet waarom je ook maar zou overwegen om je arbeidsongeschikt te melden?
Omdat dit wel het advies was dat ik eerder kreeg. Ik loop ondertussen wel op mijn tandvlees, en het werk vreet al m'n energie op.
Ik dscht dat TS in een gouden kooi zit [...] Maar nee, dat lijkt niet zo te zijn
I do beg to differ. Oké, ik verdien geen tonnen, maar in mijn zoektocht naar ander werk, heb ik gemerkt dat ik het werk waar ik de juiste ervaring voor heb, niet leuk vind. Ik zit nu in een heel erge niche.

Het lijkt er vooralsnog op dat ik in een andere baan toch in een iets meer junior/net medior positie terecht zal komen, en dus in moet leveren.

Maar jullie zijn het ermee eens dat ziekmelden niet echt stand houdt. Ik kon het ook al niet aan mezelf verantwoorden. Uiteindelijk zie ik mezelf wel zo in een burn-out dan wel bore-out terechtkomen, maar voorlopig sleep ik me er maar doorheen.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
Heroriënteren op de arbeidsmarkt. Solliciteren. Eventueel omscholen (heb ik zelf ook gedaan). Het zou wat zijn als iedereen die zijn werk ‘niet leuk’ vindt zich ziek zou melden.
Niet wachten dus totdat je er écht ziek van wordt. Salaris inleveren is het meer dan waard imho, als dat financieel haalbaar is natuurlijk.

Overigens kan je hierover ook in gesprek gaan met je werkgever en eventueel met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan. Als je vso dan UWV proof is geef je jezelf ook wat tijd. Of deze manier (moreel) goed voelt voor je is aan jou natuurlijk..

[ Voor 27% gewijzigd door remzor op 26-01-2026 20:33 ]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:26
Rhidios schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:07:
[...]

Omdat dit wel het advies was dat ik eerder kreeg. Ik loop ondertussen wel op mijn tandvlees, en het werk vreet al m'n energie op.

[...]

I do beg to differ. Oké, ik verdien geen tonnen, maar in mijn zoektocht naar ander werk, heb ik gemerkt dat ik het werk waar ik de juiste ervaring voor heb, niet leuk vind. Ik zit nu in een heel erge niche.

Het lijkt er vooralsnog op dat ik in een andere baan toch in een iets meer junior/net medior positie terecht zal komen, en dus in moet leveren.

Maar jullie zijn het ermee eens dat ziekmelden niet echt stand houdt. Ik kon het ook al niet aan mezelf verantwoorden. Uiteindelijk zie ik mezelf wel zo in een burn-out dan wel bore-out terechtkomen, maar voorlopig sleep ik me er maar doorheen.
Je kunt wachten tot je een burnout hebt en dan maanden emotioneel thuis komt te zitten, uiteindelijk een re-integratie-traject in moet gaan om dan in diezelfde shithole terecht te komen. Maar iets zegt me dat dat ook niet is wat je zou willen.

Natuurlijk is financieel inleveren niet leuk, maar als je nog zeg 30 jaar of zo voor de boeg hebt tot aan je pensioen, dan kun je ook niet spreken van het even uitzingen. Dan is de beste keuze nu even inleveren, om je uiteindelijk weer naar een hoger niveau op te werken, waarbij je ook weer met plezier naar je werk gaat. Het is toch zowat 1/3 van je leven wat je er aan moet besteden. Dan kun je er maar beter plezier in hebben. Tenzij die paar extra centen je zoveel meer plezier opleveren in de weekenden.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

maar in mijn zoektocht naar ander werk, heb ik gemerkt dat ik het werk waar ik de juiste ervaring voor heb, niet leuk vind. Ik zit nu in een heel erge niche.
Het bedrijf, je collega's en het contact met de buitenwereld zijn minstens net zo belangrijk voor of "het werk" leuk is als het inhoudelijke werk zelf. Software voor het beheer van vergeelde postzegels kan nog leuk zijn als je fantastische collega's hebt.

Het klinkt alsof het hier gedoemd is om te mislukken. Ik zou nog tips kunnen geven over hoe je de situatie bij je werkgever kan verbeteren, maar zoals ik het lees ben je dat punt al lang voorbij.
Besef je wel wat je belangrijker vindt: geld, of je mentale welzijn. Dat is geen retorische vraag, trouwens, want als je met minder salaris gewoon niet rond kan komen heb ook niks aan leuk werk. Ik kan niet in je portemonnee kijken.

Maar als je dan toch besluit dat je echt bij dit bedrijf wil blijven: ben assertief en gooi, ergens hoog in de boom, op tafel dat dit echt helemaal misgaat en dat er binnenkort echt wat projecten gaan floppen. Dat jullie producten gaan leveren waar klanten niet op zitten te wachten. Dat zijn signalen die het management wat mee zal willen doen. En zo niet, dan weet je ook dat er echt geen houden aan is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik loop ondertussen wel op mijn tandvlees, en het werk vreet al m'n energie op.
...
Uiteindelijk zie ik mezelf wel zo in een burn-out dan wel bore-out terechtkomen...
Ah dat verandert de zaak.
Dan moet je toch een manier zoeken om het rustiger aan te doen - eventueel met ziekmelding.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51

Yucon

*broem*

bwerg schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:32:

Maar als je dan toch besluit dat je echt bij dit bedrijf wil blijven: ben assertief en gooi, ergens hoog in de boom, op tafel dat dit echt helemaal misgaat en dat er binnenkort echt wat projecten gaan floppen. Dat jullie producten gaan leveren waar klanten niet op zitten te wachten. Dat zijn signalen die het management wat mee zal willen doen. En zo niet, dan weet je ook dat er echt geen houden aan is.
Mocht je dit gaan doen is het goed alvast wat metaforen die betrekking hebben op het primaire proces te bedenken.

"we zijn nu auto's aan het uitleveren en we komen ermee weg om een ouwe wekkerradio onder het dashboard te tapen en die te vermommen als autoradio, maar dat gaat een keer mis natuurlijk. En die cd speler hebben we met kunst en vliegwerk via een verlengkabeltje eraan vast kunnen knopen maar spotify gaat echt niet meer lukken"

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Juup schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Dan moet je toch een manier zoeken om het rustiger aan te doen - eventueel met ziekmelding.
"Ik zie mezelf in een burn-out terecht komen" is iets anders dan een burnout. Of doe moeite om de situatie te verbeteren, of stop met moeite doen voor je bedrijf en laat het lekker lopen. "Ik vind het niet meer leuk" is nog geen medische aandoening.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:01
Als je dan toch op het punt staat dat het zo niet verder kan. Je zou een loopbaanoriëntatie traject in kunnen gaan, die zijn vaak in combinatie met een re-integratie traject na een burn-out of iets dergelijks maar je kan ook zelf zoiets zoeken. Kost vaak wel wat maar kan veel inzicht geven in wat mogelijk beter bij je past zodat je niet over 5 jaar denkt: “is dit het nou?” En geeft je mogelijk wel de energie om het nog even vol te houden to je meer weet.
Zolang je niet ziek bent, ook niet ziek melden, wees vooral blij dat je zelf de signalen opgemerkt hebt. Een burn-out is niet iets waar je altijd sterker uit komt, wel wijzer.

[ Voor 6% gewijzigd door Erebos op 26-01-2026 22:10 ]

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:20
Zoals al eerder genoemd, stof je CV af en ga rondkijken, op LinkedIN aangeven dat je beschikbaar bent en welke programmeertalen je beheers doet al een hoop.

Verder maak je je uren en maakt het je niet meer uit of de tent afbrandt of niet.
En ja het is (gelukkig) heel moeilijk voor jou om er zo in te gaan staan.
Maar bedenk je dat jouw werkgever (de organisatie dan, misschien is je baas wel een toffe peer) (mede)verantwoordelijk dat deze situatie is ontstaan en laat voortduren.

Er zijn genoeg banen voor software ontwikkelaars te vinden.

Laatste tip, bedenk wat het absolute minimum salaris is dat je kan ervaren.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41
Geen zin meer hebben oftewel geen motivatie, is echt GEEN reden om je ziek te melden.
Hoe ga je dit uitleggen aan de Arboarts ? Kans is groot dat hij je per direct weer aan het werk zet, met alle gevolgen van dien.

De oplossing is zo simpel: zoek een andere baan.

Stop met excuses maken dat je geen energie meer hebt omdat je het niet naar je zin hebt op je werk.
Maak je linkedin profiel in orde, zet deze dat je open staat voor werk (dat kan ook zonder het groene logo op je foto), of schrijf een recruitment agency aan dat je ander werk zoek.

Je zit in de software ontwikkeling en daar is vandaag de dag echt nog voldoende vraag naar.
Ga wat vacatures bekijken. Is het een 70% match en lijkt het je leuk; stuur je CV die kant op.

Kort samengevat; wil je dat jouw situatie verandert, dan moet jij zelf in beweging komen.
De architect zit er al jaren en blijft nog jaren zitten. Maar let wel; bij elke werkgever zit wel een collega met wie je niet door 1 deur kan. Dus bedenk ook hoe je dit in de toekomst anders zou aanpakken.

Voor nu is het heel eenvoudig:
Werk zuigt
Collega zuigt
Product boeit niet meer
Geen motivatie
=============
Conclusie: zoek een andere job.

Neem hiervoor je tijd en het gaat je echt wel energie geven op het moment je elders op gesprek gaat.

Neem misschien ook even een paar dagen vrij en ga iets leuks doen. Januari is al meestal een sombere maand en wellicht speelt dat ook mee met je gemoedstoestand.

wijze woorden

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01 12:46
Valandil schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:00:
Geen zin meer hebben oftewel geen motivatie, is echt GEEN reden om je ziek te melden.
Hoe ga je dit uitleggen aan de Arboarts ? Kans is groot dat hij je per direct weer aan het werk zet, met alle gevolgen van dien.

De oplossing is zo simpel: zoek een andere baan.
De bedrijfsarts is de toegewezen persoon inzake deze kwestie. Niet de Arbo-arts.

TO kan altijd een preventief consult bij de bedrijfsarts vragen om z'n situatie bespreken. Eventueel met de vraag of dit zonder terugkoppeling naar werkgever mogelijk is. Een bedrijfsarts kan ook advies uitbrengen op het moment dat je niet ziek bent, maar je werkzaamheden, in de huidige omgeving, voor jou als werknemer, op dit moment, ziekmakend zijn. Juist daarvoor is een preventief consult bedoeld. Strategisch gezien rijst alleen de vraag welk doel je probeert te bereiken, want uit het verhaal van TO kan ik niet opmaken dat huidige werkgever je probleem kan oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door rr7r op 28-01-2026 12:43 ]

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41
rr7r schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:42:
[...]

De bedrijfsarts is de toegewezen persoon inzake deze kwestie. Niet de Arbo-arts.

TO kan altijd een preventief consult bij de bedrijfsarts vragen om z'n situatie bespreken. Eventueel met de vraag of dit zonder terugkoppeling naar werkgever mogelijk is. Een bedrijfsarts kan ook advies uitbrengen op het moment dat je niet ziek bent, maar je werkzaamheden, in de huidige omgeving, voor jou als werknemer, op dit moment, ziekmakend zijn. Juist daarvoor is een preventief consult bedoeld. Strategisch gezien rijst alleen de vraag welk doel je probeert te bereiken, want uit het verhaal van TO kan ik niet opmaken dat huidige werkgever je probleem kan oplossen.
Ik bedoel ook een bedrijfsarts :)

Desalniettemin is "ik vind mijn werk niet meer leuk" vaak geen reden om je ziek te melden.
Menig bedrijfsarts zal deze mening delen en zal TS gewoon aan het werk moeten gaan. Wel zal dit gelijk een opening zijn om met elkaar in gesprek te gaan. Daarvoor hoef je echter niet eerst je ziek te melden en wachten tot de bedrijfsarts met deze terugkoppeling komt.

Daar komt zeker ook mijn eigen moraliteit om de hoek kijken.
We zijn allemaal volwassen mensen. TS zal niet de eerste, noch de laatste zijn die uitgekeken is op zijn werk, werkzaamheden en werkgever, om wat voor reden dan ook.

Ga gewoon het gesprek aan met je werkgever.
Geef aan wat je dwars zit. Een werkgever kan dit veel meer waarderen dan een werknemer die zich ziek meldt omdat hij zijn werk niet meer leuk vindt. Onderaan de streep krijg je gewoon netjes iedere maand je salaris overgemaakt en dat is geen eenzijdig recht. Daar tegenover staat vervolgens de plicht om arbeid te leveren (even heel platgeslagen).

Kort samengevat;
ga op zoek naar een andere baan
en/of
ga het gesprek aan met je werkgever

wijze woorden

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

[...]

Dan meldt je je ziek, en dan.

Stel je krijgt als diagnose een burn out, dan zit je een tijdje thuis (versimpeld gezegd). Komt op een bepaald moment reintegratie er aan, met als doel... om je weer terug te krijgen op je huidige werkplek.
Dat werkt wellicht niet, kom je in een outplacement traject terecht om elders te gaan werken.
Management bij mijn werkgever is vrij onkundig, maar niet vijandig. Het probleem is dat er totaal geen sturing wordt gegeven aan het software team (het is in principe een instrumentatie bedrijf, dus niet puur SW), in tegenstelling tot de andere teams. Projecten zijn gefocust op hardware features, en als ze dan uiteindelijk bij software terechtkomen is het van "uhh ja dit moet de hardware doen, prop het maar in de bestaande software zodat gebruikers het aan kunnen sturen".

Vanuit product management én vanuit de systeemarchitecten komt er echt nul komma nul inspiratie of sturing. Het gevolg hiervan, en het algemene lage ervaringsniveau van het team, is dat de software een spaghetti-zooitje is geworden.
^^^^ Dit deel gaat niet veranderen. Als je je ziek meldt, kom je hier wederom in terecht.

Dan kan je nu namelijk net zo goed naar het resultaat kijken, zonder het vervelende traject tussendoor: elders kijken voor een functie die minder energie kost.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:02
Gewoon ander werk zoeken en je niet ziek melden (of weet ik veel wat voor slecht advies die losers op /r/werkzaken nou weer mee op de proppen komen).

Idempotent.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57
[...]
dat fuckt heel erg met mijn gedachten. Ik heb totaal geen energie meer buiten werk,
...
Ik loop ondertussen wel op mijn tandvlees, en het werk vreet al m'n energie op.
...
Dat klinkt wel als potentieel meer dan "je werk niet meer leuk vinden". Afhankelijk van wat de mogelijkheden binnen je bedrijf zijn qua bedrijfsarts (bij een eerdere werkgever kon ik geen gesprek met de bedrijfsarts hebben zonder dat mn leidinggevende daar over geïnformeerd zou worden) zou ik in ieder geval een keer met je eigen huisarts gaan praten.

De huisarts kan dan waarschijnlijk wel een inschatting maken van of er burn out achtige klachten in het spel zijn en je evt. helpen met "hoe nu verder".

Dom doordoen en solliciteren is prima als het echt alleen een kwestie is van baan niet leuk vinden, maar als je stiekem al tegen een burn out aanhangt kan het ook de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 28-01-2026 14:41 ]

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:23:
Wat je heel duidelijk in de gaten moet hebben, eigenlijk altijd tijdens je werkzame leven als softwareontwikkelaar, is dat je werk maar je werk is. Je zit daar om je poen te verdienen waarmee je je gezin kunt onderhouden en leuke dingen kunt doen. Je zit daar niet om de wereld te veranderen of te verbeteren.

Het is heel simpel: Jij bent niet verantwoordelijk voor het product. Je bent misschien verantwoordelijk voor een stukje van de software, houd je daar dan ook bij. Ga geen dingen erbij zoeken om de wereld, je bedrijf of jullie producten beter te maken, want dat kun jij niet in je eentje doen. Snel software ontwikkelen kan, maar niet continu. Je zult tijd moeten inbouwen om op te ruimen, te refactoren, je frameworks te updaten etc. Bij alle serieuze softwarebedrijven bouwen ze daarvoor sprints in.

Als je aangeeft bij het management dat je tijd nodig hebt om een beheerbaar product te houden en je krijgt het niet, dan is het niet meer jouw probleem. Dan mag het management zijn verantwoordelijkheid eindelijk een keer nemen. Geef schriftelijk bij het management aan wat het probleem is, hoe het is op te lossen en wat het voordeel voor het bedrijf is als het wordt opgelost. Bewaar de e-mails. Als de manager via e-mail reageert, bewaar dan ook het antwoord. Dan heb je zwart-op-wit dat jij het probleem op tijd hebt aangegeven en dat het management het gelezen heeft. Mocht je ooit in de problemen komen omdat de manager vindt dat je je features niet snel genoeg oplevert, dan verwijs je naar de e-mails en zeg je 'told you so'.

Kortzichtige managers zijn een probleem bij elk bedrijf. Ik heb inmiddels een carriere van 25 jaar en de meeste leidinggevenden zijn helemaal niet geschikt voor het werk wat ze doen. Laat daar niet jouw werkplezier door vergallen. Documenteer de fouten van de manager en ga verder met je ding. Laat het los. Je verbetert niet de wereld of je product, je komt daar om je geld te verdienen. Haal je plezier uit dingen die je wel leuk vindt, zoals vakanties, hobby's of vrijwilligerswerk.

Ondertussen zou ik wel op zoek gaan naar een andere baan, want dit bedrijf bestaat vast niet lang meer als ze afhankelijk zijn van software maar de ontwikkeling daarvan niet serieus nemen.
Absoluut dit, zolang management zich niet druk maakt om de problemen terwijl zij de eindverantwoording dragen, wie ben jij dan om je druk te maken?

Bij mijn huidige werkgever spelen soortgelijke uitdagingen. Het zou allemaal veel vloeiender kunnen lopen, de efficiency op sommige productie kan aanzienlijk omhoog, afkeur productie kan flink worden beperkt en dit alles zou dan natuurlijk een behoorlijk positief effect hebben op de marge van omzet.

Veel oplossingen aangedragen die direct invloed hebben. Zeer positief ontvangen, maar uitwerking blijft erbij. Blijkbaar is de marge op de omzet nog hoog genoeg, netto winst zat weer ruim boven de begroting.

Kwestie van aangeven en loslaten dus, meer kan je niet doen. Als je vervolgens ergenis en stress krijgt met gezondheidsklachten tot gevolg, terwijl management vrolijk fluitend rondloopt, dan gaat er iets goed mis.

Al is loslaten ook een kunst, niet iedereen legt zich even makkelijk bij zaken neer. Dan zit je simpelweg met een compatibiliteit probleem en is het tijd voor een andere werkgever.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:13
PhilipsFan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:23:
Sorry, maar hier ben ik het fundamenteel mee oneens.

Voor veel mensen is werk meer dan alleen een manier om geld te verdienen. Op de lange termijn hebben mensen voldoening nodig en het gevoel dat wat ze doen waarde heeft. Natuurlijk, als iemand in een problematische financiële situatie zit, ligt de focus anders. Maar dat is niet de norm voor iedereen.

Zelf werk ik in softwareontwikkeling en engineering, en ik doe dat met veel plezier en overtuiging. Het heeft me veel tijd en moeite gekost om hier te komen, maar juist daardoor geeft het me elke dag het gevoel dat ik iets zinvols en waardevols bijdraag.

Ik zou zelfs zeggen dat dit een veel gezonder hoofddoel is dan werk zien als iets wat je simpelweg moet uitzitten voor een salaris. Ik zou het zeker met je baas bespreken, en kijk eventueel naar de markt waar je eventueel iets anders kan donen.

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:44
Juup schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Nee dat verandert de zaak niet. Als je het niet naar je zin hebt op je werk dan zoek je simpelweg naar een baan waar je het wel leuk vindt. Dat mensen tegenwoordig dan maar denken om zichzelf ziek te melden, ja want ik vind het werk niet leuk meer...

Ik merk aan de ts dat hij zich daar ook niet goed bij zou voelen. En terecht, gewoon werken voor je geld. Hop naar die nieuwe job!

niet iedereen heeft een bierbuikje

Pagina: 1