Regulateur wandklok - gong/bimbam slaat op verkeerde moment

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:30
Inleiding
Ik heb een mooie regulateur wandklok kunnen kopen en het is een prachtig ding (vinden wij). Loopt als een zonnetje en heeft een mooie slag (Westminster stijl). In de slag zit de "uitdaging". De klok slaat om 13 over het half alsof het het hele uur is. Datzelfde geldt dan natuurlijk voor de kwartieren en het half uur ;)

De klok is van FMS. De adelaar op de wijzerplaat heeft niets met de foute periode van een Oostenrijkse huisschilder te maken (de klok is uit 1925).

Mijn vraag
Hoe zorg ik ervoor dat de stand van de wijzers weer overeenkomt met de slag. Dus bijvoorbeeld: als het zes uur is moet de grote wijzer op twaalf staan en de kleine op 6 en vervolgens moet de klok 6 keer slaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Niet van toepassing. De enige softe waren die ik heb gebruikt zijn schoonmaakdoekjes om de klok te reinigen :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gezocht op duck.com en youtube. Maar veel meer dan het tweaken van een Friese staartklok heb ik niet gevonden. Ik had gehoopt dat ik de wijzers los kan maken en zo op de juiste plek kan fixeren maar dat gaat niet want er zit geen schroefje (zie foto)

Ik wil het mechanisme niet "slopen" dus ik ben voorzichtig. Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit soort klokken en mij kan vertellen hoe ik de slag goed krijg. Een verwijzing naar een video of andere Internet bron is ook meer dan welkom! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppGDt9tHFeGoA4_n8dkvqohjscA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REVtQIuo62RZ23JtGqkqmEPa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie in het midden van de klok toch een schroef bij de as van de wijzers?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:13
Dit komt doordat de minutenwijzer vervangen is zonder opnieuw in te stellen op welke tijd je gong begint.
Dit kan je aanpassen door de wijzers los te halen en dan de keuze: moet gong eindigen of beginnen op uur (en kwartier etc). Zet hem op moment dat je wilt, en dan zet je de wijzers op uur terug.
Vervolgens gelijk stellen :)

• S.J.Onnie
Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:18:
Ik zie in het midden van de klok toch een schroef bij de as van de wijzers?
Geen schroef maar een soort borgpen. Die kan ik natuurlijk loshalen als ik weet hoe ;)

• S.J.Onnie
99ruud99 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:20:
Dit komt doordat de minutenwijzer vervangen is zonder opnieuw in te stellen op welke tijd je gong begint.
Dit kan je aanpassen door de wijzers los te halen en dan de keuze: moet gong eindigen of beginnen op uur (en kwartier etc). Zet hem op moment dat je wilt, en dan zet je de wijzers op uur terug.
Vervolgens gelijk stellen :)
Klinkt als een oplossing! Hoe maak ik de wijzers los? Is dat een kwestie van de borgpen eruit halen? En doe ik dat dan het beste net voordat de klok slaat? Sorry voor het hoge Noob gehalte! Ik heb niet zoveel ervaring met fijnmechanica :-(

• 99ruud99
Dat is beetje eigen keuze.
Er zijn mensen die willen dat + gong klaar is op uur.
Er zijn mensen die willen dat liedje + gong begint op uur
En dan zijn er mensen die willen dat liedje klaar is op uur, en gong dan begint op uur.

Er is geen wet die aangeeft hoe jij je klok moet instellen.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:50
Kerkklokken beginnen op het uur. Eindigen kan niet altijd na de gong. De klok is eerder klaar bij het aangeven van 2 uur dan bij 12 uur.

• S.J.Onnie
99ruud99 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:31:
Dat is beetje eigen keuze.
Er zijn mensen die willen dat + gong klaar is op uur.
Er zijn mensen die willen dat liedje + gong begint op uur
En dan zijn er mensen die willen dat liedje klaar is op uur, en gong dan begint op uur.

Er is geen wet die aangeeft hoe jij je klok moet instellen.
De keuze voor het exacte moment van de slag is inderdaad persoonlijk. Ik vind het fijn als de Westminster begint op het hele uur en de gong er achteraan komt.

Dan kom ik tot de volgende werkwijze:
  • Wachten tot de klok begint met slaan voor het hele uur
  • Slinger stopzetten zodat de klok niet verder loopt
  • Borgpen verwijderen
  • Wijzers op de juiste plek instellen
  • Borgpen terug
  • Slinger weer in beweging brengen
  • Tijd goed instellen
  • Genieten van een prachtige klok :+
Nu nog even wachten op daglicht en een goed moment om dit te doen. Tx @99ruud99 !

Ik laat hier uiteraard weten of het is gelukt.

Mocht iemand nog een andere tip hebben in relatie tot bovenstaand stappenplan dan houd ik mij aanbevolen! :)

• 99ruud99
Let op dat je voorzichtig bent met de borgpen verwijderen, je wilt niets verbuigen :)

• S.J.Onnie
Goede tip! Ik zal voorzichtig zijn. Maar ik moet de borgpen wel enigszins verbuigen want de pen heeft nu een radius zodat hij in de uitsparingen van de afdekkap op de as valt. Ik heb gelukkig wat kleine tangetjes dus ik hoop dat het goed gaat ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@S.J.Onnie

Tip van Flip: Als je straks op de laatste zondagochtend in Maart de klok een uur vooruit gaat zetten, laat 'm dan iedere 'slag' volledig afmaken. Als het een klok is die op ieder kwartier wil 'slaan' dan moet je het vooruit zetten dus in 4 etappes doen.

In het najaar moet het ding vervolgens weer een uur terug gesteld worden en dat doe je het beste door 'm een uur lang 'stil' te zetten (door bijvoorbeeld de (interne?) pendelule / slinger stil te zetten). Nooit de wijzers zelf 'counter clockwise' gaan verzetten!!

Een mechanisch klok 'van slag' krijgen is geen kunst zoals je nu zelf ook wel ondervonden hebt.... Maar nu weet je wél waar het spreekwoord vandaan komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 26-01-2026 19:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• S.J.Onnie
Will_M schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:37:
@S.J.Onnie

Tip van Flip: Als je straks op de laatste zondagochtend in Maart de klok een uur vooruit gaat zetten, laat 'm dan iedere 'slag' volledig afmaken. Als het een klok is die op ieder kwartier wil 'slaan' dan moet je het vooruit zetten dus in 4 etappes doen.

In het najaar moet het ding vervolgens weer een uur terug gesteld worden en dat doe je het beste door 'm een uur lang 'stil' te zetten (door bijvoorbeeld de (interne?) pendelule / slinger stil te zetten). Nooit de wijzers zelf 'counter clockwise' gaan verzetten!!

Een mechanisch klok 'van slag' krijgen is geen kunst zoals je nu zelf ook wel ondervonden hebt.... Maar nu weet je wél waar het spreekwoord vandaan komt.
Goeie tip, Flip :*) Daar ga ik zeker rekening mee houden. Vooral het terugzetten is een goed tip!

• SMSfreakie
  • Niet online
werkt in de zomertijd ook hoor, alleen dan duurt het langer :-)

[ Voor 66% gewijzigd door SMSfreakie op 26-01-2026 20:32 ]

404 Signature not found

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SMSfreakie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:32:
werkt in de zomertijd ook hoor, alleen dan duurt het langer :-)
Alleen dáárom zou je de 'zomertijd' al gewoon af willen MOETEN gaan schaffen >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat @Will_M zegt is heel belangrijk idd, niet zomaar de wijzers doordraaien door de slag heen, dan raakt ie van slag.

Wijzers eraf is simpel, borgpen eruit, ringetje eraf en dan kun je de wijzers eraf pakken. dat pennetje gaat niet zomaar stuk en de as waar ie op zit ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 28-01-2026 09:45 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1