Feedback op artikel: "Apple verlaagt prijs en vergroot berei

Pagina: 1
Acties:

• AlRoke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-01 18:21
De huidige kop ("Apple verlaagt prijs...") is in mijn ogen (en die van veel community-leden in de reacties) helaas erg misleidend. Ik zou jullie dan ook willen vragen om dit te heroverwegen.

De stelling dat Apple de prijs verlaagt, behoeft namelijk nogal wat nuance:
  • Terug naar af: De originele adviesprijs van de AirTag (4-pack) was bij de introductie in 2021 al €119. De huidige "verlaging" naar €119 is dus feitelijk niets meer dan het terugdraaien van een eerdere prijsverhoging (naar €129). Er is dus geen sprake van een nieuwe, lagere prijsstelling ten opzichte van het oorspronkelijke product, maar van een terugkeer naar de oude situatie.
  • Adviesprijs vs. Marktwaarde: Het blindstaren op de officiële adviesprijs geeft een vertekend beeld van de realiteit voor de consument. Volgens de eigen Pricewatch van Tweakers lag de gemiddelde verkoopprijs het afgelopen jaar rond de €115, met een gemiddeld minimum van rond de €94. Dat de "adviesprijs" ergens tussendoor €129 is geworden, terwijl dat geen effect heeft gehad op de marktwaarde lijkt dus niet bepaald relevant.
Het zou de kwaliteit van de berichtgeving sieren als de titel de lading beter dekt, bijvoorbeeld door te benadrukken dat de prijs terugkeert naar het oorspronkelijke niveau, in plaats van te suggereren dat het product goedkoper is geworden dan het ooit was.

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Hayte

Nieuwsredacteur
Zoals ik ook al reageerde op je reactie onder het artikel: bij nieuwsberichten kijken we naar de adviesprijs van producten. Dat is een stabiele prijs die niet afhankelijk is van tijdelijke kortingen of webshops en daardoor makkelijk te vergelijken is. Stel dat de goedkoopste prijs van een 'omstreden webshop' was, dan krijg je de klacht dat we een prijs noemen van een niet nader te noemen omstreden webshop. Dus dat kan ook een vertekend beeld geven. Daarnaast kan die goedkoopste prijs op elk moment van de dag verschillen, waardoor die mogelijk niet klopt als je het artikel een paar uur of paar dagen later leest.

Wat betreft terug naar af: Apple voerde in ieder geval anderhalf jaar de verhoogde prijs, dus het is geen stunt geweest van Apple zodat wij nu kunnen schrijven dat de prijs verlaagd is. Al met al vind ik het nogal overdreven om woorden als 'heel misleidend' te gebruiken en te hinten naar een gebrek aan kwaliteit van het artikel.

• pierredorado
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-01 23:42
Lmaoooo "helaas erg misleidend. Ik zou jullie dan ook willen vragen om dit te heroverwegen." mans maakt een heel topic aan. Dit is niet de klachtenbalie van de Hema maat!

6D | 15-30 2.8 Tamron | 50 1.4 | 580EX II

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:27

franssie

Save the albatross

Wat ik wel vind, laat ik verwarrend noemen, is de titel van het artikel.
Zigt de nieuwswaarde nu in de prijs (ik vind van niet, dat loopt in de procenten) maar in het bereik?
Ik vind bereik wel nieuwswaardig (anders zou er bij elke prijswijziging wel een artikel geschreven kunnen worden).

De titel was dus beter Apple verlaagt prijs en vergroot bereik van vernieuwde AirTag geweest, nodigt ook meer uit tot lezen, omdat het dan meer over techniek gaat dan om geld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Hayte

Nieuwsredacteur
franssie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:37:
Wat ik wel vind, laat ik verwarrend noemen, is de titel van het artikel.
Zigt de nieuwswaarde nu in de prijs (ik vind van niet, dat loopt in de procenten) maar in het bereik?
Ik vind bereik wel nieuwswaardig (anders zou er bij elke prijswijziging wel een artikel geschreven kunnen worden).

De titel was dus beter Apple verlaagt prijs en vergroot bereik van vernieuwde AirTag geweest, nodigt ook meer uit tot lezen, omdat het dan meer over techniek gaat dan om geld.
Wat mij betreft is er niet één nieuwswaarde, maar zijn er verschillende aspecten 'nieuw' aan de vernieuwde AirTags. De verlaagde prijs en het verbeterde bereik zijn hier twee van, vandaar dat ik ze allebei in de kop heb gezet. In eerste instantie had ik ook de luidere speaker in de kop, maar dat vond de eindredactie te 'druk' voor in de kop, vandaar dat we op deze titel zijn uitgekomen.

Prijs vinden we bij Tweakers wel nieuwswaardig, daarom schrijven we redelijk vaak over prijswijzigingen van producten en diensten :)