Laptop voor office-werk in de trein; ARM of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0bi
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-02 15:19
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga mijn laptop gebruiken voor office (achtig) werk, met name in de trein, dagelijks. Het werk zal ook daadwerkelijk office betreffen, maar ook werken in een electronisch patiëntendossier via VPN/RDP. Als zodanig zal ik ook een privacy screen gebruiken voor een groot deel van de tijd (maar niet 100%), dus op scherm zijn evt. concessies te doen.

Wat is je budget?
Max 1000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zoals gezegd: ja. Sterker, het merendeel van gebruik zal on the go zijn en mijn treinroute heeft een overstap.
Lichtheid, warmte (op schoot), geluid en accuduur zijn dus van belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, niet direct.

Ik heb in de BBG gekeken en ik twijfel of een ARM laptop nou een goede keuze is voor mijn usecase of niet.
De VPN client die we gebruiken draait native op ARM laptops, dat heb ik gecheckt. Maar ik ben bang voor vage bugs / compatibility issues, maar wordt enthousiast van de acuuduur en lichtheid.

Van de ARM laptops denk ik 'gewoon' aan de aanrader van de BBG

Ik zag echter ook deze Samsung en dat ziet er eerlijk gezegd ook goed uit, maar die staat niet in de BBG - wat ik niet helemaal snap, want qua specs en lijkt hij me beter dan degenen die er wel staan? (zoals de lenovo.) Zie ik iets over het hoofd, behalve dat het een aankoop via mediamarkt zou worden?

Dus, concrete vragen:
- zouden jullie überhaupt een ARM laptop aan of afraden?
- Wat vinden jullie van de gelinkte samsung? Want obv specs lijkt dat me een betere koop dan de lenovo (bloatware kan ik altijd deïnstalleren)

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via 0bi op 27-01-2026 17:26)

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:22
Heb een refurbished Surface Laptop 7 13,8 inch op de kop weten te tikken voor onder de € 1.000. Ongelofelijk blij mee en tot nu toe nog geen last van software compatibility gehad. Gebruik hem ook af en toe in de bus en hij is ook lekker stevig, dus kan prima op schoot. Laptop 7 is wat mij betreft dus ook een aanrader, premium gevoel is ook leuk.

Macbook air heb ik ook thuis gehad, ook een erg fijne laptop. Toch voor de Laptop 7 gegaan, want touchscreen, betere schermverhouding en Windows. Touchscreen (zit ook in de Lenovo en Samsung zie ik) is toch wel een erg prettige feature. Vooral in de bus, het is prettig dat je je hand wat verder weg kan houden op het scherm i.p.v. teruggetrokken moet houden op het touchpad, waardoor ik toch lichte RSI-klachten krijg. Touchscreen werkt bij mij ook prima in combinatie met Windows App (= remote desktop).

Kijk even naar de nieuwe snapdragon X2 serie. Die zal wel zuiniger zijn e.d. en krijgt ook een andere Windows-versie waardoor de compatibiliteit vast weer wat beter is.

Alle reacties

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:05
Ik werk op een snapdragon (Microsoft Surface Pro) en dat werkt voor dagelijks werk supergoed. Lange batterijduur, weinig warmte, licht en snel.

Voor Games of daadwerkelijk zwaar werk zou ik hem afraden (AI modellen draaien bijvoorbeeld werkt wel, maar is wat traag ondanks de NPU) en voor games mis je een goede GPU. Maar voor officewerk, simpele games, video en browserbased applicaties is het een heerlijk ding

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:53
Wellicht overbodig, maar kijk even wat jullie beleid is met betrekking tot het werken met het EPD in openbare ruimtes. Zelf werk ik in de trein niet met privacygevoelige informatie, ook niet met een privacyscherm, omdat ik simpelweg niet kan garanderen dat niemand kan meekijken. Bovendien voel ik mij daar niet comfortabel bij.

[ Voor 186% gewijzigd door Cheezborger op 27-01-2026 10:01 ]

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:31

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik weet niet hoe je tegenover Apple staat, maar je kunt binnen dat budget ook een MacBook Air overwegen. Compact, solide, snelle ARM-processor en een goede batterij. Office en RDP kun je daar gewoon op gebruiken.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-02 10:49
Mijn advies is een Macbook Air , ik gebruik er zelf een vanaf 2020 , en het is een wonder als reismiddel, voornamelijk omdat het perfect is voor op reis .. je klapt de laptop dicht , en duwt m in de tas.. en gaan met die banaan .

Voor ARM laptops zoals Surface Pro's en Asus laptops .. als er Windows opstaat .. heb ik wel eens vaker meegemaakt dat ie nog effkes moest updaten, of je had m dichtgeklapt, maar ie gaat nog vrolijk door.
Ik heb nog geen ARM linux geprobeerd ,maar voor een reis laptop , moet het gewoon werken, dichtklappen en go! met Apple laptops heb ik er nog nooit problemen mee gehad, mn m1 air kan goed een maand in de tas blijven , en dan nog zit ie op 80% batterij

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:12
Cheezborger schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:00:
Wellicht overbodig, maar kijk even wat jullie beleid is met betrekking tot het werken met het EPD in openbare ruimtes. Zelf werk ik in de trein niet met privacygevoelige informatie, ook niet met een privacyscherm, omdat ik simpelweg niet kan garanderen dat niemand kan meekijken. Bovendien voel ik mij daar niet comfortabel bij.
Idd dit. Ik zou het niet tof vinden als mensen mijn medische gegevens open hebben in een openbare omgeving, zeker niet in een trein waar iedereen boven op elkaar zit.

Los daarvan: ik zweer bij Macbook Air's, heel lang op een 2019 versie gewerkt, net over naar een M4, werkt als een zonnetje... check wel ff of je werkgever Office(365) voor Mac ondersteunt...

[ Voor 13% gewijzigd door olafmol op 27-01-2026 12:58 ]

• 0bi
Dank voor de reacties!

Zeker ook terechte opmerkingen over privacy. Ik ga het EPD alleen gebruiken als ik kan zitten aan het einde van de coupé, dus zonder mensen achter me en dan dus met privacy screen (mits het dan vanaf de stoel naast me niet te zien is. Te testen zonder data open met een bekende. Anders alleen als er helemaal niemand achter en naast me zit). Mochten die plekken niet vrij zijn kan ik mijn mails bijwerken ipv in het EPD werken. Dat had ik inderdaad niet in de OP gezet gezien dat me een beetje OT leek, maar ik snap dat het vragen oproept.

Ik ga me nog even verdiepen in de MacBook aangezien ik thuis alles met Windows doe en wil blijven doen, maar an sich heb ik niet een harde reden voor één ecosysteem oid

[ Voor 2% gewijzigd door 0bi op 27-01-2026 17:29 . Reden: nuancering / verduidelijking ]

• Metallize
Ik zal wel zeggen Knippen en plakken, soms wel onhandig werkt naar mijn mening op Mac OS , hetzelfde met vensters maximaliseren ...maar daar kun je aan wennen ;) en daar zijn wel Apps voor .

en voor privacy screens, Macbooks zijn van metaal , dus je kan makkelijk een magnetische privacy screen gebruiken 8)

Persoonlijk zijn er meer nadelen met Windows 11 naar m'n mening, maar voor iemand die met alle OS'sen werkts heeft elke OS wel voor en nadelen :P

[ Voor 52% gewijzigd door Metallize op 27-01-2026 13:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• 1Will
Heb een refurbished Surface Laptop 7 13,8 inch op de kop weten te tikken voor onder de € 1.000. Ongelofelijk blij mee en tot nu toe nog geen last van software compatibility gehad. Gebruik hem ook af en toe in de bus en hij is ook lekker stevig, dus kan prima op schoot. Laptop 7 is wat mij betreft dus ook een aanrader, premium gevoel is ook leuk.

Macbook air heb ik ook thuis gehad, ook een erg fijne laptop. Toch voor de Laptop 7 gegaan, want touchscreen, betere schermverhouding en Windows. Touchscreen (zit ook in de Lenovo en Samsung zie ik) is toch wel een erg prettige feature. Vooral in de bus, het is prettig dat je je hand wat verder weg kan houden op het scherm i.p.v. teruggetrokken moet houden op het touchpad, waardoor ik toch lichte RSI-klachten krijg. Touchscreen werkt bij mij ook prima in combinatie met Windows App (= remote desktop).

Kijk even naar de nieuwe snapdragon X2 serie. Die zal wel zuiniger zijn e.d. en krijgt ook een andere Windows-versie waardoor de compatibiliteit vast weer wat beter is.

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:39
Hier nog een tevreden Surface Laptop 7-gebruiker. Vergeet het 3:2-scherm niet, die (unieke?) hoogte werkt heel prettig bij verticale content (veel websites, documenten, tabellen).

De officiële batterijduur moet je in mijn ervaring met een korreltje zout nemen. Denk aan 13 uur ipv 20 uur bij productivity en browsen.

• 0bi
Dank allen.
Ik houd het denk ik toch bij Windows / 1 ecosysteem, ik heb nog even nagedacht om dit als startpunt voor stapsgewijze migratie naar Mac/iOS te gaan nemen, maar daar gaat de WAF ook te hard van naar beneden (ja, ik weet dat Mac / iOS erg intuïtief werkt; nee dat gesprek ga ik niet opnieuw aan :') ) .

Ik ga nog even kijken of ik een refurbished 7 kan snipen dan (want wil echt niet meer dan €1000,-; dat is al aan de bovenkant van de wensenlisjt), en anders wordt het de lenovo yoga 7 - ga hem de eerste week gewoon veel testen en als ik dan gekke dingen tegen kom door de ARM architectuur stuur ik hem terug en maak ik een switch naar intel/amd chipset (en de BBG daarover)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
0bi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:32:
Dank voor de reacties!

Zeker ook terechte opmerkingen over privacy. Ik ga het EPD alleen gebruiken als ik kan zitten aan het einde van de coupé, dus zonder mensen achter me en dan dus met privacy screen (mits het dan vanaf de stoel naast me niet te zien is. Te testen zonder data open met een bekende. Anders alleen als er helemaal niemand achter en naast me zit). Mochten die plekken niet vrij zijn kan ik mijn mails bijwerken ipv in het EPD werken. Dat had ik inderdaad niet in de OP gezet gezien dat me een beetje OT leek, maar ik snap dat het vragen oproept.
Kijk ook even wat het beleid van je organisatie hierover zegt. Grote kans dat je niet eens mag werken op die manier, maar dat zal geheid per organisatie verschillen.

UNOX: The worst operating system

• andrew99
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:51
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe laptop *knip* dan open je je eigen topic

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 27-01-2026 19:00 ]

• Metallize
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 27-01-2026 19:18 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:13

Blokker_1999

Full steam ahead

Ook hier een tevreden gebruiker van een Surface Laptop 7 en Surface 11 Pro met Snapdragon CPU. Zolang de VPN client native draait mag er in principe geen probleem zijn voor kantoorwerk te doen. MS Office is native beschikbaar in arm64 formaat. Ook alle webbrowsers zijn gewoon ondersteund op dat platform. En de terminal services client om RDP op te kunnen zetten is gewoon onderdeel van Windows.

En die gelinkte Samsung lijkt me wel in een andere prijscategorie te zitten dan de Lenovo ;)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• 0bi
Ja Blokker, hij is nu heel duur, maar was er tot gisteren voor 900 bij MediaMarkt :) Gaat niet meer op dus helaas!

[ Voor 29% gewijzigd door 0bi op 28-01-2026 06:44 ]

• 1Will
0bi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:26:
Dank allen.
Ik houd het denk ik toch bij Windows / 1 ecosysteem, ik heb nog even nagedacht om dit als startpunt voor stapsgewijze migratie naar Mac/iOS te gaan nemen, maar daar gaat de WAF ook te hard van naar beneden (ja, ik weet dat Mac / iOS erg intuïtief werkt; nee dat gesprek ga ik niet opnieuw aan :') ) .

Ik ga nog even kijken of ik een refurbished 7 kan snipen dan (want wil echt niet meer dan €1000,-; dat is al aan de bovenkant van de wensenlisjt), en anders wordt het de lenovo yoga 7 - ga hem de eerste week gewoon veel testen en als ik dan gekke dingen tegen kom door de ARM architectuur stuur ik hem terug en maak ik een switch naar intel/amd chipset (en de BBG daarover)
Ik zie vaak estunt.nl langskomen met redelijk goede deals voor een Laptop 7. En kijk ook even op Amazon, daar heb je vaak wel redelijke Retourdeals.

En ik zou zeggen: probeer hem lekker uit, anders gewoon terugsturen (heb ik ook gedaan met 3 laptops :| ), het is iets wat je een paar jaar gaat gebruiken, dus het moet gewoon goed zijn. Het scherm is bijv. erg glossy, dus dat is even wennen.

• 0bi
Dank voor de tips Will!
Pagina: 1