Drie kinderen in Renault Scenic E-Tech: wettelijke regels vs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 16:33
Wij lopen tegen een praktisch en (ook wel een) juridisch dilemma aan en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen.

Onze situatie:
Dochter: bijna 4 jaar, klein van stuk (nog geen meter)
Zoontje: 1,5 jaar
Derde kindje verwacht eind maart / begin april

We rijden een Renault Scenic E-Tech. Het probleem is dat we op de achterbank geen combinatie vinden waarin twee kinderzitjes én een Maxi-Cosi naast elkaar passen. We hebben inmiddels meerdere zitjes getest, maar zonder succes. Daarnaast ontbreekt er een ISOFIX-punt op de middelste zitplaats wat het ook niet makkelijker maakt.

Ik kwam het volgende tegen op de ANWB-site:

https://www.anwb.nl/auto/autostoeltjes/regels-autostoeltje
Kinderen vanaf 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een autostoeltje. Dit mag alleen als er op de desbetreffende zitbank al twee autostoeltjes zijn aangebracht en in gebruik zijn en er dus geen plaats meer is voor een derde zitje.
Tegelijkertijd lees ik op andere sites weer over de grens van 1,35 meter (de Rijksoverheid dus), waarbij kinderen onder deze lengte eigenlijk altijd in een passend kinderzitje vervoerd zouden moeten worden. De interpretaties hierover lijken nogal uiteen te lopen.

Concreet vraag ik mij af:
  • Hoe wordt deze regel in de praktijk geïnterpreteerd als het kind nog geen 1,35 m is?
  • Zijn er mensen met vergelijkbare gezinssamenstelling en auto die hier een veilige oplossing voor hebben gevonden (bijv. specifieke smalle zitjes)?
We willen uiteraard vooral een veilige oplossing voor alle kinderen, maar hopen tegelijk een kostbare auto-wissel te kunnen voorkomen als dat mogelijk is.

Alle reacties

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-01 16:08
Heb je een stoelverhoger al onderzocht?

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:03

Honesty

kattenneus!

Anders de maxicosi voor en vrouw of manlief achter.

Festina lente

• Nemean
Marber schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:50:
Heb je een stoelverhoger al onderzocht?
Dat is inderdaad mijn vraag, mag dat i.c.m. de lengte en gewicht van mijn dochter. Ze weegt net aan 12 kilo en is 93cm lang. Ze heeft nu een stoelverhoger met rugleuning en daarbij loopt de gordel gelukkig wel over haar borstkast heen wat ook verplicht is vanuit de Rijksoverheid.
Heb je op de achterbank al twee autostoeltjes staan en er is geen plaats voor een derde? Dan mag je een kind vanaf 3 jaar op de achterbank met de autogordel vervoeren. De autogordel moet dan wel altijd voor de borst van je kind lopen, dus niet achter de rug.

https://www.kinderveiligh...-van-kinderen-in-een-auto
Honesty schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:56:
Dat is helaas niet echt te doen, nu zijn mijn vrouw en ik zeker de dikste niet, maar je zit gewoon klem tussen de twee stoeltjes. Voor een klein stukje is het nog te doen, maar daarna niet comfortabel.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nemean schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Dat is helaas niet echt te doen, nu zijn mijn vrouw en ik zeker de dikste niet, maar je zit gewoon klem tussen de twee stoeltjes. Voor een klein stukje is het nog te doen, maar daarna niet comfortabel.
Ook niet met de maxi cosi achterstevoren achterin en dan een van de kinderstoelen voorin?

En tja, het is een keuze. Ik zou in deze situatie (of nuja, eigenlijk had ik dat dan ergens begin vorig jaar overwogen bij de driekinderwens) toch echt de autowissel overwegen. Regelgeving is een ding, maar veiligheid van mijn kinderen komt eigenlijk boven alles.

Hou er ook rekening mee dat onze Nederlandse regelgeving veelal milder (ja echt!) is dan die in andere landen. Zo mag een kind onder de 1.50 meter in Duitsland enkel in een goedgekeurd stoeltje vervoerd worden. Dat kan dan aardig wat impact hebben op eventuele vakantieplannen.

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 26-01-2026 15:16 ]

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:54
Als je op rijksoverheid.nl kijkt (https://www.rijksoverheid...een-kinderzitje-vervoeren zie je dat ze voor uitzonderingen op het gebruik van een kinderstoeltje linken naar https://www.kinderveiligh...-van-kinderen-in-een-auto.

Dit lijkt me dus een betrouwbare bron. Hier staat vermeld wat ook op de ANWB site staat:
Heb je op de achterbank al twee autostoeltjes staan en er is geen plaats voor een derde? Dan mag je een kind vanaf 3 jaar op de achterbank met de autogordel vervoeren. De autogordel moet dan wel altijd voor de borst van je kind lopen, dus niet achter de rug.
Je dochter mag dus in het midden zitten zonder verhoging/stoeltje vervoerd worden. Of het veilig genoeg is dat is een ander verhaal. Misschien past een zitverhoger nog wel tussen de stoeltjes?

Zelf zit ik niet in deze situatie maar ik zou voor bovenstaande mét zitverhoger doen. En mocht je dat kunnen vinden evt. met rugleuning. Maar verplicht is het dus niet. :)

• Nemean
pagani schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Ook niet met de maxi cosi achterstevoren achterin en dan een van de kinderstoelen voorin?
Inderdaad ook geprobeerd, maar was ook geen optie. Eigenlijk zou het een kinderzitje moeten zijn die ongeveer 42cm breed zou moeten zijn. Echter kom je alleen uit op een zitje waar de reviews niet al te fantastisch zijn.
pagani schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:11:
[...]
En tja, het is een keuze. Ik zou in deze situatie (of nuja, eigenlijk had ik dat dan ergens begin vorig jaar overwogen bij de driekinderwens) toch echt de autowissel overwegen. Regelgeving is een ding, maar veiligheid van mijn kinderen komt eigenlijk boven alles.
Dit betreft een leaseauto die we gekozen hadden op basis van onze twee kinderen. Een derde (zonder te veel in privé details te treden) stond niet op onze planning, maar gebeurde (op magische wijze) wel en de kleine is uiteraard 100% welkom. ;)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nemean schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Inderdaad ook geprobeerd, maar was ook geen optie. Eigenlijk zou het een kinderzitje moeten zijn die ongeveer 42cm breed zou moeten zijn. Echter kom je alleen uit op een zitje waar de reviews niet al te fantastisch zijn.

[...]

Dit betreft een leaseauto die we gekozen hadden op basis van onze twee kinderen. Een derde (zonder te veel in privé details te treden) stond niet op onze planning, maar gebeurde (op magische wijze) wel en de kleine is uiteraard 100% welkom. ;)
Is er geen mogelijkheid om te wisselen van leaseauto? (ik had bij mijn werkgevers vaak een "pool" aan auto's waarin geruild/gehandeld kon worden)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hier exact dezelfde situatie gehad, ook leaseauto die niet zomaar ingeruild kon worden. Drie volwaardige stoeltjes naast elkaar gaat echt niet passen. En zo wel, dan is het onmogelijk om nog bij de gordelsluiting te komen. De oudste hebben we daarom een tijdje in het midden gehad met een 'bubble bum' opblaasbare zitverhoger, https://bubblebum.co/. Dat gaat er wel tussenin passen. Maar al gauw ging dat meestal zonder zitverhoger in het midden, omdat dat toch makkelijker is en de middelste tussen die 2 stoeltjes ook wel aardig klem zit (en lang genoeg was zodat de gordel over de schouder komt). En, zoals al aangegeven, mag de derde wettelijk ook gewoon zonder stoeltje achterin in deze situatie.

In het buitenland (Frankrijk) is het volgens mij wat strikter, dus heb die opblaasbare bubble bum nog wel ergens in de bagageruimte liggen voor vakanties e.d. Die heeft nl. wel gewoon een keurmerk.

Overigens rijden ik of mijn vrouw in de praktijk ook veel ritjes alleen met de kinderen. Daarvoor had ik nog een extra opvouwbaar stoeltje in de achterbak liggen die ik dan op de voorstoel zette (later een zitverhoger). Dan zitten de kinderen ook al wat ruimer.

[edit] als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel. Heb er destijds een hele studie van gemaakt hoe 3 kinderen het best te vervoeren in de auto. Je hebt zelfs nog een speciale achterbank die je in je auto plaatst (Multimac), maar dat vond ik wat te ver gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Palomar op 26-01-2026 15:44 ]

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 15:44
Ter referentie, de precieze wettekst staat in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990):

https://wetten.overheid.n...z=2026-01-01&g=2026-01-01
Artikel 59: Autogordels en kinderbeveiligingssystemen

1Bestuurders van een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een keurmerk als bedoeld in artikel 22, vijfde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.

2Met een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel die niet zijn uitgerust met een autogordel of kinderbeveiligingssysteem als bedoeld in het eerste lid, worden geen passagiers vervoerd die jonger zijn dan 3 jaar en worden passagiers in de leeftijd van 3 tot 18 jaar met een lengte van minder dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.

3Passagiers die jonger zijn dan 18 jaar, worden niet in een naar achteren gericht kinderbeveiligingssysteem op een passagierszitplaats met een voorairbag vervoerd, tenzij deze airbag is uitgeschakeld of automatisch op toereikende wijze wordt uitgeschakeld.

4Het eerste lid geldt niet voor passagiers die gebruik maken van een rolstoel. Deze passagiers worden vervoerd in een rolstoel die in het voertuig wordt vastgezet op een wijze die de stabiliteit van de rolstoel en de veiligheid van de rolstoelgebruiker waarborgt. Deze passagiers maken gebruik van:

a.de voor hen beschikbare veiligheidsgordel die deel uitmaakt van het voertuig,

b.de veiligheidsgordel die deel uitmaakt van het systeem waarmee de rolstoel aan de vloer van het voertuig is bevestigd, of

c.een door Onze Minister aangewezen constructie.

5Het eerste lid, tweede volzin, en het tweede lid zijn niet van toepassing tijdens vervoer in taxi’s. In taxi’s waarin geen kinderbeveiligingssysteem aanwezig is, worden passagiers die jonger zijn dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.

6Het eerste lid voor zover dat op bestuurders betrekking heeft en het vierde lid gelden niet tijdens het vervoer van passagiers tegen vergoeding in de zin van de Wet personenvervoer 2000 en tijdens vraagafhankelijk openbaar vervoer in taxi’s, anders dan in de gevallen waarin een overeenkomst is gesloten als bedoeld in artikel 81, tweede lid, van die wet, of anders dan tijdens taxivervoer in een taxi die is ingericht voor rolstoelvervoer overeenkomstig de daaromtrent gestelde eisen in de Regeling voertuigen.

7De autogordel, de veiligheidsgordel of het kinderbeveiligingssysteem wordt gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden. Personen van 18 jaar en ouder en personen onder de 18 jaar die in de betrokken omstandigheden geen gebruik hoeven maken van een kinderbeveiligingssysteem, kunnen een voorziening gebruiken door middel waarvan het diagonale deel van de autogordel over de schouder wordt geleid. Onze Minister kan aan een dergelijke voorziening nadere eisen stellen.

8Het is bestuurders van de in het eerste lid genoemde voertuigen verboden passagiers jonger dan 12 jaar en passagiers die gebruik maken van een rolstoel te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.

9Het eerste lid geldt niet voor passagiers die gebruik maken van een ligplaats. Deze passagiers maken, indien beschikbaar, gebruik van de daarvoor bestemde veiligheidsvoorziening die deel uitmaakt van het voertuig of van het systeem waarmee de ligplaats aan de vloer van het voertuig is bevestigd.
en
Artikel 59b
1In afwijking van artikel 59, eerste en achtste lid, mag anders dan op de voorste zitplaatsen in personenauto’s en bestelauto’s, wanneer het na installatie van twee kinderbeveiligingssystemen niet mogelijk is nog een derde kinderbeveiligingssysteem te installeren en deze beveiligingssystemen in gebruik zijn, een derde passagier die 3 jaren of ouder is en met een lengte van minder dan 1,35 meter, worden vervoerd wanneer deze een autogordel gebruikt. Artikel 59, zevende lid, is van toepassing.

2In afwijking van artikel 59, eerste lid, tweede volzin, en achtste lid, mogen in incidentele gevallen en over korte afstand in personenauto's en bestelauto's op andere dan de voorste zitplaatsen passagiers die 3 jaar of ouder zijn en met een lengte van minder dan 1,35 meter worden vervoerd wanneer deze passagiers een autogordel gebruiken. Dit geldt niet met betrekking tot passagiers waarvan een ouder de auto bestuurt dan wel daarvan eigenaar of houder is.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De regels zijn vrij flexibel, maar zo gauw je kind zelfstandig rechtop kan zitten en goed stevig op een stoelverhoger in de gordel zit is er niks aan de hand. Meestal is dat rond de 3.
Ik merk met onze 2-jarige dat het qua hoogte net gaat, maar dat die nog de neiging heeft om beide armen door de gordel te steken en dat mag niet.
Verschilt heel erg van kind tot kind wanneer het veilig is, maar je gaat echt geen boete krijgen als je een kind hebt dat nog net geen 3 is maar wel heel veilig in de gordel zit en blijft zitten.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hier is de Multimac voor bedacht.

https://www.multimac.com/multimac-range/

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:30
Wij hebben in dezelfde situatie gezeten +/- 2 jaar lang totdat mijn leasecontract afliep.

De auto in kwestie betrof een Kia Ceed, ik neem even aan dat de Renault een soortgelijk achterbank heeft.

Onze oplossing: de maxi cosi nomad https://www.vanastenbabys...ad-i-size-authentic-black

Hebben wij lange tijd naar tevredenheid gebruikt samen met een maxi cosi base met maxi cosi er bovenop + de maxi cosi Mica.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Honesty schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:56:
Was ook het eerste waar ik aan dacht, daarom kun je die airbag uitzetten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1