Wij lopen tegen een praktisch en (ook wel een) juridisch dilemma aan en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen.
Onze situatie:
Dochter: bijna 4 jaar, klein van stuk (nog geen meter)
Zoontje: 1,5 jaar
Derde kindje verwacht eind maart / begin april
We rijden een Renault Scenic E-Tech. Het probleem is dat we op de achterbank geen combinatie vinden waarin twee kinderzitjes én een Maxi-Cosi naast elkaar passen. We hebben inmiddels meerdere zitjes getest, maar zonder succes. Daarnaast ontbreekt er een ISOFIX-punt op de middelste zitplaats wat het ook niet makkelijker maakt.
Ik kwam het volgende tegen op de ANWB-site:
https://www.anwb.nl/auto/autostoeltjes/regels-autostoeltje
Concreet vraag ik mij af:
Onze situatie:
Dochter: bijna 4 jaar, klein van stuk (nog geen meter)
Zoontje: 1,5 jaar
Derde kindje verwacht eind maart / begin april
We rijden een Renault Scenic E-Tech. Het probleem is dat we op de achterbank geen combinatie vinden waarin twee kinderzitjes én een Maxi-Cosi naast elkaar passen. We hebben inmiddels meerdere zitjes getest, maar zonder succes. Daarnaast ontbreekt er een ISOFIX-punt op de middelste zitplaats wat het ook niet makkelijker maakt.
Ik kwam het volgende tegen op de ANWB-site:
https://www.anwb.nl/auto/autostoeltjes/regels-autostoeltje
Tegelijkertijd lees ik op andere sites weer over de grens van 1,35 meter (de Rijksoverheid dus), waarbij kinderen onder deze lengte eigenlijk altijd in een passend kinderzitje vervoerd zouden moeten worden. De interpretaties hierover lijken nogal uiteen te lopen.Kinderen vanaf 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een autostoeltje. Dit mag alleen als er op de desbetreffende zitbank al twee autostoeltjes zijn aangebracht en in gebruik zijn en er dus geen plaats meer is voor een derde zitje.
Concreet vraag ik mij af:
- Hoe wordt deze regel in de praktijk geïnterpreteerd als het kind nog geen 1,35 m is?
- Zijn er mensen met vergelijkbare gezinssamenstelling en auto die hier een veilige oplossing voor hebben gevonden (bijv. specifieke smalle zitjes)?