Welke scharnieren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• lolkejan
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 20:08
Hallo,

Ik wil voor deze inbouwkast graag een deur. Nu wordt er een plank tegenaangezet met een magneetconstructie. De deur valt aan de linkerkant tegen de zijkant van de kast, en aan de rechterkant is het deurtje in het verlengde van een deel van de voorkant van de kast. Welke scharnieren heb ik nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUa33jdsJbfGzB2r523s4YhWfVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBze20JAqn4AsE8wUfWTXedd.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ehh? Komen de scharnieren links of rechts?
Ga je daar nog een extra balk neerzetten of moet het scharnier in die dunne (kromme) houtplaat geschroefd worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 26-01-2026 13:51 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• lolkejan
Ben geen handige Harry dus stel vooral vragen als ik niet helder ben of je vragen hebt.

1. De scharnieren komen zowel links als rechts, wil de plaat doormidden zagen.
2. Extra balk in die dunne (kromme) houtplaat is sowieso het idee om de legplanken op te leggen. Als dit nodig is voor een deur zal ik dat zeker ook doen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een verticale balk (voor de stevigheid) links en rechts plaatsen en daar gewoon normale scharnieren op plaatsen? Alleen is de vraag of je rechts de ruimte hebt om de hoek omhoog te kunnen laten draaien, moelijk te zien op de foto.

[ Voor 38% gewijzigd door pagani op 26-01-2026 14:01 ]

• lolkejan
klinkt inderdaad als een makkelijke en goede manier. dan komt het scharnier niet op de rand van de deur maar een beetje naar binnen?

De linkerkant is 260, de rechterkant 100. Hoeveel scharnieren is dan aan te raden? Dacht zelf links 3 rechts 2?

[ Voor 30% gewijzigd door lolkejan op 26-01-2026 14:09 ]

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-02 07:59
pianoschanier lijk mij de beste optie

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:58
Marber schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:17:
pianoschanier lijk mij de beste optie
dat dus, gewoon van boven naar beneden volledig een pianoscharnier.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:54
ik zou echt niet een piano schanier overwegen: veels te veel in het zicht.
Kijk naar inliggende potschanieren: dat zijn dezelfde soort schanieren die bij keukenkastjes (of kleding kasten) gebruikt worden, maar dan met de deur in de kast.
bij de site van meubelbeslag omschrijven ze ook andere vormen en maten scharnieren.

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:03
Ik heb zelf voor dit soort trapkasten, knieschotten, ... dit https://dnk.grandado.com/...nzaJhVBVV5DoaAgeYEALw_wcB soort scharnieren gebruikt.

Vrij makkelijk te plaatsen, geen potje boren.

Als je even zoekt zijn ze ook te krijgen bij b.v. Amazon ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door hansie_k op 26-01-2026 18:26 ]

Live from Denmark

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:31
Hier hetzelfde met MDF 18mm deur en potscharnieren van Ikeakastjes gerecupereerd.
Gaat al jaren goed en je ziet niet dat er een deur is.

Minimale deurgreep en mee geschilderd in de kleur van de wand.
Pagina: 1