Vraag

• DM3000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:28
Beste mede Tweakers,

onze CV ketel is aan vervanging toe en ik ben aan het inventariseren of we een nieuwe ketel laten installeren of toch een alternatief. Hierbij kan een warmtepomp natuurlijk niet ontbreken. Helaas krijg ik van elke expert een ander advies en lijkt dit over het algemeen niet geheel objectief.

Huidige situatie:
Mijn vriendin en ik hebben in oktober 2024 een woning gekocht en direct vloerverwarming laten leggen op de benedenverdieping, waarbij rekening is gehouden met de mogelijkheid van een WP. Op de eerste verdieping en zolder hangen nog radiatoren.

Op dit moment hebben we geen zonnepanelen. Echter wordt eind februari ons dak gerenoveerd, waarna we zelf zonnepanelen willen leggen. Komende maand heb ik een gesprek met een kennis die werkzaam is in deze branche, waarna ik hopelijk een duidelijk beeld heb met de panelen die we willen leggen.

Sinds april 2025 koken we op inductie, waardoor we alleen voor de ketel afhankelijkheid zijn van gas. We hebben een gashaard die we 1 a 2 keer per jaar gebruiken, maar dat is geen showstopper. Wellicht is dit een mooi moment om volledig van het vaste gas af te stappen en mogelijk de haard op een andere manier aan te sluiten.

Ik heb het gevoel dat veel adviseurs rekening houden met de terugverdientijd van hun oplossing, maar dat is voor ons niet heel belangrijk.

Woning:
- Energielabel A
- Ruimte voor zonnepanelen op schuin dak richting zuid oosten en eventueel plat dak richting zuiden/westen
- Genoeg ruimte voor eventuele buitenunits
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo4t92qYMWzJ-JMonwrgJGtRgoQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7fwkIK3pto402f7IOgO6We9w.jpg?f=user_large
Verbruik:
Historisch gasverbruik: 1449 m³ in 2025
Historsich stroomverbruik: 3305 kWh in 2025
Afgiftesysteem:
- 77m² ,11 groepen vloerverwarming, als hoofdverwarming, hoh 10. Staan naar mijn weten altijd open
- 5 radiatoren, totale afgifte en waterinhoud onbekend
SWW:
- plek voor boiler? Ja, voldoende ruimte voor elk formaat
- Nodige liters onbekend
- DWTW aanwezig? Naar mijn weten niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
- L/W wordt aangeraden voor Sobolt Enven/Rabobank adviseur
- Buitenunit(s) komt waarschijnlijk op het platdak boven de keuken, dus wellicht stil
- milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteed

Op dit moment staan de volgende opties op ons lijstje:

- Huidige ketel vervangen met Intergas HRE 36/30 CW5
Kosten: € 2793 (offerte huidige service partij)
Voordelen: kan direct worden geinstalleerd, eventueel later te combineren met hybride WP, weinig verrassingen
Nadelen: voorlopig niet van het gas af

- Quatt Hybrid Duo
Kosten: €4.899 (ik bedenk me net dat deze prijs natuurlijk zonder de CV ketel is, dus die komt er dan nog bij. Verwachting totale kosten €7.000 - €7.500)
Voordelen: duurzamere optie tov Intergas, eventueel te upgraden naar All-Electric
Nadelen: voorlopig niet van het gas af, dubbel onderhoud?

- Quatt All-Electric
Kosten: € 9.499 (Large, dubbele buiten unit)
Voordelen: gas de deur uit, genoeg ruimte voor alle onderdelen, voelt als de meest toekomstbestendige optie
Nadelen: wellicht overkill met onze huidige verbruik

Wat zouden jullie doen in onze situatie? Budget is zo'n 10K, al kan dat worden verhoogd wanneer de "rolce royce" tussen de oplossingen zit.

Groeten,
DM3000

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Is die 9.5k voor of na subsidie?
Heb je thuis 1 of 3 fase? Want full electric heeft al snel 3 fase nodig (omdat je dan ook inductie gaat koken).
Ik neem aan dat je je dak ook meteen extra laat isoleren, als dat niet op planning stond maak hier budget voor. Warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te warmen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00
@DM3000
Als je ketel het nog doet, laat dan nu een Quatt Hybrid Duo installeren naast je oude ketel. Kan je 1 of 2 winters kijken of je zonder CV je huis warm kan krijgen. Zo ja, CV eruit en voor All-Electric gaan. Zo nee, nieuwe CV plaatsen.
Enige nadeel is dat ze 2x langs moeten komen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:52
Direct FE gaan. WeHeat heeft als enige een platdak model (Blackbird). Kijk daar eens naar.
Zou niet meer kiezen voor hybride of gas.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DM3000 Je hebt bij de aanleg van de vloerverwarming in 2024 natuurlijk rekening gehouden met de komst van een warmtepomp - trefwoord: "passende" vloerverwarmingsverdeler.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DM3000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:28
Bedankt voor de snelle reacties!

Bij deze antwoorden op de gestelde vragen:

@99ruud99 Is die 9.5k voor of na subsidie?
Na subsidie, wel met volledige installatie.

Heb je thuis 1 of 3 fase?
We koken op dit moment via inductiekookplaat op 3 fase, daarvoor hebben wij destijds een aanpassing moeten laten doen in onze meterkast.

De dakrenovatie loopt via de buurtvereniging waarbij de daken van meerdere huizen in de straat worden vervangen. Onze buurman heeft zich destijds verdiept in de mogelijkheid tot extra isolatie, maar kwam tot de conclusie dat het geen meerwaarde zou bieden.

@chrisborst De huidige ketel is 17 jaar oud. Deze werkt nog, maar tijdens het jaarlijkse onderhoud gaf de monteur aan dat de kosten niet opwegen tegen de kosten van een nieuwe ketel.

@STIMPPYYY bedankt voor de tip, zal daar eens naar kijken. Overigens loopt het rechter deel van het dak schuin af, het linker deel is plat.

@dunklefaser Ik weet niet welke aanpassing destijds is gedaan om voor te bereiden op eventuele warmtepomp, dat zou ik moeten navragen. Tegen kleine bijbetaling zou de loodgieter iets aanpassen wat van pas kwam bij de het plaatsen van WP.

Mijn gevoel zegt nu investeren en van het gas af, waarbij ik de kosten van de full electric nog enigszins vind meevallen. Ik heb woensdag een gesprek met een Quatt adviseur, al gaf die tijdens het telefoon gesprek aan dat hun full electric oplossing wat veel was voor ons verbruik. Ik weet niet of die scherp had dat onze ketel het waarschijnlijk geen jaren meer vol zal houden.

Nogmaals bedankt voor de input, ik houd jullie op de hoogte.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:52
Wp kan gewoon op 1 fase op een aparte groep. Als er een backup unit is aangesloten dan op een seperate groep en bij voorkeur niet op dezelfde fase

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:54
Indien je voor full electric kiest heb je ook iets nodig voor je warm water.
Dus een warmwater opslag vat welke door de warmtepomp word opgewarmd, of een losse warmtepomp boiler.
Pagina: 1