SATA vervangen met PCI Express

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mcleaver
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:48
Ik wil mijn high-end Medion PC met SSD en twee grote SATA schijven vervangen met een nieuwe PC met PCI Express aansluitingen voor minstens twee grote SSD schijven naast de boot.

In Pricewatch, zie ik geen optie om het aantal PCI Express slots te tonen.

Ik wil foto's, video en geluid bewerken naast gebruikelijke activiteiten. (Maar niet gamen.)

Ik wil tussen 1000 en 1500 betalen voor een Core i7 systeem. Ik wil het aansluiten op mijn huidige printer, NAS en heel veel USB dingen.

Ik weet nog heel weinig van PCI Express, maar begrijp dat het meer futureproof en veel sneller is dan SATA.

Martin

Alle reacties

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

M2 is het sleutelwoord voor je zoektocht

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 13:41

Neus

www.zenaconsult.com

De meeste moederborden hebben aansluitingen voor NVMe M.2 SSDs. Die zijn razendsnel, je hoeft daar dus niet extra hardware voor te kopen. Zie bijvoorbeeld deze lijst, deze moederborden hebben 3x M.2 sloten !

categorie: Moederborden

Als je echter meer plek nodig hebt, dan kan je ze ook op een PCI-e kaart plaatsen. Vaak 1, 2 of zelfs 4 per kaart.

[ Voor 34% gewijzigd door Neus op 26-01-2026 12:04 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:26
Kan je ook delen waarvoor je die extra snelheid nodig denkt te hebben? Voor video streaming volstaat een HDD, dus waarom dan upgraden naar een M.2 SSD? Voor koude opslag idem dito. Enige upgrade is voor OS en gaming dat de opstart/ laadtijden sneller zijn. Maar waarom wil je dan 3+ slots?

Game je ook? Want je gaat je PCIe lanes wel delen. Dus dan moet je daar ook rekening mee houden.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• mcleaver
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:48
Dekar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:33:
Kan je ook delen waarvoor je die extra snelheid nodig denkt te hebben? Voor video streaming volstaat een HDD, dus waarom dan upgraden naar een M.2 SSD? Voor koude opslag idem dito. Enige upgrade is voor OS en gaming dat de opstart/ laadtijden sneller zijn. Maar waarom wil je dan 3+ slots?

Game je ook? Want je gaat je PCIe lanes wel delen. Dus dan moet je daar ook rekening mee houden.
Ik wil niet gamen, maar een kleinere en snellere PC zonder HDD geluiden. Ik heb nu twee 8 TB schijven in mijn PC.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mcleaver schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Ik wil niet gamen, maar een kleinere en snellere PC zonder HDD geluiden. Ik heb nu twee 8 TB schijven in mijn PC.
Bedenk wel ff dat een 8TB hard disk niet duur is, een 8TB SSD kost 1 mille. Als ik het goed begrijp wil je er 2....

categorie: Interne SSD's

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:56

Umbrah

The Incredible MapMan

De meeste PCIe SSD's hebben 4 lanes nodig, en voor het gemak zijn die qua aansluiting meestal M.2 of U.2. Echt PCIe via een PCIe connector zie je eigenlijk niet; hoewel er genoeg PCIe-naar-M.2 of U.2 boardjes zijn. Die zijn echter vaak wel afhankelijk van PCIe bifurcation: dus dat een x16 slot een x4/x4/x4/x4 verdeling krijgt.

Het is wel van belang dat je een CPU/moederbord combo kiest met genoeg lanes. Tenzij je een IGP gebruikt gaan meestal al 16 lanes op naar de GPU, en dat laat 4 lanes over voor SSD's via een M.2 slot rechtstreeks op de CPU, en je kan via de PCH nog wel wat (gedeeld met USB, SATA, etc...) lanes krijgen afhankelijk van de chipset (870e bijvoorbeeld heeft best veel PCIe-switching). Je gekozen platform (CPU/moederbord) en de mogelijkheden daarvan (bifurcation is wat je wil als je véél NVME drives wil) maakt dus heel erg uit. Een consumentenplatform is meestal ingericht op één, max twee SSD's indien er een GPU in het spel is, simpelweg omdat consumenten CPU's niet heel veel lanes hebben. Kijk je naar HEDT (Threadripper, Xeon) of server (Epyc of Xeon) heb je veel meer lanes.

Afhankelijk van je doel echter kun je meer bereiken met de juiste SSD keuze. Een goede PCIe gen4 of zelfs gen3 SSD kán sneller zijn dan een cheapass gen5 SSD door cache, kwaliteit nand en dingen als DRAM cache maakt ook uit. Verder moet je jezelf natuurlijk afvragen wat je wilt: bandbreedte, latency, veiligheid, of betaalbaarheid (je mag er maar 3 kiezen). Onderschat de kwaliteit/performance (zeker door lage latency en minder PCIe lane gezeik)

Omdat het in dit soort topics bijna moet deze plaat even:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DREgCLDdJpOuRvlSe5QOb-ZsoCE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KMRPjBIHO1EPx8lQUv50ONho.png?f=user_large

En het soort schema wat je van een moederbord/chipset wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vQ-ydmgy55tmha4i5p6J5y8Fpg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/op1SK1uODY7k5ylD02HtIDvg.png?f=user_large

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:32
Korte antwoord op de vraag is dat het niet kan wanneer je dezelfde capaciteit wilt behouden. Je hebt nu twee 8TB schijven. Deze allebei vervangen voor SSD's van totaal 16TB aan capaciteit kost je minstens 1300 euro voor alleen de schijven.

Als je een paar maanden eerder was geweest, voor de door AI veroorzaakte flash geheugen tekorten, dan had dit geintje je 800 euro voor alleen de schijven gekost en had je met een beetje schuiven de 1500 euro net gehaald.

Werkgeheugen is momenteel ook schreeuwend duur. 32GB DDR5 begint momenteel bij 350 euro.

Als je nog uit de voeten kunt met je huidige computer dan zou ik voor nu de pricewatch en het nieuws in de gaten houden tot de schaarste voorbij is.

[ Voor 56% gewijzigd door youridv1 op 26-01-2026 15:44 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:26
Als het alleen geluid is kan je beter je PC isoleren met wat platen triplex.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:48

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

youridv1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:39:
Als je nog uit de voeten kunt met je huidige computer dan zou ik voor nu de pricewatch en het nieuws in de gaten houden tot de schaarste voorbij is.
Helemaal eens, maar ik ben bang dat dit nog wel 1-2 jaar aanhoudt... het ziet er niet naar uit dat er snel ergens fabrieken openen of voorraad vrij gaat komen op een andere manier, en ook de vraag vanuit AI wereld zie ik nog niet snel inzakken voorlopig. Echt serieus daarop gaan wachten is denk ik niet verstandig als je pc langzaam aan zijn eind begint te lopen. Heb je net een twee jaar oud systeem staan wil je toch over naar een net wat moderner syteem dan is het anders natuurlijk, dan is even pas op de plaats prima te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-01-2026 19:12 ]

youtube.com/@hisrep

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:32
@DeNachtwacht Je hebt zeker een punt en ik heb ook geen glazen bol. Momenteel komt een hoop van de vraag van OpenAI die ruwe chips inkoopt en laat verstoffen in pakhuizen om de competitie een hak te zetten met opschalen. Ik zit een beetje te hopen dat ze dat niet kunnen volhouden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:19
Je kunt ook overwegen om 2.5" schijfjes te kopen. Die maken significant minder geluid.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@mcleaver Denk dat zoals anderen al schrijven het nu niet het ideale moment is om je pc te gaan upgraden gezien de huidige vooral geheugenprijzen. Ook de ssd's zijn mede door die hoge geheugenprijzen een stuk duurder geworden.

Ik weet verder niet hoe je de harddisks gebruikt maar als het vooral voor opslag is zou je ook eraan kunnen denken deze in een extern kastje te zetten. Zo gebruik ik mijn harddisks en zet het kastje alleen aan om backups te maken, maar daarnaast dempt dat kastje ook prima en hoor je de harddisks bijna niet.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

youridv1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:42:
@DeNachtwacht Je hebt zeker een punt en ik heb ook geen glazen bol. Momenteel komt een hoop van de vraag van OpenAI die ruwe chips inkoopt en laat verstoffen in pakhuizen om de competitie een hak te zetten met opschalen. Ik zit een beetje te hopen dat ze dat niet kunnen volhouden.
Offtopic:
Dat ligt wel iets genuanceerder. OpenAI heeft raamovereenkomsten gesloten met leveranciers voor de inkoop van ongeveer 40% van de productiecapaciteit van DRAM-wafers. Die laat men niet verstoffen om de concurrent een hak te zetten, maar worden gebruikt in de uitbouw van hun Stargate-infrastructuur. De schaal waarop men dat uitbouwt, is echt enorm.

Onder de streept betekent dat nog steeds dat OpenAI de (grootste) oorzaak is van de huidige RAM-prijzen (niet van de stijging van NAND dus), maar niet om de reden die jij noemt.

Veel bedrijven die nog wel productiecapaciteit hebben, hebben preventief de prijzen omhooggegooid. Enerzijds om er een slaatje uit te slaan (de concurrentie is immers even met iets anders bezig door hun deal met OpenAI, dus de overgebleven bedrijven kunnne meer vragen voor hun producten), maar ook omdat de marges de laatste tijd wel erg mager waren en men op deze manier weer wat balans zoekt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Pagina: 1