Vraag

• FishFoodRTX
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:06
Moederbord: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX.

Soms brandt het GPU debug ledje op het moederbord. Dit zou een probleem met de videokaart aanduiden.

De videokaart werkt nochtans perfect, alle games en benchmarks performen zoals verwacht. Zelf met m'n nieuwe videokaart staat de led soms aan. Het gekke is dat de Led maar ongeveer bij de helft van alle boots aangaat.

Reeds geprobeerd:
- Moederbord drivers geüpdatetet en opnieuw geinstalleerd
- BIOS geüpdatet.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via FishFoodRTX op 30-01-2026 00:05)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoe/wat voor scherm heb je aangesloten? Ik ken dit gedrag van mijn systeem als de POST afrond zonder dat een "scherm" aan staat. In het geval van die rig: een LG OLED G2 op een Denon 4700hx. Daar "gewone" PC's geen HDMI-CEC hebben en die hele kit soms ff nodig heeft om te starten, en de POST érg snel is (in mijn geval voordat ik upgradde naar een X870 board, wat hetzelfde doet in 7-segment display had ik ook een Z790 board), was dit feitelijk niet zomaar een videokaart issue, maar een melding: "GOP kan geen resolutie instellen voor de firmware" -- wat klopt, er is immers totdat de denon én TV zijn gestart effectief gezien géén beeldscherm aangesloten.

Het is alleen opgelost als de hele meuk opgestart is voor de PC aan gaat. Tenzij je meer aan foutcodes hebt (ik snap niet waarom debug LED's zijn gekomen in plaats van 7-segment displays... die dingen zijn zó veel flexibeler...) ga je er niet zomaar achterkomen wat het precies is, maar ik hoop dat dit in ieder geval wat meer in de richting zit.

Het kan ook uitmaken welke GPU je hebt. Gezien je op Intel zit (en gezien de SKU van een z790 vast iets high ends) en je mogelijk een IGP hebt zal het kunnen helpen de IGP expliciet uit te zetten en alleen de DGPU te gebruiken.

Mocht het werkelijk het "starten van scherm" zijn heb je dingen als EDID-emulators:

https://tweakers.net/pric...en/?keyword=edid+emulator

die dingen zijn feitelijk een monitor kabel 'man in the middle' die zelfs als je scherm uitstaat de capaciteiten van je scherm doorsturen naar je videokaart (en daarmee dankzij GOP: de uefi en dus ook de post).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoe/wat voor scherm heb je aangesloten? Ik ken dit gedrag van mijn systeem als de POST afrond zonder dat een "scherm" aan staat. In het geval van die rig: een LG OLED G2 op een Denon 4700hx. Daar "gewone" PC's geen HDMI-CEC hebben en die hele kit soms ff nodig heeft om te starten, en de POST érg snel is (in mijn geval voordat ik upgradde naar een X870 board, wat hetzelfde doet in 7-segment display had ik ook een Z790 board), was dit feitelijk niet zomaar een videokaart issue, maar een melding: "GOP kan geen resolutie instellen voor de firmware" -- wat klopt, er is immers totdat de denon én TV zijn gestart effectief gezien géén beeldscherm aangesloten.

Het is alleen opgelost als de hele meuk opgestart is voor de PC aan gaat. Tenzij je meer aan foutcodes hebt (ik snap niet waarom debug LED's zijn gekomen in plaats van 7-segment displays... die dingen zijn zó veel flexibeler...) ga je er niet zomaar achterkomen wat het precies is, maar ik hoop dat dit in ieder geval wat meer in de richting zit.

Het kan ook uitmaken welke GPU je hebt. Gezien je op Intel zit (en gezien de SKU van een z790 vast iets high ends) en je mogelijk een IGP hebt zal het kunnen helpen de IGP expliciet uit te zetten en alleen de DGPU te gebruiken.

Mocht het werkelijk het "starten van scherm" zijn heb je dingen als EDID-emulators:

https://tweakers.net/pric...en/?keyword=edid+emulator

die dingen zijn feitelijk een monitor kabel 'man in the middle' die zelfs als je scherm uitstaat de capaciteiten van je scherm doorsturen naar je videokaart (en daarmee dankzij GOP: de uefi en dus ook de post).

• Onskii
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:34
Ik had precies hetzelfde moederbord in combinatie met een i7-13700K, RTX 3090 en een VG279QM. Als mijn monitor niet aan stond, bleef de VGA-LED inderdaad branden. En als je monitor, net als die van mij, een geforceerde Deep Sleep Mode heeft, wordt het alleen maar erger. Bij mij kwam er pas beeld zodra het besturingssysteem was ingeladen, waardoor die VGA-LED bijna altijd aanstond.

Verder heb ik er nooit echt problemen door gehad. Het werkte gewoon prima, maar door dat perfectionisme in mij bleef het toch in mijn achterhoofd zitten of alles wel helemaal goed draaide.

Kortom: wat Umbrah al heeft beschreven, klopt.

• FishFoodRTX
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:06
Thanks beiden voor de uitleg!

CPU: Intel i7 13700K
GPU: Asus TUF RTX 5080
Monitor: LG 27GL850 via DisplayPort
Bij mij kwam er pas beeld zodra het besturingssysteem was ingeladen, waardoor die VGA-LED bijna altijd aanstond
>>> Dit is herkenbaar, heb precies hetzelfde. Heb wat getest en ik merk dat als de monitor snel opstart (en ik het Auorus logo van het moederbord zie), dan blijft de led uit. Zie ik niets totdat het OS opgestart is, en krijg ik dan pas beeld... dan blijft de led branden.

Begrijp ik het zo goed voor mogelijke oplossingen?
  1. Negeer het, want er is niet echt iets mis, als ik m'n OCD achterwege kan laten :)
  2. IGPU uitschakelen
  3. EDID emulator
  4. Uit nieuwschierigheid probeer ik de monitor via HDMI ipv DP aan te sluiten

[ Voor 32% gewijzigd door FishFoodRTX op 30-01-2026 00:05 ]