VPN issue met nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

• nexusPc
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-01 23:48
Dag iedereen

Sinds kort heb ik een eigen router (ipv de router van de standaard router van Proximus): een Fritz!Box 4050.
Dit werkte OOTB zonder enige problemen.
Ik ben dan verder gegaan met het toevoegen van PiHole op een Raspberry PI en heb deze ingesteld als local DNS op mijn FritzBox (in eerste instantie nog zonder blocklist zodat hij alles gewoon forward naar 1.1.1.1

Dit werkt voor alle toestellen op mijn netwerk (nvidia shield, smartphones, laptop van het werk) MAAR

Op de laptop van mijn vriendin haar werk staat er een always on VPN geinstalleerd. Sinds de local DNS server van mijn router ingesteld staat op de pihole, krijgt ze bij het opstarten een foutmelding op de VPN dat er een DNS issue is.
Wanneer ze hem verbind met een mobiele hotspot (dus ze niet de pihole gebruikt als DNS) lukt het wel.
Wanneer ze vervolgens terug verbind met de wifi, is er geen probleem (maar valt de VPN wel regelmatig eens weg)
Ik heb nu de settings van de FritzBox teruggedraait. De local DNS server staat nu ingesteld op de FritzBox zijn IP adres zodat hij pihole niet meer gebruikt.
Nu is er geen enkel probleem bij het opstarten en verbinden met de VPN.

Wat kan hier het issue zijn? Aangezien op de pihole blocking disabled staat, zou dit toch geen enkel probleem mogen zijn en zal de Pihole de request gewoon doorsturen naar 1.1.1.1

Alvast bedankt

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:50

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Oke je hebt een Fritz!Box.. Welke DNS server IP-adres(sen) worden gepushed naar de clients? Via DHCP? Primary en secondary? Ik zou zeggen pas je DHCP aan om DNS te pushen naar je PiHole.