Vraag

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:56
Goedemorgen,

Ik kwam er achter dat mijn TV moeite heeft met een SRT bestand UTF-8. Als ik de ondertiteling aanzet loopt de tv vast of ik krijg een melding op plex dat er een afspeelfout is.

Kan het zijn dat het SRT bestand persé UTF-8 met BOM moet zijn of is er wat anders aan de hand met het SRT bestand?

Ik heb een Samsung NEO QLED 4K 50QN90

Als ik dan het SRT bestand open in kladblok en vervolgens op opslaan als klik en dan onderaan in het venster bij codering: op UTF-8 met BOM klik en opsla dan werkt het nog niet op de tv.
Vergeet of mis ik een handeling?

[ Voor 24% gewijzigd door Daniel266 op 26-01-2026 10:03 ]

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:55

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is dit de Plex app op je tv? Heb je het al met een ander afspeelapparaat of andere app geprobeerd?

Ik wil je nog even attenderen op mijn reactie in jouw vorige SRT topic waarop je niet gereageerd hebt:
Over wat voor afspeeldevice of software hebben we het hier?

Gaat het over een specifieke televisie of mediaspeler, dan kun je mogelijk je vraag stellen in het merkspecifieke ervaringentopic

Gaat het om afspeelsoftware (Kodi, Plex, VLC bijvoorbeeld) op de computer of op een mediaspeler, dan is het meer een software issue en kan ik je topic beter verplaatsen naar een ander geschikt subforum.

Wil je weten hoe je betere/andere SRT's verkrijgt, dan kunnen we je mogelijk niet helpen vanwege rechtenkwesties. Vaak is de software namelijk legaal, maar de manier van verkrijgen niet.
Nu geef je inmiddels al iets meer aan, maar we verwachten in dit topic wel echt een stuk meer inzet, anders gaat deze ook op slot. Elke halve-nieuwe vraag in een nieuw topic stellen en vervolgens niet meer reageren is in elk geval niet de bedoeling.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Daniel266 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:43:
Ik kwam er achter dat mijn TV moeite heeft met een SRT bestand UTF-8.
Betekent dit dat je meerdere srt-bestanden met UTF-8 hebt geprobeerd en ze allemaal niet werken? Of kom je dit probleem alleen tegen bij dit ene specifieke srt-bestand?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Daniel266
Jorgen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 00:50:
Is dit de Plex app op je tv? Heb je het al met een ander afspeelapparaat of andere app geprobeerd?

Ik wil je nog even attenderen op mijn reactie in jouw vorige SRT topic waarop je niet gereageerd hebt:

[...]

Nu geef je inmiddels al iets meer aan, maar we verwachten in dit topic wel echt een stuk meer inzet, anders gaat deze ook op slot. Elke halve-nieuwe vraag in een nieuw topic stellen en vervolgens niet meer reageren is in elk geval niet de bedoeling.
Op de computer heb ik het ook geprobeerd en daar werkt het gewoon, dus het kan zijn dat de tv misschien een utf-8 met bom moet hebben, maar vind het dan raar als ik hem opsla met bom dat het dan nog niet werkt.
Zijn er dan nog andere onzichtbare dingen in het srt bestand waarom het niet zou kunnen werken

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:40

MsG

Forumzwerver

Welke applicatie gebruik je op je tv om de video mee af te spelen? En waarom zoek je het zo specifiek in zoiets? Wat meer info is welkom

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Daniel266
g0tanks schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 00:54:
[...]

Betekent dit dat je meerdere srt-bestanden met UTF-8 hebt geprobeerd en ze allemaal niet werken? Of kom je dit probleem alleen tegen bij dit ene specifieke srt-bestand?
Ik heb er meerdere sommige werken wel en sommige niet. En als ik hem opsla als met bom dan werkt het nog niet. Dus ik weet niet zeker of het aan het "met bom" ligt

• Daniel266
MsG schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:37:
Welke applicatie gebruik je op je tv om de video mee af te spelen? En waarom zoek je het zo specifiek in zoiets? Wat meer info is welkom
Met plex zoals er staat haha. Welke informatie wil je? Iets wat voor jou de normaalste zaak van de wereld is hoeft voor mij niet te zijn of ik weet misschien van een detail het bestaan niet af

• Daniel266
Weet misschien iemand waar ik het verschil kan zien tussen srt bestanden?

Voor mijn leken kennis zie ik 2 srt bestanden. Beide zijn utf-8 met bom maar toch doet een het niet op tv en de andere wel

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Is er niet een corrupt, met verkeerde timestamps of ongeldige opmaak?

Set bestanden kun je gewoon openen met kladblok.

• Daniel266
Arie- schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:18:
Is er niet een corrupt, met verkeerde timestamps of ongeldige opmaak?

Set bestanden kun je gewoon openen met kladblok.
Hoe kan ik zien dat hij corrupt is?
Ik open ze altijd met kladblok ja en daar zie ik niks geks. De nummers, tijden en tekst. Rechts onder staat dan utf-8 met bom en verder zou ik nier weten waar ik naar moet of kan kijken.

Ik had er ook een dat was een ANSI ofzo iets, dat stond in kladblok rechtsonder. Ik heb toen opslaan als gedaan en de codes op utf-8 met bom gezet maar dan werkt het nog niet. ( wel als ik een goede werkende srt bestand pak en de tekst over kopieer maar ik wil weten wat ik nou eigenlijk fout doe of waar ik aan kan zien dat er iets niet goed is)

• Arie-
  • Niet online
Je zou kunnen Google op srt validator. Het zal me niets verbazen dat daar een tool voor is. Wij kunnen van afstand niet met een glazen bol bekijken wat er niet werkt.

• Daniel266
Arie- schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:27:
Je zou kunnen Google op srt validator. Het zal me niets verbazen dat daar een tool voor is. Wij kunnen van afstand niet met een glazen bol bekijken wat er niet werkt.
Ja ik vind het raar. Ik heb 3 verschillende srt's
- UTF-8
- UTF-8 met bom
- ANSI

Ik kom er nu achter dat ze alle 3 werken op mijn tv maar soms zit er toch een bij die het niet doet.
Als ik die dan door een srt caption file validator haal zegt hij dat er geen errors in zitten

• Arie-
  • Niet online
Maar zijn, (eventuele) character encoding verschillen daargelaten de bestanden hetzelfde? Dezelfde timestamps? Weet je zeker dat er wel tekst op het scherm moet verschijnen? Wat als je de bestanden op je telefoon of computer afspeelt met bv VLC of Kodi, is de ondertiteling dan wel te zien?
soms zit er toch een bij die het niet doet.
Dit is "vaag" : wat betekent in dit voorbeeld niet doen. Had er tekst moeten verschijnen op tijdstippen wat dat in de praktijk niet het geval is? Komt er helemaal geen tekst in beeld?

Ik ken plex niet, maar probeer eens een andere mediaspeler, om plex uit te sluiten.

• Daniel266
Arie- schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:21:
Maar zijn, (eventuele) character encoding verschillen daargelaten de bestanden hetzelfde? Dezelfde timestamps? Weet je zeker dat er wel tekst op het scherm moet verschijnen? Wat als je de bestanden op je telefoon of computer afspeelt met bv VLC of Kodi, is de ondertiteling dan wel te zien?

[...]

Dit is "vaag" : wat betekent in dit voorbeeld niet doen. Had er tekst moeten verschijnen op tijdstippen wat dat in de praktijk niet het geval is? Komt er helemaal geen tekst in beeld?

Ik ken plex niet, maar probeer eens een andere mediaspeler, om plex uit te sluiten.
Ja op de pc enzo werkt het wel. Plex op tv geeft dan een foutmelding als hij het niet doet en speeld dan de film ook niet verder tot dat je de ondertiteling uitzet
Pagina: 1