Beste mensen, in het kader van betere security en daarbij ook meer privacy, overweeg ik om een eigen Proxmox host te draaien voor de volgende diensten:
- OPNsense om de ISP router te vervangen
- AdGuard Home, deze draait nu op een RPi 4
- Individous Youtube frontend
- VPN naar thuisnetwerk. Ik heb een NordVPN abo lopen, wellicht valt daar iets mee te regelen? Ik wil altijd een VPN naar huis om Individous vanaf de smartphone te kunnen gebruiken.
- NAS binnen het lokale netwerk, met USB HDD's eraan
- Unifi Controller
Ik heb onlangs een passief gekoelde i7 11700 machine op de kop getikt, nu mog met 16GB maar kan uitgerust worden met 32GB RAM. Er is plek om een low profile NIC te monteren en genoeg snelle USB poorten.
Ik heb een aantal vragen over zo'n opstelling:
- Kan het werken? 1 NIC en meerdere VM's?
- Aparte VMs per dienst of kan ik beter de Unifi controller en AGH op VM draaien?
- Zijn er specifieke Linux distro's die beter functioneren icm Proxmox?
- USB vs PCI-E NIC? Is Intel nog steeds een veilige keuze of kan ik beter een ander merk nemen?
- Is zo'n relatief oude machine hier vlot genoeg voor wanneer ik een 2Gbit WAN heb?
- OPNsense om de ISP router te vervangen
- AdGuard Home, deze draait nu op een RPi 4
- Individous Youtube frontend
- VPN naar thuisnetwerk. Ik heb een NordVPN abo lopen, wellicht valt daar iets mee te regelen? Ik wil altijd een VPN naar huis om Individous vanaf de smartphone te kunnen gebruiken.
- NAS binnen het lokale netwerk, met USB HDD's eraan
- Unifi Controller
Ik heb onlangs een passief gekoelde i7 11700 machine op de kop getikt, nu mog met 16GB maar kan uitgerust worden met 32GB RAM. Er is plek om een low profile NIC te monteren en genoeg snelle USB poorten.
Ik heb een aantal vragen over zo'n opstelling:
- Kan het werken? 1 NIC en meerdere VM's?
- Aparte VMs per dienst of kan ik beter de Unifi controller en AGH op VM draaien?
- Zijn er specifieke Linux distro's die beter functioneren icm Proxmox?
- USB vs PCI-E NIC? Is Intel nog steeds een veilige keuze of kan ik beter een ander merk nemen?
- Is zo'n relatief oude machine hier vlot genoeg voor wanneer ik een 2Gbit WAN heb?
[ Voor 9% gewijzigd door RadYeon op 26-01-2026 00:09 ]