Koopadvies laptop technische bedrijfskunde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• A.ns
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:54
Dag allen,

Ik ben opzoek naar een laptop die past bij de opleiding hbo technische bedrijfskunde.
De school heeft verder geen laptopeisen vastgesteld dus ben ik een beetje zoekend wat passend is.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk voor school, grote excel bestanden, standaard Office dingen, proces mining tools bijv. Disco oid, wel eens in autodesk niet heel intensief maar als het nodig is moet het wel kunnen op de laptop, heb wel iets meegekregen van simulaties maar wordt niet vaak gebruikt.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Max 2500 euro mag er iets boven als dat echt nodig is maar denk het niet.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Gaat wel dagelijks mee niet te groot en een goede accuduur is belangrijk. Heb het liefst een normaal design en geen laptop met extreme uitstraling of dat de laptop vrij dik is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb geen voorkeuren kwa merk maar hoor niet echt goede verhalen over HP. Scharnieren van laptops die je dubbel kan klappen zijn ook niet heel stevig dus die vermijd ik ook het liefst.

Verder heb ik nog graag dat de laptop beschikt over een helder scherm graag meer als 300 nits, een oled mag er ook wel op of iets anders wat dezelfde techniek heeft.

Heeft iemand een idee wat een goede keus kan zijn?

Alle reacties

• A.ns
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:54
Nog even een kleine aanvulling het liefst koop ik de laptop bij Coolblue daar heb ik nog wat korting openstaan.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:28
Laat de opleiding wel weten met welke programma's je gaat werken? Zo ja dan zou ik eens kijken wat er voor die programma's word aangeraden / goed werkt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:09
Voor je opleiding kan je ook toe met een laptop van 1000... Die gaat niet gigantisch rekenvermogen aanspreken. Op de momenten dat je dat wel zou moeten doen gebruik je computing power van centrale pc's van de hogeschool / uni.

Dus eigenlijk elke i7, zelfs zonder videokaart, voldoet prima :)
Geen videokaart heeft als voordeel dat hij een stuk lichter is, wat weer fijner meenemen is.

PS - heeft jouw school geen notebookregeling? vaak ZEER aantrekkelijk (zoals https://studiegids.tue.nl...ieningen/notebookregeling )