Koopadvies laptop technische bedrijfskunde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• A.ns
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-02 22:09
Dag allen,

Ik ben opzoek naar een laptop die past bij de opleiding hbo technische bedrijfskunde.
De school heeft verder geen laptopeisen vastgesteld dus ben ik een beetje zoekend wat passend is.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk voor school, grote excel bestanden, standaard Office dingen, proces mining tools bijv. Disco oid, wel eens in autodesk niet heel intensief maar als het nodig is moet het wel kunnen op de laptop, heb wel iets meegekregen van simulaties maar wordt niet vaak gebruikt.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Max 2500 euro mag er iets boven als dat echt nodig is maar denk het niet.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Gaat wel dagelijks mee niet te groot en een goede accuduur is belangrijk. Heb het liefst een normaal design en geen laptop met extreme uitstraling of dat de laptop vrij dik is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb geen voorkeuren kwa merk maar hoor niet echt goede verhalen over HP. Scharnieren van laptops die je dubbel kan klappen zijn ook niet heel stevig dus die vermijd ik ook het liefst.

Verder heb ik nog graag dat de laptop beschikt over een helder scherm graag meer als 300 nits, een oled mag er ook wel op of iets anders wat dezelfde techniek heeft.

Heeft iemand een idee wat een goede keus kan zijn?

Beste antwoord (via A.ns op 26-01-2026 21:58)

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-02 19:36
Heb zelf de opleiding technische Bedrijfskunde gevolgd en ik beloof je dat je echt niks bijzonders hoeft te doen met een laptop.

Iedere laptop die fatsoenlijk de Office suite kan draaien is meer dan voldoende. Zou zelf eerder kijken voor iets dat lekker portable is met een degelijke accuduur. Heb zelf mn opleiding gedaan met een MacBook 😅.

16gb en 14 inch lijken mij de fijnste zaken, de rest is echt bijzaak. Grote Excel bestanden ga je niet gebruiken want elke school die dat zegt heeft nog nooit grote Excel bestanden gebruikt. Simuleerwerk is dermate minimaal dat je vrij weinig van de hardware vraagt omdat het nooit complex wordt.

Alle reacties

• A.ns
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-02 22:09
-

[ Voor 100% gewijzigd door A.ns op 26-01-2026 10:21 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:45
Laat de opleiding wel weten met welke programma's je gaat werken? Zo ja dan zou ik eens kijken wat er voor die programma's word aangeraden / goed werkt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:57
Voor je opleiding kan je ook toe met een laptop van 1000... Die gaat niet gigantisch rekenvermogen aanspreken. Op de momenten dat je dat wel zou moeten doen gebruik je computing power van centrale pc's van de hogeschool / uni.

Dus eigenlijk elke i7, zelfs zonder videokaart, voldoet prima :)
Geen videokaart heeft als voordeel dat hij een stuk lichter is, wat weer fijner meenemen is.

PS - heeft jouw school geen notebookregeling? vaak ZEER aantrekkelijk (zoals https://studiegids.tue.nl...ieningen/notebookregeling )

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:30

Yucon

*broem*

Ik zou nooit zoveel geld aan een laptop alleen voor dat doel uitgeven. Heb je buiten school nog dingen die je ermee wil doen? Je schrijft er niets over, maar dat zou eventueel nog een reden kunnen zijn.

Persoonlijk zou ik lekker voor 1/10 van dat bedrag een refurbished business laptop met 16gb ram kopen (T/X lenovo, elitebook hp, e.d.) en daar indien nodig voor 50 euro een nieuwe accu in zetten. Dan is het gelijk ook niet zo erg als er een keer iets mee gebeurt. En mocht dat zo zijn is een vervanger ook zo geregeld.

Dit bijvoorbeeld: https://www.locomputers.n...gb-13-3-inch-a-grade.html

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 26-01-2026 07:22 ]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:27
Zoals hierboven - volgens mij heb je hier iets heel simpels voor nodig.
Wat heb je zelf al gevonden? Nu wel erg weinig inzet en context, terwijl ik zelfs zie dat Coolblue een studentenkeuze tooltje heeft voor laptops.
Denk dat je uiteindelijk met een laptop van 1000 euro, en dan een mooi extern scherm en toetsenbord voor op je kamer (a 300 euro), helemaal goed zit.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
€2500 hoef je absoluut niet uit te geven, OLED voegt weinig toe imo voor jouw use case. Een vraag is een beetje of je het op 16GB RAM houdt, of 32GB voor toch meer future proof. En de grootste vraag natuurlijk welk formaat. Zelf zou ik niet snel voor 13.3" gaan als je er ook op moet werken, maar dat zijn persoonlijke voorkeuren natuurlijk.

Zo'n refurbised als boven geeft je het meeste waar voor je geld. Maar eerlijk is eerlijk, dat is vooral omdat hij goedkoop is. Het is de eerste generatie Intels waar W11 nog op werkt, bijna 7 jaar geleden is die laptop geintroduceerd. ik zie niks over een accu, dus als die niet vervangen is, is die wel gaar. SSD is wel erg gelimiteerd qua formaat. Ik zou zelf dan eerder bijvoorbeeld een leuke Lenovo op hun website uitzoeken, daar kan je vaak nog korting overheen krijgen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:58
Ik zou er ook niet meer dan 1000euro aan uitgeven, daar kun je prima een laptop met minimaal 16GB ram mee kopen. Ik zou persoonlijk voor een 14inch scherm gaan als je vaak een extern scherm kunt aansluiten. Anders kun je een 15,x inch scherm overwegen.
Ikzelf heb voor mijn kind een laptop bij coolblue besteld met 3 jaar vallen en stoten garantie bij coolblue. Dan heb je daarin ook wat zekerheid en is niet heel erg duur (met 1 schade al terugverdiend).

Acties:
  • Beste antwoord

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-02 19:36
Heb zelf de opleiding technische Bedrijfskunde gevolgd en ik beloof je dat je echt niks bijzonders hoeft te doen met een laptop.

Iedere laptop die fatsoenlijk de Office suite kan draaien is meer dan voldoende. Zou zelf eerder kijken voor iets dat lekker portable is met een degelijke accuduur. Heb zelf mn opleiding gedaan met een MacBook 😅.

16gb en 14 inch lijken mij de fijnste zaken, de rest is echt bijzaak. Grote Excel bestanden ga je niet gebruiken want elke school die dat zegt heeft nog nooit grote Excel bestanden gebruikt. Simuleerwerk is dermate minimaal dat je vrij weinig van de hardware vraagt omdat het nooit complex wordt.
Pagina: 1