Hallo Tweakers,
Ik ben bezig met het samenstellen van een compacte Unraid-server en heb hieronder een voorlopige configuratie opgesteld. Graag hoor ik of deze setup passend is bij mijn gebruik en waar eventueel verbeteringen mogelijk zijn.
Mogelijk toekomstige configuratie
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal 24/7 draaien als Unraid-server. Hij zal vooral worden gebruikt voor Docker met circa 14 containers (voornamelijk de *arr-stack), Plex en drie Windows 11-VM’s, die meestal niet allemaal tegelijk aan zullen staan.
De server zal met name fungeren als mediaserver, waarbij er maximaal drie personen gelijktijdig media zullen streamen in 1080p. 4K streams worden uiteraard geblokkeerd. Daarnaast worden de VM’s gebruikt voor werk- en Intune-gerelateerde zaken.
Verder krijgt deze server geen andere taken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat hierboven genoemd is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur voor merken, maar wel voor goede kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De CPU zal ondersteuning moeten bieden voor transcoding. Vanwege de beperkte ruimte waar de NAS komt te staan, gaat de voorkeur uit naar een compacte behuizing zoals de Jonsbo uit de lijst hierboven, idealiter met degelijke airflow.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel over de CPU: is deze krachtig genoeg voor drie Windows 11-VM’s en Docker met 14 containers? Daarnaast twijfel ik over de hoeveelheid RAM, zeker gezien de huidige prijs. Ook over de voeding ben ik onzeker; ik heb niet veel verstand van voedingen, maar wil wél kwaliteit en weet niet zeker of het gekozen wattage voldoende is als ik later naar 8 HDD’s ga.
Ik ben bezig met het samenstellen van een compacte Unraid-server en heb hieronder een voorlopige configuratie opgesteld. Graag hoor ik of deze setup passend is bij mijn gebruik en waar eventueel verbeteringen mogelijk zijn.
Mogelijk toekomstige configuratie
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core Ultra 5 225 Boxed | € 167,71 | € 167,71 |
| 1 | Moederborden | ASUS Prime Z890M-PLUS WIFI | € 209,- | € 209,- |
| 1 | Behuizingen | Jonsbo N3 | € 149,89 | € 149,89 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Big Shuriken 4 | € 31,90 | € 31,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-16 | € 339,90 | € 339,90 |
| 1 | Voedingen | Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W | € 107,76 | € 107,76 |
| Totaal | € 1.006,16 | |||
Het systeem zal 24/7 draaien als Unraid-server. Hij zal vooral worden gebruikt voor Docker met circa 14 containers (voornamelijk de *arr-stack), Plex en drie Windows 11-VM’s, die meestal niet allemaal tegelijk aan zullen staan.
De server zal met name fungeren als mediaserver, waarbij er maximaal drie personen gelijktijdig media zullen streamen in 1080p. 4K streams worden uiteraard geblokkeerd. Daarnaast worden de VM’s gebruikt voor werk- en Intune-gerelateerde zaken.
Verder krijgt deze server geen andere taken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| Aantal | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 4 | Interne harde schijven | Toshiba N300 (Bulk), 8TB (HDWG180UZSVA) | € 434,61 | € 1.738,44 |
Alles wat hierboven genoemd is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur voor merken, maar wel voor goede kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De CPU zal ondersteuning moeten bieden voor transcoding. Vanwege de beperkte ruimte waar de NAS komt te staan, gaat de voorkeur uit naar een compacte behuizing zoals de Jonsbo uit de lijst hierboven, idealiter met degelijke airflow.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel over de CPU: is deze krachtig genoeg voor drie Windows 11-VM’s en Docker met 14 containers? Daarnaast twijfel ik over de hoeveelheid RAM, zeker gezien de huidige prijs. Ook over de voeding ben ik onzeker; ik heb niet veel verstand van voedingen, maar wil wél kwaliteit en weet niet zeker of het gekozen wattage voldoende is als ik later naar 8 HDD’s ga.
[ Voor 4% gewijzigd door YaYo86 op 26-01-2026 12:16 ]