Windows 11 account selectie lijstje bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 16:56
Mijn ouders zijn sinds kort van 2 laptops overgegaan naar 1 nieuwe Windows 11 (Home) laptop. Ze hebben beide een eigen account want dat is makkelijker qua files en email en whatnot. Ze hoeven er allemaal geen wachtwoord op (is alleen maar onhandig) en naja dat is helemaal prima.

Alleen: vroegâh kreeg je dan gewoon netjes het lijstje met accounts en kon je er eentje aanklikken. Echter het lijkt er op dat w11 altijd de laatste user inlogged als je de laptop (her)start. En dat is nou net onhandig. Dan moet je toch weer extra stappen doen om te switchen on startup.

Iemand een idee of/hoe dit toch kan? Ik kom er niet echt verder mee. Je zou toch zeggen zo gek is dit niet maargoed :?

Waar ik een beetje op uitkwam:
- Settings in netplwiz -> bestaan niet
- secpol.msc -> niet op Home
- regedit "dontdisplaylastusername" -> dan krijg je helemaal niks 8)

Misschien met een 3rd party tooltje? En anders hebben ze pech en moeten ze of switchen of een wachtwoord instellen....

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pincode instellen een idee?

Is niet zo lastig te onthouden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Mattie112 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:54:
Alleen: vroegâh kreeg je dan gewoon netjes het lijstje met accounts en kon je er eentje aanklikken. Echter het lijkt er op dat w11 altijd de laatste user inlogged als je de laptop (her)start. En dat is nou net onhandig. Dan moet je toch weer extra stappen doen om te switchen on startup.
Misschien met een 3rd party tooltje? En anders hebben ze pech en moeten ze of switchen of een wachtwoord instellen
Daar wordt inderdaad al heel lang naar gevraagd/gezocht.
Er zijn wel oplossingen via tooltjes maar met kans dat deze weer met een update om zeep worden geholpen.
Vorkie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:06:
Pincode instellen een idee?
Is niet zo lastig te onthouden.
Gegarandeerd dat pincodes vroeg of laat ook weer voor problemen gaan zorgen is mijn ervaring.
Dan kan je beter een lokaal account met simpel wachtwoord gebruiken?
Bijvoorbeeld 1 (hetzelfde?) letter/cijfer voor de beide accounts gebruiken?.
Zie ook nog:
Reddit: Can I change the way I choose a profile when I log in to my Windows 11 laptop?
ElevenForum: Enable or Disable Don't Display Last Signed-in User on Sign-in Screen in Windows 11

Logon/Sign-in blur uitzetten is ook altijd wat prettiger vind ik, vooral met spotlight achtergronden:
ElevenForum: Enable or Disable Acrylic Blur Effect on Sign-in Screen Background in Windows 11

• Maarten Tulp
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-02 12:51
Voor dat je met tooltjes gaat experimenteren, Zoals Doman al aangeeft: een simpel ww lijkt mij toch niet zoon probleem.
Neem zx of andere naast elkaar gelegen letters en voor beide gelijk, dat kan gewoon in win11.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten Tulp op 26-01-2026 14:40 ]

• Linckers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 08:59
Ik heb de situatie zoals jij hem beschrijft werkend gekregen door auto logon via de registry uit te zetten.
Ik heb een hele tijd geleden onderstaande uitleg daarvoor gekopieerd van een forum (weet helaas niet meer welk) en momenteel werkt dit bij mij gewoon (W11 25H2).
Hopelijk heb je er wat aan.

First launch the registry editor: Press WIN + R, type regedit and click on "run".
Navigate to the following path:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Authentication\LogonUI\UserSwitch
Change value of the key Enabled from 0 to 1

There's one more problem to solve: The user SYSTEM automatically changes the value to 0. So we will disallow the user SYSTEM to change it.
• Right mouse click at registry key UserSwitch -> Permissions
• Click on Advanced and then on the Disable inheritance-button; if your are prompted with two options now, choose the first one (Convert inherited permissions into explicit ones for this object)
• At the top of the dialog, change the owner from SYSTEM to the group Administrators (if your Windows is not in English, the name might differ a bit, e.g. in German it would be "Administratoren")
• Select the group Administrators entry -> Allow -> full control
• Double click the entry for SYSTEM, select type Deny and click on Show advanced permissions. Here Clear all -> only check Set value

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 16:56
Thx voor de suggesties, een wachtwoord kan natuurlijk maar dat hebben ze liever niet. He als je dan even wegloopt (waarbij je normaal ivm energie wil dat het scherm uit gaat) kan je daarna weer je wachtwoord in typen. Het is toch weer een extra "stap".

De suggestie van @Linckers kan ik wel even proberen, die ben ik nog niet tegengekomen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Mattie112 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:20:
Thx voor de suggesties, een wachtwoord kan natuurlijk maar dat hebben ze liever niet. He als je dan even wegloopt (waarbij je normaal ivm energie wil dat het scherm uit gaat) kan je daarna weer je wachtwoord in typen. Het is toch weer een extra "stap".
Je kan dat in dan ieder geval uitzetten, dus geen wachtwoord nodig na standby of screen blanker/saver.
ElevenForum: Enable or Disable Require Sign-in on Wakeup in Windows 11
Mattie112 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:20:
De suggestie van @Linckers kan ik wel even proberen, die ben ik nog niet tegengekomen.
De originele post staat hier neem ik aan:
SuperUser: Stop automatic login in Windows 10 Fall Update
SuperUser: Can I disable auto logon on windows 10 home
Getest op een Windows 11 25H2 hier, het werkt inderdaad! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 27-01-2026 20:33 ]

Pagina: 1