• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-02 13:42
Goedenavond,

We zijn aan het oriënteren voor een muurbeugel. Situatie: muur is van gips behalve 1 stuk waar het beton is. In gips kan je natuurlijk geen muurbeugel ophangen dus dat zou op het betonnen stuk moeten.

Echter is dit betonnen stuk direct links van een muur dus als ik de muurbeugel monteer kan dit nooit exact samenvallen met het midden van de tv.

De muurbeugel zal ik dus altijd naar links moeten uithangen om überhaupt de tv gecentreerd naast de muur te krijgen en hopelijk in het midden van de muur (esthetisch wel zo mooi).

Hopelijk is de situatieschets wat duidelijk. Is dit geen probleem? Kan ik de tv alsnog ophangen aan een muurbeugel en kan ik de muurbeugel met tv alsnog mooi gecentreerd tegen de muur aanzetten?

Ik zit al YouTube filmpjes te bekijken maar wordt nu niet echt wijzer. Tips voor de perfecte muurbeugel hiervoor?

.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Meurbeugel met zwenkarm? Die zijn vaak wel "uit het lood" op te hangen. Wel even goed kijken hoe je uit komt.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat voor muurbeugel gaat het om? Een normale muurbeugel zonder arm kan prima op gips (blokken). Of gaat het om gipsplaten met hout of metal studs?

Eventueel zou je ook nog een grote plank (mdf, multiplex) kunnen vast maken aan de muur zodat de belasting mooi verspreid is, en daar de beugel tegenaan schroeven.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
gipsblokken? of gipsplaat?

beide kunnen een tv beugel hebben. de plaat moet alleen een goed hout frame er achter hebben.
met de blokken genoeg goede pluggen en schroeven/bouten problemen ontstaan wanneer je de tv van de muur wil kunnen trekken, dan maak je een hefboom.

Is dit die situatie? of moet de tv gewoon strak tegen de muur en verplaatst het gewicht zich niet?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-02 13:42
jack zomer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:13:
gipsblokken? of gipsplaat?

beide kunnen een tv beugel hebben. de plaat moet alleen een goed hout frame er achter hebben.
met de blokken genoeg goede pluggen en schroeven/bouten problemen ontstaan wanneer je de tv van de muur wil kunnen trekken, dan maak je een hefboom.

Is dit die situatie? of moet de tv gewoon strak tegen de muur en verplaatst het gewicht zich niet?
Ik wil de tv aan een draaibare beugel hebben (bijvoorbeeld vogels comfort 3465). Dit omdat onze bank niet recht tegenover de muur staat.

Bij voorkeur monteer ik hem gelijk aan de betonnen muur ivm 2 linker handen. Zoals gezegd zit het midden van de tv dan niet direct in het midden de muurbeugel zeg maar. De tv zou dan altijd iets links van de ophanging aan de betonnen muur zitten. Dit is geen probleem toch? Alleen kan de tv dan denk ik niet mooi strak tegen de muur in het midden als we geen tv kijken. Ook dan zal ie altijd iets links van het midden hangen?

.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
dat is heel persoonlijk, voor mij is het zeker een probleem. en niet acceptabel.
Maar misschien voor jou wel, ieder zijn keuze.

mijn beugel kan links of rechts draaien. maar doordat hij 2 armen heeft die invouwen en uitvouwen blijft hij altijd in het midden. beetje als een handmatige https://www.vogels.com/nl...ctedSimpleProduct=8876750

persoonlijk zou ik gewoon even vertellen wat je muur opbouw is.
Misschien kan hij prima zonder problemen in het midden.

Tenzij echt de voorkeur voor niet in het midden hebt, in dat geval ook prima. 4 pluggen en bouten en het ding hangt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Ik weet niet hoever excentrisch het betonnen deel van je muur zich bevind, maar het is misschien een optie om een plaat aan het betonnen deel te bevestigen die uitsteekt tot de plaats waar het midden van je tv moet komen, en daar dan op die plaat je beugel monteren.
Met wat geluk bevind de volledige plaat zich achter je tv.
En indien niet, moet je een grotere tv kopen ;)

Andere optie is een beugel met (zwenk)arm zoals hier al gezegd.
Dan moet je wat kijken welk type.
Als je er één met een scharnier in het midden van de arm neemt, dan kan je deze denk ik niet vlak tegen de muur plaatsen.
Maar als je er één neemt met een arm die de lengte van betonnen deel tot waar je midden tv wil overbrugt, zou dat perfect moeten zijn.
Bijkomend voordeel dat je de tv dan ook wat van de muur af kan bewegen als je wil.

[ Voor 37% gewijzigd door Anastanax op 26-01-2026 12:03 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:59
Als de muur van gipsblokken is en de goede (speciale) pluggen gebruikt dan kun je beugel neerhangen waar je wilt. Hier heb ik een compleet wandmeubel aan een gipsmuur gehangen en die hangt al 10 jaar.
Pagina: 1