Condensator aansluiten afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:02
Beste tweakers,

Mijn vraag
Hoe sluit ik de condensator van mijn afzuigkap aan. Ik zie geen markeringen

Zie link naar de condensator
https://afzuigkap.nl/condensator-5-f-5-elica-2317/

De afzuigkap was kapot. Eerst motor vervangen maar dat was het niet. Toen condensator, en hij doet het. Wel met een hoog geluid erbij, vandaar dat ik me afvraag of ik het goed heb aangesloten. Het lijkt op een elko, die een plus en min moeten hebben. Echter zie ik hier geen markering voor. Ook de pootjes zijn even lang. Hebben jullie idee of is dit er een zonder plus min?

Dank!

Alle reacties

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:04
Die condensator is aangesloten op wisselspanning. Zelfs al zou de condensator een plus of min hebben, dan heb je nog steeds geen plus of min op de voeding om correct aan te sluiten. Dus: nee, die condensator heeft geen plus of min.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
En hoe zag de oude condensator er uit?
Ik neem aan dat de nieuwe qua waardes overeenstemt met de oude?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• klotezke
Klopt ik heb een nieuwe gehaald die hetzelfde eruitzag en ook qua waarde en zelfs merk.

Er staat mkp op, zegt dat wellicht wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2CviqAsHOeoAEmnCE53V06ylF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuuKyejlrAuZTQ0hLuwggtaA.jpg?f=fotoalbum_large

• klotezke
Ramon 73 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:53:
Die condensator is aangesloten op wisselspanning. Zelfs al zou de condensator een plus of min hebben, dan heb je nog steeds geen plus of min op de voeding om correct aan te sluiten. Dus: nee, die condensator heeft geen plus of min.
Dat is omdat huizen in nederland zijn aangesloten op wisselspanning? Het stroom gaat wel eerst door een moederbord, vervolgens naar de motor en de motor is vervolgens aangesloten op de condensator.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
Een normale condensator heeft geen plus of min.
Een elco wel, maar dan staat het er ook duidelijk op.
Zou gewoon moeten werken dus, al helemaal bij dezelfde waardes.
Heeft de nieuwe motor ook dezelfde waardes als de oude?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ramon 73
klotezke schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Dat is omdat huizen in nederland zijn aangesloten op wisselspanning? Het stroom gaat wel eerst door een moederbord, vervolgens naar de motor en de motor is vervolgens aangesloten op de condensator.
Netspanning is altijd wisselspanning. En de condensator moet zorgen voor een faseverschuiving in de hulpwikkeling van de motor, dat is allemaal bestemd om met wisselspanning te werken. In een dergelijk systeem iets voeden met gelijkspanning gaat leiden tot een motor die niet draait.
Dat de draden op een printje zijn aangesloten zegt niks. Meestal is dat een makkelijke methode om alle aansluitingen makkelijk bij elkaar te hebben zitten.

• klotezke
Thanks, ik las iets over polen en ontploffen, vandaar even vragen dacht ik

• Ramon 73
klotezke schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:02:
Thanks, ik las iets over polen en ontploffen, vandaar even vragen dacht ik
Als dit in een DC systeem had gezeten, en verpoold was aangesloten, dan was die Cap al lang ontploft.
Pagina: 1