Plaatsen beveiligingscamera's: netjes wegwerken bekabeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:56
Beste Tweakers,

Binnenkort ben ik voornemens om rondom mijn huis, aan de buitenmuur, een viertal CCTV-camera's te plaatsen. De kans is groot dat dit een PoE-oplossing gaat worden om het geheel universeel en toekomstbestendig te houden. Systemen op wifi en met zonnepanelen zijn wmb. op voorhand al afgeschreven.

Zoals de topictitel al aangeeft; ik ben op zoek naar een oplossing/idee over hoe ik de bekabeling netjes uit het zicht kan wegwerken. Bij voorkeur komt de bekabeling uit in de meterkast (in het midden van het huis) of in de trapkast (aangrenzend aan een buitenmuur) zodat daar een DVR/NAS/whatever geplaatst kan worden.

Bij sommige camera-installaties hier in de omgeving zie ik bijvoorbeeld dat men dome-camera's op de muur heeft gemonteerd zonder dat er kabels over de muur lopen. De kabel zal dus achter de camera uit de muur komen. Dat wil ik ook; strak, netjes en vandalismebestendig. Maar ik voorzie dan wel wat problemen in mijn situatie. Wat ik om verschillende redenen niet wil, is helemaal door de muur heen boren waardoor je binnen in je net strak gecstucte huis wat met die kabels moet :>

Bij het zelf zoeken naar oplossingen, kwam ik bijvoorbeeld camerainstallatie.nl tegen: zij laten de bekabeling via het voegwerk lopen: https://www.camerainstall...abeling-via-het-voegwerk/
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het lijkt mij een niet zo'n mooie maar wel een pragmatische oplossing.

Ik zat er zelf aan te denken om vanuit buiten enkel in de buitenmuur te boren en dan de kabel tussen de buiten- en binnenmuur naar de kruipruimte te leiden, maar ik heb geen idee of dit überhaupt te doen is.
Zodra ik de kabels maar in de kruipruimte uit kan laten komen, is het vanuit daar makkelijk om de kabels naar de meterkast of trapkast te leggen.

Ik zie sommige mensen camera's aan de onderkant van hun dak hangen, maar in mijn geval zitten ze dan veel te hoog. Het betreft overigens een relatief modern huis (b.j. 2000). Ik heb eerder overal alle coax- en telefoon-kabels uit de buizen getrokken, waardoor er nu in bijna elke kamer twee PoE-capable cat6 ethernet-aansluitingen aanwezig zijn.

Nu ben ik vast niet de eerste met dit probleem, dus ik ben opzoek naar inspiratie hoe ik dit aan zou kunenn vliegen? Wellicht is er iemand met min of meer dezelfde situatie die wat inzicht kan geven in hoe hij dit probleem opgelost heeft? Alvast dank!

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Kabel door de spouw naar beneden laten zakken is lastig, al helemaal wanneer de spouw geïsoleerd is.
Dat je het een probleem vindt om de net gestucte muren te doorboren is natuurlijk ook iets waar je aan had kunnen denken voordat ging stuccen, dan had je eerst de camera's op kunnen hangen, kabels trekken vanaf buiten en dan netjes wegwerken. Overigens valt een nette plint/kabelgoot in een hoek van een kamer (achter een gordijn) nauwelijks op wanneer de boel eenmaal is ingericht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-01 12:21
Probleem via spouw is idd de isolatie en je zit met het feit dat je in je kruipruimte een gat moet maken in het binnenblad en hopen dat je kabel daar ergens uitkomt, heb je van die eps korrels in je spouw dan is iig je kruipruimte extra geisoleerd. je zou dan ook daar waar de camera komt te hangen een of meerdere stenen eruit moeten halen om de kabel door te voeren naar beneden door een gat gaat niet zomaar 123.

[ Voor 25% gewijzigd door Toerq op 25-01-2026 19:04 ]

• Daam
Dank voor jullie reacties. Voor zover ik weet is de spouw leeg. Hier zitten geen isolatiekorrels in of soortgelijk, maar ik was al bang dat kabels via de spouw laten lopen een uitdaging zou zijn. Ik snap de keuze om eventueel helemaal door de muur heen te boren, even los of dit voor of na het stucen zou zijn gebeurd, is dit m.i. geen goede oplossing. In het geval van 3 van de 4 plekken waar ik een camera zou willen hebben, betekent dit dat de kabel ergens midden in een muur de (woon)kamer in zou komen. Dat smoelt natuurlijk voor geen meter

[ Voor 7% gewijzigd door Daam op 25-01-2026 20:51 ]

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:55

Heimdallr

Asgard

Het een en ander hangt van de woning af maar soms is het mogelijk om de camera bekabeling achter de dakgoot en/of regenpijp weg te werken.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

• Daam
Heimdallr schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:57:
Het een en ander hangt van de woning af maar soms is het mogelijk om de camera bekabeling achter de dakgoot en/of regenpijp weg te werken.
Dankjewel voor je antwoord maar in mijn geval zit de dakgoot te hoog. Dan heb je of de camera's veel te hoog hangen, of je moet alsnog met kabels over je gevel gaan werken.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:12
Kijk eens waar je buiten uitkomt als je vanuit één van de beschikbare dozen in huis naar buiten zou boren.
Andere optie kan zijn om alleen door de buitenmuur te boren en op dezelfde plek net onder terras of tuinniveau een tweede gat te boren (of voeg te verwijderen). Als je door te hengelen een kabel van camera naar de opening beneden kunt komen kun je vandaar buiten door de grond verder, of alsnog de kruipruimte in. Lijkt me meer kansrijk dan vanuit de spouw naar de kruipruimte, maar zal zeker niet makkelijk zijn.
En een ander idee is om de kabel binnen in de vloer te leggen eventueel met een klein stukje muur open hakken, mocht er bv vloerbedekking liggen; die zou je wat kunnen loshalen en daarna weer vastplakken.

• Daam
Relesi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:23:
Kijk eens waar je buiten uitkomt als je vanuit één van de beschikbare dozen in huis naar buiten zou boren.
Andere optie kan zijn om alleen door de buitenmuur te boren en op dezelfde plek net onder terras of tuinniveau een tweede gat te boren (of voeg te verwijderen). Als je door te hengelen een kabel van camera naar de opening beneden kunt komen kun je vandaar buiten door de grond verder, of alsnog de kruipruimte in. Lijkt me meer kansrijk dan vanuit de spouw naar de kruipruimte, maar zal zeker niet makkelijk zijn.
En een ander idee is om de kabel binnen in de vloer te leggen eventueel met een klein stukje muur open hakken, mocht er bv vloerbedekking liggen; die zou je wat kunnen loshalen en daarna weer vastplakken.
Slim om een bestaande lasdoos naar buiten te boren. Echter heb ik (bijna) geen lasdozen (elektra/ethernet/coax/whatever) op mijn buitenmuren zitten. Alles is geplaatst in de binnenmuren, zal wel een reden hebben. De tweetal lasdozen die wel op de buitenmuur zitten, zitten heel ver af van de posities waar de camera's moeten komen. Ik ga eens nadenken over je aanpak van de kabel door de spouw naar buiten.

Bijna door het hele huis ligt een PVC visgraat vloer, dus kabels onder de vloer verwerken gaat helaas lastig worden. De plinten zijn massief, dus hier kunnen helaas ook geen kabels achter. Er zou een kabelgoot op de plint gemonteerd kunnen worden, maar dit wil ik graag voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Daam op 27-01-2026 22:52 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou de kabel idd via de voeg laten lopen. Voeg uitkappen, utp buitenkabel erin vastzetten met dotjes high tack en daarna weer afvoegen.

Wise enough to play the fool

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:12
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Relesi op 27-01-2026 23:08 ]

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:17
Daam schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:50:
Dank voor jullie reacties. Voor zover ik weet is de spouw leeg. Hier zitten geen isolatiekorrels in of soortgelijk, maar ik was al bang dat kabels via de spouw laten lopen een uitdaging zou zijn. Ik snap de keuze om eventueel helemaal door de muur heen te boren, even los of dit voor of na het stucen zou zijn gebeurd, is dit m.i. geen goede oplossing. In het geval van 3 van de 4 plekken waar ik een camera zou willen hebben, betekent dit dat de kabel ergens midden in een muur de (woon)kamer in zou komen. Dat smoelt natuurlijk voor geen meter
Het idee is dat je, eenmaal binnen, in de muur verder gaat. Zeker als je een beetje bij zo’n bestaande ethernet aansluiting uit zou kunnen komen. Dan maak je er gewoon een doosje naast in de muur. In dat geval kan je een helemaal met buis naar buiten werken. Dat geeft opties voor later, voor reparatie of toch ooit wat anders. De muur is op zich eenvoudig te repareren met wat gips, maar moet wel opnieuw geverfd/gespachteld uiteraard.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40
Daam schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:50:
In het geval van 3 van de 4 plekken waar ik een camera zou willen hebben, betekent dit dat de kabel ergens midden in een muur de (woon)kamer in zou komen. Dat smoelt natuurlijk voor geen meter
Andere plek kiezen voor je camera's zodat de kabels ergens in een hoek binnen komen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

teacher schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:00:
Ik zou de kabel idd via de voeg laten lopen. Voeg uitkappen, utp buitenkabel erin vastzetten met dotjes high tack en daarna weer afvoegen.
Gebruik dan liefst 'grondkabel' welke je ook zónder mantelbuis in de grond weg mag werken. Voor een camera is 100Mbit/s voldoende maar je hebt dat soort UTP bekabeling ook als CAT6E variant zodat je er ook gecertificeerd en wel 10Gbit/s overheen kun laten lopen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1