internet tuner voor op bestaande versterker

Pagina: 1
Acties:

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-02 18:49
Hoi,

Mijn vader (80+) luisterde altijd naar de radio via de kabel. Nu is al het analoog daar vanaf gehaald, dus dat werkt niet meer. Geprobeerd het via een losse antenne te doen maar dat levert geen goede ontvangst op, lees: eigenlijk niets. Huis is te dik beton en wapening.

Vraag is welke internet radio is een goede aanvulling. Mijn vader is van de oude stempel, dus liefst met eenvoudige knoppen ipv high-tech schermpjes en swipen. Geen audiofiel maar luistert wel graag naar klassiek.
Huidige stereo set is 43cm breed, graag iets wat dezelfde breedte heeft.

Het zou al prima zijn als wij de kanalen erin kunnen zetten en hij alleen presets hoeft te gebruiken.

Ik heb er zelf weinig verstand van, maar dit kwam ik tegen;
- Audizio Adria DAB tuner (Wifi, Internet radio en DAB)
- Imperial Dabman i510 BT (idem als hierboven)
- HAMA Hama Hifi-tuner "DIT2105SBTX"

Is dit iets of weten jullie betere apparatuur?

PS; gebruik van de TV voor geluid is geen optie. de TV staat ergens anders dan de stereo toren.

[ Voor 17% gewijzigd door reinier68 op 25-01-2026 16:54 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:07
Ik wilde per se DAB op mijn receiver hebben, maar dat is dus in een nieuwbouwwoning drie keer niks. Dus als ik jou zo hoor zou ik daar ook nog even goed over nadenken. Je zou de TV als bron voor radio kunnen gebruiken, met als nadeel dat de TV wel tijdens het muziek luisteren aan staat.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon zoiets? Radio streamen via je Wifi. Paar presets inprogrammeren en pa kan weer luisteren :)

https://www.maxiaxi.com/audizio-adria-dab-tuner-dab-radio-en-internetradio-met-bluetooth-en-spotify-connect-zwart/

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• reinier68
@Microkid
Zoiets lijkt mij prima, ik heb er zelf alleen nooit mee gewerkt, weet dus niet of het kwalitatief goed spul is.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Waar had je die losse antenne opgesteld?
Want vaak zijn door de antenne naar buiten te brengen toch wel aardig wat zenders te ontvangen.
Hangt natuurlijk ook wel van de reciever af, maar wanneer ik hier (ook overal beton) op een oude buizenradio met een simpele dipool draadantenne binnen al de nodige stations kan beluisteren dan moet het toch mogelijk zijn om met een buitenantenne aardig wat FM zenders te ontvangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:26
Mijn vader heeft in het verleden veel plezier gehad van de Tiny Audio M7. Is wel geen 43 cm, maar kan gewoon boven op een versterker staan. https://tweakers.net/pric...o-m7+-muziekstreamer.html
Helaas niet meer leverbaar. Er zijn echter alternatieven https://www.audizio.com/p...dapter-with-dab-and-wifi/
In 43 cm heb je bijv. nog deze met 30 voorkeur zenders in te stellen. https://www.bol.com/nl/nl...FS&utm_source=chatgpt.com

Voor DAB+ ontvangst hebben we zelf een (binnen) antenne gefabriceerd en dicht bij het raam gehangen, omdat standaard ontvangst knudde was. Dat was op zich goed te doen. https://www.dabtuners.nl/...t-huis-even-knutselen-dan

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:28
Mijn vrouw is een ontzettende digibeet, gewoon omdat het haar niet interesseert. De enige klacht was "ik kan geen radio luisteren", omdat ze niet kan verinnerlijken dat je een app moet starten, zender kiezen, op casten drukken, versterker aan en luisteren. Dat was met Chromecast Audio.
Later gekozen voor een WiiM mini, zelfde principe, kreeg ze ook niet onder haar per. Nu heb ik er de WiiM remote bij gekocht en nu lukt het wel om de "radio" aan te zetten. Voorkeuze op de remote kiezen, versterker aan, geluid.

Dus: WiiM met remote lukt prima

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:51
Je zou even kunnen kijken bij de radiowinkel, die hebben een aardig assortiment 43 cm tuners: klik

• reinier68
Dank allen.
Gekozen voor de Audizio Adria DAB tuner. Die leek qua knoppen en functies het eenvoudigste te bedienen.

• microcomputer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 14:08
nu bij media markt van 189 voor 143 euro

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 18:16
Er is op internet (even zoeken) een heel goede zelfbouw DAB+ antenne te vinden.
Stukje coax strippen, krul erin maken en dat was alles. Mijn radio ging van 0-zenders gevonden naar alle-zenders gevonden. Het is dus geen kleine antenne, maar achter de gordijnen langs bv een verwarmingsbuis gaat uitstekend is mijn ervaring.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topic verplaatst naar de juiste plek.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1