Vraag

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-02 13:15
Hi allemaal!

Ik bezit een Dell XPS 15 - 9500 laptop met de volgende specificaties:

- Processor: Intel(R) Core(TM) i7-10750H CPU @ 2.60GHz, 2592 MHz, 6 core('s), 12 logische processor(s)
- Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 16,0 GB
- Adaptertype NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti, compatibel met NVIDIA

Specificaties geheugen: https://www.dell.com/supp...c-96d63c1dbc34&lang=nl-nl

Mijn vraag
Eigenlijk tweeledig:
- Is het nog de moeite waard om deze uit te breiden? Met 16GB zit ik steeds aan de max van zijn kunnen, dus wil hem uitbreiden naar 32 of zelfs 64GB
- Welk geheugen heb ik dan precies nodig? Kom er zelf niet helemaal uit en wil het liefst geen miskoop doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 Pro en verder gewoon browser, VSC en soms game ik wat lichtere games erop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets. Heb wat rondgesurft, maar kom er nog niet helemaal uit. Vandaar dat ik advies vraag van de community.

Beste antwoord (via johannesberg740 op 26-01-2026 19:17)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-02 22:48
De korte versie: helaas accepteren
De lange versie: Edge/Chrome starten bij de start ongeveer 10 tot 20 processen (en elke tab is weer 1 - 3 processen) met het daar bijbehorende geheugen verbruik. Je kan probeer om de boel op "dieet" te zetten, maar zodra Chrome/Edge de kans krijgt, zit het gewoon weer in de buffer

LLM: Minder geheugen gaat effect hebben op de prestaties en/of uitkomsten van je input
--------------

De spec sheet van de laptop laat zien dat de max snelheid 2933 Mhz, dus als jij 2x16 op 2666 Mhz haalt:
Draait het geheugen een tikkie langzamer, maar kan het zijn dat de latency weer iets beter is.
In deze situatie boeiend: Nope, omdat de GPU hier het meeste gevoelig voor is. Wat bij deze laptop een NVIDIA chip is, die iets aan eigen geheugen heeft (met de mogelijkheid om iets van het RAM geheugen te gebruiken)

Je hebt het hier over 1 stapje naar beneden, geen 4 of 5

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Alle reacties

• D_Jeff
Voor extra RAM geheugen is er DDR4 SODIMM nodig.
Punt alleen is: 2x16GB RAM kost figuurlijk een rib uit je lijf

Kan zijn dat een nieuwe laptop misschien een optie is, maar dat is echt afhankelijk van hoeveel het kan en mag kosten

• johannesberg740
Dank voor je antwoord @D_Jeff. Als ik deze zie: https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1663849 heb ik voor die 280 euro nog geen nieuwe laptop eigenlijk gezegd.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
johannesberg740 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:37:
Dank voor je antwoord @D_Jeff. Als ik deze zie: https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1663849 heb ik voor die 280 euro nog geen nieuwe laptop eigenlijk gezegd.
Wat hij wou zeggen is dat de huidige geheugenprijzen enorm gestegen zijn. Datzelfde setje koste in mei 2025 amper 50 à 60 euro.

uitvoering: Crucial CT32G4SFD832A

• D_Jeff
@DoubleDot Correct

@johannesberg740 Daarnaast is het verstandiger om geheugen/RAM altijd als duo te kopen, wat betekend dat 2x32 'ineens' 560 euro gaat kosten.
Voor dat bedrag wil ik nog wel eens op Vraag&Aanbod en/of Marktplaats kijken wat er te vinden is, want het is wel ~200 euro (2x16gb) of ~560 euro (2x32gb) in een laptop steken die tenminste al 3 jaar meegaat/oud is.

Wat wellicht ook handig is: Zoek eens uit welke applicatie/software zoveel RAM nodig heeft.

• johannesberg740
@DoubleDot Thanks voor je bericht!! :-)

@D_Jeff Wauw…. Die zijn duur geworden…. Schrik ervan. Merk vooral dat Edge onwijs veel geheugen vraagt tijdens het werken. Ook als ik een LLM gebruik tijdens mijn werk. Dan loopt het helemaal snel vol. Maar zo duur had ik het geheugen niet gedacht.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

@johannesberg740 Zit er nu 1x 16gb of 2x 8gb in?

Ik zou zelf even op Marktplaats of V&A kijken. 16gb modules heb je voor +-€50,- per stuk gebruikt. Scheelt enorm t.o.v. nieuw.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• D_Jeff
@johannesberg740 Beide applicaties zijn cache gedreven: Ze pakken graag een groot deel van het totale RAM geheugen om zo vloeiend te kunnen blijven werken
Firefox deed het in het verleden beter, maar met de huidige versies is Firefox daarop ook overgeschakeld. Weet niet of ik dat een verbetering kan noemen

• D_Jeff
Eens met @Detmer
1 advertentie met 2x16 voor 80 euro. Dat is een mooie prijs

• johannesberg740
@Detmer thanks! Goeie om even op V&A te kijken. Niet aan gedacht, maar natuurlijk wel erg handig i.p.v. nieuw :-) Nu zit er 2x 8gb in. Dus die gaan er dan uit

@D_Jeff Kan je hier nog iets aan doen? Afknijpen ofzo of “gewoon” accepteren.

• johannesberg740
@D_Jeff Waar moet ik dan precies rekening mee houden vanaf V&A? Zegt die kloksnelheid nog veel als je “gewoon” DDR4 Sodimm heb of moet dit ooo precies overeen komen? Hier zit een gat in m’n kennis

Acties:
  • Beste antwoord

• D_Jeff
De korte versie: helaas accepteren
De lange versie: Edge/Chrome starten bij de start ongeveer 10 tot 20 processen (en elke tab is weer 1 - 3 processen) met het daar bijbehorende geheugen verbruik. Je kan probeer om de boel op "dieet" te zetten, maar zodra Chrome/Edge de kans krijgt, zit het gewoon weer in de buffer

LLM: Minder geheugen gaat effect hebben op de prestaties en/of uitkomsten van je input
--------------

De spec sheet van de laptop laat zien dat de max snelheid 2933 Mhz, dus als jij 2x16 op 2666 Mhz haalt:
Draait het geheugen een tikkie langzamer, maar kan het zijn dat de latency weer iets beter is.
In deze situatie boeiend: Nope, omdat de GPU hier het meeste gevoelig voor is. Wat bij deze laptop een NVIDIA chip is, die iets aan eigen geheugen heeft (met de mogelijkheid om iets van het RAM geheugen te gebruiken)

Je hebt het hier over 1 stapje naar beneden, geen 4 of 5

• D_Jeff
Aanvul: Mocht je die 2x 8gb niet nodig hebben, zet die dan ook te koop.
Doet de upgrade iets minder pijn

Pagina: 1