Wie helpt me aan een creamy keyboard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Celestuh
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-02 20:14
Mijn vraag:
Hoe lees ik in de specificaties van een mechanisch keyboard af of ik een creamy/poppig geluid heb van de toetsenborden? Of is dit echt een kwestie van zelf bouwen en weten welke keycaps, switches, gasket en foam je moet gebruiken? Is hier toevallig al een groot topic over geweest?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Tot nu toe op de meest simpele manier gegoogled naar 'creamy keyboard' en afgaan op filmpjes en geluidsopnames. Ik kom gewoon niet uit de zee van informatie hoe ik een vergelijkbare keyboard kan vinden aan de hand van de specificaties. Er een vasthouden en testen is ideaal, maar is ook niet makkelijk te vinden. Uiteindelijk zoek ik naar een keyboard-gevoel/-geluid als deze: YouTube: Holy Bobas on ai03 Vega + PC Plate

[ Voor 16% gewijzigd door Celestuh op 25-01-2026 15:54 ]

Alles gaat voorbij

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

'creamy' is niet direct een term die ik zou herkennen of kunnen relateren aan keywords waar je op kunt zoeken qua switches/keyboards

Dat filmpje toont een bord met gelubede Holy Bobas. Dat zijn tactile switches met relatief zware (62g) veer erin. Die lube zal mogelijk licht bijdragen aan het geluid maar vooral aan hoe het aanvoelt. Wat wel voor geluid uitmaakt is combo zware veer en tactile - als je eenmaal over de tactile bump bent schiet je al snel door naar basisplaat, wat die diepe *thock* levert.

Behalve bij clicky switches is geluid vaak voor een groot deel bepaald door materiaal van de behuizing en de keycaps. Wil je een zwaar geluid, dan moet je gaan voor relatief dikke, zware keycaps die bovendien van een niet te rigide materiaal zijn. Behuizing moet ook zwaar zijn, lichte behuizingen gaan ratelen als je ze hard raakt. Dus belangrijkste spec bij beide is gewicht, en reviews die bevestigen dat het klinkt zoals je wilt horen.

Oslik blyat! Oslik!