Musical Fidelity m6si of Arcam sa30? welke speakers

Pagina: 1
Acties:

• nicksboson
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-02 19:33
Goedemiddag.

Ik zit al een tijd in een dubio. En audio/hifi zaken duwen me meestal in een hoek met spullen die zij willen verkopen.

Ik heb een woonkamer van 4 x 10 meter. Ik zit met mijn audio in het voorste gedeelte. Dus de afstand tussen de speakers en mij zijn zeg maar 3,5 meter. Laatst hoorde ik bij een dealer een prachtige combo van de Musical Fidelity m6si icm de Dynaaudio evoque 50 (al vond ik de bass net wat de dreunerig) dus misschien zijn de KEF r5 meta's beter. Maar deze speakers zijn te groot voor mij. Met Google Gemeni pro ben ik al een tijdje aan het brainstormen. En hij verwijst me naar de Arcam SA30 omdat deze Dirac heeft en genoeg wattage. En ik weet dat ik moet luisteren, maar het probleem is dat geen dealer alle combis kan laten horen. Ik hoop dat iemand mij hier kan adviseren wat slim is!

De Musical Fidelity voelt nu als mijn grail. Deze tikt alles boxjes (echter is de DAC wat karig) zelf de optie op MC phonon te luisteren. De Arcam lijkt me een slimme keuze, (omdat hij uit de verkoop is kan ik deze ergens voor relatief weinig op de kop tikken, de 35 is dan veel duurder) omdat deze Dirac heeft. Is de MF niet over the top? Gaan de bassen niet te veel knallen? Ik wil geen basstraps etc ophangen, het blijft een woonkamer.

Wat zeggen jullie? Waar moet ik technisch op letten voor ik überhaupt ga luisteren? Ik zoek iets wat een redelijk warm geluid heeft met een mooie gedetailleerde bas maar wel dat kietelende detail van de hoge tonen (ik hoorde die bij de Vela FS 408.2 (op de Vincent Advance a12 apex, maar die hadden wat minder bas).

Tegen de €2000,00 voor eer versterker is mijn sweetspot (dat komt door de huidige prijs van de MF6). Maar als meer echt veel beter is dan kan ik oprekken.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik heb de Evoque 50’s.. en 20’s.. en de 25c.
Herken dreunerig niet, vond juist vergeleken met Dali de lage tonen gecontroleerd en strak. Maargoed, ruimte, smaak en versterker spelen ook een rol.

Bij ons hangt het geheel aan een Arcam AVR-390. Die kan het maximale vermogen niet leveren, al zit je dan qua volume wel op > 100dba geluidsdruk. Daar houdt het op en wordt de Arcam te warm. Nu gebruiken normale mensen hun audio apparatuur niet zo, dus is het geen probleem. Ze lusten dus zeker wat vermogen en zijn niet bi-wired. De SA-30 heeft met 130w per kanaal class G zeker goede papieren voor stereo gebruik en Arcam staat bekend om de musicaliteit van de DAC.

Maar toch, uiteindelijk kiezen je oren. Ik kon de mijne gewoon paar weken meenemen en heb ‘m toen gehouden. Wellicht kun je zelf ook proefspelen thuis?

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-01-2026 22:24 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Zet een willekeurige luidspreker in een willekeurige andere ruimte en hij klinkt anders.
Leg een tapijt in die ruimte en hang een paar gordijnen op en hij klinkt weer anders.
Zet de luidspreker op een tafeltje en hij klinkt weer anders.
Dus alleen al daarom kunnen wij helemaal niet beoordelen wat de beste luidsprekers voor jou zijn.
We weten verder niet hoe oud je bent (na je 17e ga je 'anders/minder' horen), naar welke muziek je altijd luistert en op welk volume.
Je kunt uiteindelijk alleen zelf de keuze maken, boxen die het geluid zo weergeven dat het jou het meeste aanspreekt zou je moeten aanschaffen en eigenlijk zou je helemaal niet naar verkooppraatjes moeten luisteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:27
Zolang een versterker voldoende vermogen kan leveren zal het allemaal niet zoveel uitmaken. plaatsing is 95% van het verhaaltje. net als isolatie, afsteling etc.

• nicksboson
Thanks voor jullie antwoorden. En heeft iemand ervaring met Dirac? Van de andere kant, ik moet luisteren en daarna thuis proberen. Als consument heb ik immers 30 dagen bedenktijd

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:30
Interessante vraag. Ik heb zelf ook beide versterkers op mijn shortlist staan voor een match met mijn Martin Logan Foundation F1 speakers. Ik speel nu met een NAD m10 v2, maar vind het geluid erg steriel en een beetje saai door enerzijds de digitale versterking en de uitstekende weergave van de speakers.

Ik hoop met een Class A/B of zelfs de Class G versterking van de Arcam wat meer 'warmte' en emotie terug te krijgen. De M10 zou dan even tijdelijk alleen als preamp/streamer opereren juist vanwege Dirac. Ik heb een lastige woonkamer en Dirac heeft het totale geluidsbeeld goed weten te verbeteren. Het is echter geen wondermiddel. Reflecties zijn beter te bestrijden met demping met panelen, vloerbedekking, gordijnen etc. Dirac is voor mij echter wel zo goed dat het een blijver is en als de M10 vervangen (moet) worden dan door een NODE N130/N132.ICON mét Dirac licentie.

Terug naar je vraag, De Arcam SA30 en Musical Fidelity m6si zijn beide versterkers die neigen naar een 'warme' klank en hebben allebei voldoende/ruim vermogen om veel verschillende luidsprekers aan te kunnen sturen, maar of het joow geluid is, is geheel subjectief :) Je zou de Martin Logan's F1 kunnen proberen..

• nicksboson
thanks, ja dat warme zoek ik ook een beetje. Als referentie heb ik de Denon p7200 Headphone. Deze is misschien wat de laag, maar wel mooi warm!. Ik zie dat die Logan's redelijk lichte speakers zijn, ik kijk zelf naar wat zwaardere om er wat meer detail uit te halen (+- 87db) vandaar dat ik naar deze twee amps kijk. Ik heb begrepen dat Dirac wel wat oefening vereist inderdaad. Ik ga binnenkort weer eens luisteren.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dirac heb ik nooit gebrukt maar het is aangeraden bij de meeste room corrections om tot ongeveer 500hz te corrigeren, het gaat vooral om de lagen tonen.
Ik gebruik zelf Anthem ARC en die kan tot 20khz corrigeren en dat is vast leuk bij goedkope speakers maar bij fatsoenlijke speakers trek je dan alle detail weg.

Alle proemn in n drek

• Yaksa
Waarom zou je tot 20khz willen corrigeren wanneer je weet dat de meeste mensen boven de 25 frequenties tussen 18khz en 20khz al niet meer waarnemen. Voor mensen boven de 50 ligt dat nog lager, ongeveer op 16khz. Het menselijk gehoor is het scherpst tussen 0,5khz en 8khz, het geluid van praten en muziek.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 21:14

Jag

Room correction idd zoals @Bierkameel al zegt, alleen voor lage tonen gebruiken. Specifieker, voor de nodale zone waar je geluid door staande golven van de ruimte wordt bepaald. Boven de ~250hz is het hit or miss en denk iets vaker miss, als je auto eq systemen inzet. Dat heeft te maken met dat wat uit de zij en voorkant van een luidspreker komt, niet gelijk is. En dat je met je gehoor dit wel maar een meetmicro dit niet kan onderscheiden.

Verder geloof ik niet in warm klinkende versterkers. Wel in goede luidsprekers met goed afstraalgedrag, eq voor het laag en meerdere subs.

• Visgek82
Jag schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:30:
Room correction idd zoals @Bierkameel al zegt, alleen voor lage tonen gebruiken. Specifieker, voor de nodale zone waar je geluid door staande golven van de ruimte wordt bepaald. Boven de ~250hz is het hit or miss en denk iets vaker miss, als je auto eq systemen inzet. Dat heeft te maken met dat wat uit de zij en voorkant van een luidspreker komt, niet gelijk is. En dat je met je gehoor dit wel maar een meetmicro dit niet kan onderscheiden.

Verder geloof ik niet in warm klinkende versterkers. Wel in goede luidsprekers met goed afstraalgedrag, eq voor het laag en meerdere subs.
Een versterker versterkt een inkomend signaal. Als een versterker duidelijk "warmer" klinkt of "koeler" (op dezelfde speakers) is er iets mis met het apparaat, is eigenlijk wat ik denk .

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
nicksboson schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:13:
Laatst hoorde ik bij een dealer een prachtige combo van de Musical Fidelity m6si icm de Dynaaudio evoque 50 (al vond ik de bass net wat de dreunerig)
Om hier nog even op te reageren:
Het kan goed zijn dat in de testopstelling de speaker wat dreunerig klonk door (te) weinig afstand tussen de achterkant van de speaker en de muur. Rear-ported speakers gaan vaak dreunen als ze te dicht op de wand staan.

• nicksboson
Yaksa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:23:
Waarom zou je tot 20khz willen corrigeren wanneer je weet dat de meeste mensen boven de 25 frequenties tussen 18khz en 20khz al niet meer waarnemen. Voor mensen boven de 50 ligt dat nog lager, ongeveer op 16khz. Het menselijk gehoor is het scherpst tussen 0,5khz en 8khz, het geluid van praten en muziek.
Goeie, maar voor de uitloop. De speaker heeft meer ruimte voor die tonen. Dus je hoort het verschil in de tonen onder de 20khz.

• nicksboson
Jag schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:30:

Er zijn veel versterkers die inderdaad neutraal zijn. De audiofielen die zweren erbij. Maar door het gebruik van bijv. buizen of andere condensatoren kan je dit wel iets verschuiven naar wat men warm noemt. Gezien de muziek die ik luister komt dit ten goede. Een NAD klinkt heel neutraal en te klinisch naar mijn mening. En aftelgedrag gaat eigenlijk weer tegen die theorie van de audiofiel in. Muziek hoort "puur" te zijn. Enfin, de speakers en versterker die ik hierboven heb genoemd zijn zeker niet de minste! Mag ook wel voor dat geld.

• nicksboson
HikariMisako schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Om hier nog even op te reageren:
Het kan goed zijn dat in de testopstelling de speaker wat dreunerig klonk door (te) weinig afstand tussen de achterkant van de speaker en de muur. Rear-ported speakers gaan vaak dreunen als ze te dicht op de wand staan.
Dat was nu mijn probleem, ik had zeker nog 2 meter. En die heb ik thuis helemaal niet (4 meter van muur tot muur). Vandaar mijn twijfel en de conclusie dat die 50's te groot zijn.

• nicksboson
Visgek82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Een versterker versterkt een inkomend signaal. Als een versterker duidelijk "warmer" klinkt of "koeler" (op dezelfde speakers) is er iets mis met het apparaat, is eigenlijk wat ik denk .
Zeker niet! Lees je eens goed in. Waarom denk je dat mensen een buizenversterker kiezen? Daarom vond ik die Musical Fidelity erg mooi. Deze is zeer waarheidsgetrouw, maar niet zo kill als een klasse D versterker.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-02 11:21
Speakers en luisterruimte bepalen je geluid. Versterker koop je weer op basis van de speakers en ruimte.

- Grote ruimte + laag rendement speaker = Veel vermogen nodig.
- Kleine ruimte + hoog rendement speaker = weinig vermogen nodig.

Te veel vermogen is zelden een probleem, te weinig wel. Verder is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Niet zozeer qua klank, maar wel wat betreft functies. De een wilt DSP, apps, streaming, etc. 'N ander wilt gewoon een versterker met ingangen en speaker uitgangen.

Persoonlijk snel teruggekeerd van versterker met Dirac en alle toeters en bellen, naar 'n versterker die enkel doet versterken.

• nicksboson
greentea schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:03:
Speakers en luisterruimte bepalen je geluid. Versterker koop je weer op basis van de speakers en ruimte.

- Grote ruimte + laag rendement speaker = Veel vermogen nodig.
- Kleine ruimte + hoog rendement speaker = weinig vermogen nodig.

Te veel vermogen is zelden een probleem, te weinig wel. Verder is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Niet zozeer qua klank, maar wel wat betreft functies. De een wilt DSP, apps, streaming, etc. 'N ander wilt gewoon een versterker met ingangen en speaker uitgangen.

Persoonlijk snel teruggekeerd van versterker met Dirac en alle toeters en bellen, naar 'n versterker die enkel doet versterken.
Je onderbouwd mijn gevoel wel. Vandaar de keuze voor de Musical Fidelity, die heeft alles wat ik nodig heb. De toeters en bellen koop ik liever los, zeker dat moderne spul met software zoals een streamer. Ik denk dat ik hier geen buil aan kan vallen. En misschien slim deze te kopen en dan de boer op met deze amp om speakers te testen. En daarna thuis. Lastig omdat ieder hifi zaak maar een x aantal merken verkoopt.

Anyway, ik ga niet te veel vergelijken en stop bij de speakers waarvan ik de wauw factor krijg

• Yaksa
Quote: De Musical Fidelity M6Si geïntegreerde versterker is een indirecte opvolger op de bijna legendarische M6i, maar dan wel volledig opnieuw ontworpen waardoor nog betere prestaties in zijn klasse kan worden behaald
Kweenie, maar volgens mij is het onnodig om een versterker die al als legendarisch wordt geduid volledig opnieuw te ontwerpen. De techniek om een signaal te versterken is al meer dan 100 jaar oud. Weliswaar is veel van de oude techniek sinds de uitvinding van transistors en andere electronica ietwat verbeterd (en vooral verkleind en goedkoper geworden) maar de basis blijft hetzelfde, een inkomend signaal versterken. Daar gaat een volledig nieuw ontwerp niks aan verbeteren, behalve waarschijnlijk meer winst voor de ontwerper.

• nicksboson
Yaksa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:40:
Quote: De Musical Fidelity M6Si geïntegreerde versterker is een indirecte opvolger op de bijna legendarische M6i, maar dan wel volledig opnieuw ontworpen waardoor nog betere prestaties in zijn klasse kan worden behaald
Kweenie, maar volgens mij is het onnodig om een versterker die al als legendarisch wordt geduid volledig opnieuw te ontwerpen. De techniek om een signaal te versterken is al meer dan 100 jaar oud. Weliswaar is veel van de oude techniek sinds de uitvinding van transistors en andere electronica ietwat verbeterd (en vooral verkleind en goedkoper geworden) maar de basis blijft hetzelfde, een inkomend signaal versterken. Daar gaat een volledig nieuw ontwerp niks aan verbeteren, behalve waarschijnlijk meer winst voor de ontwerper.
er is meer dan alleen dat, check wat een verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N-BFy0BbfFAZwBIpvUIDnJoWfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZMTTuWXJDobWGtfhksEWG4V.png?f=fotoalbum_large

• Visgek82
nicksboson schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Zeker niet! Lees je eens goed in. Waarom denk je dat mensen een buizenversterker kiezen? Daarom vond ik die Musical Fidelity erg mooi. Deze is zeer waarheidsgetrouw, maar niet zo kill als een klasse D versterker.
Een buizenversterker voegt harmonische vervorming toe. Dat heeft niets met de fundamentele werking van een versterker te maken. Dit is ook waarom sommigen een plaat preferen boven digitale media, de vervorming en lagere snr kan als prettig ervaren worden waar een digitaal medium natuurlijk altijd superieur is.

[ Voor 16% gewijzigd door Visgek82 op 26-01-2026 18:13 ]

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-02 18:02
Zwaar bepalend voor je geluid, is de opstelling van je luidspreker.
Wat betreft mijn installatie sluit deze aan op waar jij nu naar aan het kijken bent. Musical fidelity m6s versterker, met daarop aangesloten een netwerk Player.
Met mijn dynaudio speakers, klonk het allemaal best goed nadat ik de bassreflex had afgedopt.
Na een tip van iemand om de speakers op een natuursteen plaat te zetten, was het geluid veel helderder en kon de basterflex weer open.
Een paar maanden daarna heb ik onder de natuursteen platen blokjes gelegd, waardoor de natuursteen platen vrij zijn van de vloer.
Dit bracht zo'n giga verschil in het geluid waardoor het leek alsof ik andere speakers had.

• Visgek82
Aloysxda schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:14:
Zwaar bepalend voor je geluid, is de opstelling van je luidspreker.
Wat betreft mijn installatie sluit deze aan op waar jij nu naar aan het kijken bent. Musical fidelity m6s versterker, met daarop aangesloten een netwerk Player.
Met mijn dynaudio speakers, klonk het allemaal best goed nadat ik de bassreflex had afgedopt.
Na een tip van iemand om de speakers op een natuursteen plaat te zetten, was het geluid veel helderder en kon de basterflex weer open.
Een paar maanden daarna heb ik onder de natuursteen platen blokjes gelegd, waardoor de natuursteen platen vrij zijn van de vloer.
Dit bracht zo'n giga verschil in het geluid waardoor het leek alsof ik andere speakers had.
Dit geloof je ook echt zelf?

• Yaksa
Dus ze hebben een phone pre-amp met mic input van 10 euro ingebouwd en de Total Harmonic Distortion is met 0,003 % 'verbeterd'. En de versterking zelf (intern) gesplitst. En iets wazigs met USB input gedaan wat ik niet begrijp.
Ik vraag me af of deze 'verbetering' überhaubt hoorbaar is. Ongetwijfeld zal het in een laboratoriumopstelling meetbaar zijn, maar ja, de meeste mensen hebben gewoon een huiskamer en geen luisterstudio.

• Aloysxda
Visgek82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Dit geloof je ook echt zelf?
Tuurlijk geloof ik dat zelf niet. Als nou slim was geweest , had je me gevraagd wat voor vloer ik heb. Mijn bericht is bedoeld om iemand hier te helpen die een vraag stelt. De motivatie is helaas ver te zoeken met zo'n reactie als die van jou.

• Visgek82
Aloysxda schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Tuurlijk geloof ik dat zelf niet. Als nou slim was geweest , had je me gevraagd wat voor vloer ik heb. Mijn bericht is bedoeld om iemand hier te helpen die een vraag stelt. De motivatie is helaas ver te zoeken met zo'n reactie als die van jou.
Ah. Vervelend als je dat zo ervaart. maar dat is niet mijn probleem.

• nicksboson
Yaksa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:18:
Dus ze hebben een phone pre-amp met mic input van 10 euro ingebouwd en de Total Harmonic Distortion is met 0,003 % 'verbeterd'. En de versterking zelf (intern) gesplitst. En iets wazigs met USB input gedaan wat ik niet begrijp.
Ik vraag me af of deze 'verbetering' überhaubt hoorbaar is. Ongetwijfeld zal het in een laboratoriumopstelling meetbaar zijn, maar ja, de meeste mensen hebben gewoon een huiskamer en geen luisterstudio.
Je bent redelijk negatief over dit onderwerp. Heb je zelf ooit de moeite genomen om verschillende apparaten in verschillende prijsklassen te luisteren en te vergelijken? Er is best veel verschil in die twee versterkers. Niet hoorbaar maar wel qua functies (btw twee keer mono is wel te horen)

• nicksboson
Aloysxda schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Dat van die basreflex ken ik, Kef levert er zelfs vullingen bij. Dan kan de box dichter bij de muur komen te staan. Maar als dat van die steen onzin is, waarom postte je het dan? Het zal volgens zeker wat schelen afhankelijk wat voor vloer je hebt. Ik heb trouwens een gietvloer. Weet niet wat voor effect dit geeft

• Yaksa
nicksboson schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:27:
[...]Je bent redelijk negatief over dit onderwerp. Heb je zelf ooit de moeite genomen om verschillende appoin verschillende prijsklassen te luisteren en te vergelijken? Er is best veel verschil in die twee versterkers. Niet hoorbaar maar wel qua functies (btw twee keer mono is wel te horen)
Ik ben niet negatief, ik probeer alleen maar aan te geven dat sommige top notch fabrikanten je willen doen geloven dat hun versterkers vele malen beter zijn dan andere (meestal goedkopere) terwijl het menselijk gehoor dat verschil in kwaliteit (als het er al is) bij een dubbel blind test gewoon niet kan waarnemen.

• nicksboson
Visgek82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Een buizenversterker voegt harmonische vervorming toe. Dat heeft niets met de fundamentele werking van een versterker te maken. Dit is ook waarom sommigen een plaat preferen boven digitale media, de vervorming en lagere snr kan als prettig ervaren worden waar een digitaal medium natuurlijk altijd superieur is.
Daar doel ik ook niet op (op de werking). Maar dat er mensen zijn die een voorkeur hebben voor een bepaald geluid. En sommige merken als bijvoorbeeld Musical Fidelity er bewust voor kiezen om de versterker zo te ontwerpen dat het een bepaalde sound krijgt ipv een “waarheidsgetrouwe” sound (wie weet wat waarheidsgetrouw is). Zo zat er erg veel verschil tussen een Nad en Denon die ik had gehoord. Waar ik de NAD echt niks vond.

En wat bedoel je met een digitaal medium is superieur? Een plaat heeft een dynamisch bereik van 13 terwijl een 24bit/48khz een bereik van 9 heeft. Al doet dit er niet toe, want het zijn mijn oren die uiteindelijk moeten besluiten.

Anyway, er zijn veel mensen die reageren en er blijkbaar verstand van hebben. Maar uiteindelijk 2 mensen die op mijn vraag ingaan.

• nicksboson
Yaksa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Ik ben niet negatief, ik probeer alleen maar aan te geven dat sommige top notch fabrikanten je willen doen geloven dat hun versterkers vele malen beter zijn dan andere (meestal goedkopere) terwijl het menselijk gehoor dat verschil in kwaliteit (als het er al is) bij een dubbel blind test gewoon niet kan waarnemen.
Daar heb je helemaal gelijk in! En die grens zit ergens tussen de 3000 en 5000 euro voor versterkers en tot 10k voor speakers. Daarboven is het verschil mss max 5% en dat hoor je niet. Maar ik heb de blind testen gedaan. En geloof me een Musical Fidelity of een Advance van 3k klink zoveel beter dan een Denon van 1500. En het verschil tussen speakers is helemaal groot. Speakers van 1500 per paar vallen in het niet qua detail vergeleken met speakers van 5k per paar. En uiteraard is het vaak appels met peren vergelijken. Maar geloof me, ik betaal het liefst zo min mogelijk. Maar ik heb een sound in gedachten die de lagere prijsklasse niet kunnen leveren.

• Yaksa
Dan hoop ik maar dat de af te spelen signalen zodanig zijn afgemixt dat ze altijd aan jouw sound verwachting zullen voldoen.

• Visgek82
nicksboson schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:42:
[...]

Daar doel ik ook niet op (op de werking). Maar dat er mensen zijn die een voorkeur hebben voor een bepaald geluid. En sommige merken als bijvoorbeeld Musical Fidelity er bewust voor kiezen om de versterker zo te ontwerpen dat het een bepaalde sound krijgt ipv een “waarheidsgetrouwe” sound (wie weet wat waarheidsgetrouw is). Zo zat er erg veel verschil tussen een Nad en Denon die ik had gehoord. Waar ik de NAD echt niks vond.

En wat bedoel je met een digitaal medium is superieur? Een plaat heeft een dynamisch bereik van 13 terwijl een 24bit/48khz een bereik van 9 heeft. Al doet dit er niet toe, want het zijn mijn oren die uiteindelijk moeten besluiten.

Anyway, er zijn veel mensen die reageren en er blijkbaar verstand van hebben. Maar uiteindelijk 2 mensen die op mijn vraag ingaan.
Een cd is altijd superieur omdat het een veel betere SNR heeft + een beter bereik, wat ook nog eens volledig hetzelfde is over de hele CD. een analoge plaat heeft een aantal natuurlijke limitaties waar je niet oveheen kan stappen. zo is de kanaalscheiding minder goed (en ook nog onderhevig aan waar de naald zich op de plaat bevind) en is het gevoelig voor krasjes en vuil , ook iets wat een CD niet of veel minder heeft. Er zijn nog wel meer voordelen, maar ik denk dat het wel duidelijk is welk medium superieur is. dac's zijn al jaren volledig transparant, en dat is iets waar een plaat nooit aan zal kunnen tippen. Neem een identieke master , vergelijk de plaat met een cd, en de cd zal *altijd* beter klinken , mits alle condities hetzelfde zijn.

Verder, als een fabrikant van versterkers gaat lopen klooien aan het geluid om het warmer of minder warm te laten lijken dan het hoort te zijn, is het gewoon geen goed apparaat. een versterker dient wat mij betreft altijd zo natuurgetrouw mogelijk te klinken.

[ Voor 14% gewijzigd door Visgek82 op 26-01-2026 20:26 ]

• nicksboson
Visgek82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:22:
[...]

Een cd is altijd superieur omdat het een veel betere SNR heeft + een beter bereik, wat ook nog eens volledig hetzelfde is over de hele CD. een analoge plaat heeft een aantal natuurlijke limitaties waar je niet oveheen kan stappen. zo is de kanaalscheiding minder goed (en ook nog onderhevig aan waar de naald zich op de plaat bevind) en is het gevoelig voor krasjes en vuil , ook iets wat een CD niet of veel minder heeft. Er zijn nog wel meer voordelen, maar ik denk dat het wel duidelijk is welk medium superieur is. dac's zijn al jaren volledig transparant, en dat is iets waar een plaat nooit aan zal kunnen tippen. Neem een identieke master , vergelijk de plaat met een cd, en de cd zal *altijd* beter klinken , mits alle condities hetzelfde zijn.

Verder, als een fabrikant van versterkers gaat lopen klooien aan het geluid om het warmer of minder warm te laten lijken dan het hoort te zijn, is het gewoon geen goed apparaat. een versterker dient wat mij betreft altijd zo natuurgetrouw mogelijk te klinken.
vergeet niet dat de masters anders zijn gemixed voor vinyl of digitaal. Er zijn talloze tests gedaan dat er daadwerkelijk verschil in zit, beiden hebben positieve en negatieve punten. Maar dat is een andere discussie. Ik ga ook niet de Musical Fidelity m6si in twijfel trekken omdat ik deze warmer vind klinken. Deze amp is alom geprezen door audio liefhebbers en qua geluid prestaties heeft het alleen maar lovende kritieken.

• Aloysxda
nicksboson schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Dat van die basreflex ken ik, Kef levert er zelfs vullingen bij. Dan kan de box dichter bij de muur komen te staan. Maar als dat van die steen onzin is, waarom postte je het dan? Het zal volgens zeker wat schelen afhankelijk wat voor vloer je hebt. Ik heb trouwens een gietvloer. Weet niet wat voor effect dit geeft
De natuursteen voet is absoluut geen onzin. Dat maakt iemand anders er van. Het is mijn eigen situatie waarbij ik verbaasd was, wat de invloed hiervan is.
Alvorens ik gekozen heb voor aanschaf van de musical fidelity, heb ik thuis 5 andere verschillende versterkers getest. De musical fidelity stak er met kop en schouders bovenuit.

• Visgek82
Aloysxda schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:05:
[...]

De natuursteen voet is absoluut geen onzin. Dat maakt iemand anders er van. Het is mijn eigen situatie waarbij ik verbaasd was, wat de invloed hiervan is.
Alvorens ik gekozen heb voor aanschaf van de musical fidelity, heb ik thuis 5 andere verschillende versterkers getest. De musical fidelity stak er met kop en schouders bovenuit.
Je geeft aan dat toen je de speakers op het natuursteen had gezet er (bij wijze van) een wereld voor je openging. Het zou opeens veel helderder zijn. Sorry, maar dan verklaar ik dat inderdaad als bullshit en iets wat je verwacht (en vervolgens) denkt te horen. Uit interesse, wat was de prijs van dit natuursteen?

• Aloysxda
De Natuursteen was een rest stuk bij een steenhandelaar. Dit was precies de maat die ik moest hebben die ze voor me door midden gezaagd hebben. Was iets van een paar tientjes.
Een specialist in audio apparatuur kan je hier in ook adviseren

[ Voor 15% gewijzigd door Aloysxda op 28-01-2026 17:32 ]

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:17
Aloysxda schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:30:
De Natuursteen was een rest stuk bij een steenhandelaar. Dit was precies de maat die ik moest hebben die ze voor me door midden gezaagd hebben. Was iets van een paar tientjes.
Een specialist in audio apparatuur kan je hier in ook adviseren
Komt het verschil in geluid dan niet doordat je speakers nu net wat hoger staan?
Dat maakt namelijk wel verschil.

• Aloysxda
In mijn geval is dat 5 cm. Aangezien de speakers goed vrij staan denk ik niet dat dit van invloed is. Het is niet de bedoeling om hier een discussie te starten over mijn situatie, maar wel algemene tips.
Hebben jullie je er wel eens in verdiept wat de invloed is van het plaatsen van speakers op Spikes?
Pagina: 1