Kortsluiting in voeding- wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Niels3773
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:14
Hallo iedereen,

Gister heb ik een nieuwe computer in elkaar gezet. En vervolgens er een dag mee gespeeld. Vanochtend wil ik hem aanzetten en gelijk kortsluiting in de voeding. Gelijk de voeding helemaal losgehaald van de PC en nog een keer apart geprobeerd de voeding in het stopcontact te doen. Weer kortsluiting, zag een vonk in de voeding trekken.

Nu is het voor mij al heel wat dat ik de PC in elkaar gekregen heb. Zo weinig verstand heb ik hier van. Maak me nu zorgen over alle overige onderdelen in de kast.

Mijn vraag aan jullie eigenlijk. Wat moet ik met deze situatie? Met de voeding naar de verkoper toe en vragen om een nieuwe, opnieuw aansluiten en alles weer koek en ei? Of is hier veel meer aan de hand.

De voeding was een: be quiet! Pure Power 12 850W ATX3.1

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nieuw betekend niet dat het een goed werkend product is.
dus ik zou zeker terug naar de verkoper gaan als je garantie hebt. (wat nieuw voor jou is hoeft niet nieuw te zijn, dus gekocht bij een particulier of een winkel?)

De vraag is een beetje of het nu alleen de voeding is, of dat je halve systeem nu een probleem heeft na de sluiting. Je typed dat je er een dag met hebt gespoeeld. dus ik ga er vanuit dat je afstandhouders achter je moederbord hebt zitten..

ik zou met voeding en met pc terug gaan naar het bedrijf waar je hem hebt gekocht.
Demonstreer de voeding zonder pc, maar vermeld dat hij dit ook deed toen de rest aangesloten was.
En laat hun het verder oppakken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je schrijft dat je een vonk in de voeding zag toen je hem in het stopcontact deed, bedoel je dan de voeding zelf, of het stopcontact waar je de stekker net in deed. Want dat laatste is redelijk normaal, beetje afhankelijk van het stopcontact hoe goed zichtbaar het is.

• Niels3773
jack zomer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:53:
nieuw betekend niet dat het een goed werkend product is.
dus ik zou zeker terug naar de verkoper gaan als je garantie hebt. (wat nieuw voor jou is hoeft niet nieuw te zijn, dus gekocht bij een particulier of een winkel?)

De vraag is een beetje of het nu alleen de voeding is, of dat je halve systeem nu een probleem heeft na de sluiting. Je typed dat je er een dag met hebt gespoeeld. dus ik ga er vanuit dat je afstandhouders achter je moederbord hebt zitten..

ik zou met voeding en met pc terug gaan naar het bedrijf waar je hem hebt gekocht.
Demonstreer de voeding zonder pc, maar vermeld dat hij dit ook deed toen de rest aangesloten was.
En laat hun het verder oppakken
Bedankt voor je reactie. Heb de onderdelen allemaal online bij Alternate gekocht, alles nieuw. Even langs gaan is wat omslachtig.. Ze zitten volgens mij in Tholen. Dat is 2 uur rijden. Morgen gelijk maar even bellen dan.

Afstandhouders zijn inderdaad goed er op gezet. Ik heb hem vrijdagavond in elkaar gezet en sindsdien al wel een aantal keer opnieuw moeten opstarten voor installaties.

• Niels3773
Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:57:
Als je schrijft dat je een vonk in de voeding zag toen je hem in het stopcontact deed, bedoel je dan de voeding zelf, of het stopcontact waar je de stekker net in deed. Want dat laatste is redelijk normaal, beetje afhankelijk van het stopcontact hoe goed zichtbaar het is.
Nee in de voeding zelf.