Goedemorgen, een vraag welke mij nog niet helemaal duidelijk is of ik het goed geregeld hebt...
Apprecieer een extra kijk erop, dank alvast.
Om mijn moeder te ondersteunen, heb ik haar een lening gegeven (laten we hypothetische bedrag van 60.000 EUR nemen) tegen 4% rente welke redelijk markt conform is. Daarvoor netjes de documenten (Leenovereenkomst) voor ingevuld, ondertekend en aan elkaar gegeven.
Eerste vraag:
- Moet ik deze documenten verder nog ergens aangeven om geldigheid te hebben?
(ik dacht het niet, zolang ik het maar netjes bij de belastingdienst opgeef)
Tweede vraagstuk is mijn moeder verder te ontlasten, en later een hoger bedrag zonder erfbelasting uit de erfenis te regelen. Hiervoor de rente niet af te laten lossen, maar jaarlijks bij te tellen op de schuld. Waardoor er een klein sneeuwbal effect ontstaat.
Tweede vraag:
- Als ik dit goed heb geformuleerd op de leenovereenkomst, kan ik dit zo regelen met mijn moeder?
Is dit voor de belasting ook prima?
Nog iets waar ik niet aan gedacht hebt?
Waardeer de check en de inbreng.
Apprecieer een extra kijk erop, dank alvast.
Om mijn moeder te ondersteunen, heb ik haar een lening gegeven (laten we hypothetische bedrag van 60.000 EUR nemen) tegen 4% rente welke redelijk markt conform is. Daarvoor netjes de documenten (Leenovereenkomst) voor ingevuld, ondertekend en aan elkaar gegeven.
Eerste vraag:
- Moet ik deze documenten verder nog ergens aangeven om geldigheid te hebben?
(ik dacht het niet, zolang ik het maar netjes bij de belastingdienst opgeef)
Tweede vraagstuk is mijn moeder verder te ontlasten, en later een hoger bedrag zonder erfbelasting uit de erfenis te regelen. Hiervoor de rente niet af te laten lossen, maar jaarlijks bij te tellen op de schuld. Waardoor er een klein sneeuwbal effect ontstaat.
Tweede vraag:
- Als ik dit goed heb geformuleerd op de leenovereenkomst, kan ik dit zo regelen met mijn moeder?
Is dit voor de belasting ook prima?
Nog iets waar ik niet aan gedacht hebt?
Waardeer de check en de inbreng.