De
NetGear ReadyNAS 214 heeft een
Annapurna Labs Alpine AL314 quad-core @ 1.4 GHz CPU and 2 GB RAM, de CPU is een
ARM processor. Ik zou eens proberen of je daar
FreeBsd op kan zetten. Ik denk dat FreeBsd de meeste kans maakt omdat alles open source is en al verschillende ARM architecturen ondersteund, mocht het nodig zijn dan kan je zelfs kernel modules aanpassen en compileren. ZFS is geheugen intensief en de 2 GB RAM is
misschien wat aan de krappe kant, het lijkt me in iedere geval een leuke tweakers project
---
edit: ik heb de vraag nog even een AI voorgelegd. Blijkbaar zou de cpu ondersteund moeten zijn maar zou de board hardware wel eens een probleem kunnen zijn. Ik heb me de moeite genomen om de AI output hieronder over te nemen (niet mijn tekst) voor naslag. Verder zou ik de AI output met een korrel zout nemen, het zit er ook wel eens vaker naast.
deze cpu zit in een NAS Netgear ReadyNAS 214 - RN21400. en deze nas is EOL. werkt op deze nas een freebsd installatie?
Kort antwoord: Er bestaat geen publiek bekende of ondersteunde FreeBSD‑installatie voor de Netgear ReadyNAS 214 (RN21400).
Waarom?| Aspect | Wat we weten | Implicatie voor FreeBSD |
| CPU | De ReadyNAS 214 gebruikt een Annapurna Labs Alpine AL 314 (ARM Cortex A15, 1,4 GHz, 2 GB DDR3). | FreeBSD/arm ondersteunt de Cortex A15 core, dus het kernel gedeelte kan technisch gezien op die CPU draaien. |
| Board specifieke hardware | Het apparaat heeft twee Gigabit LAN poorten, één eSATA poort, drie USB 3.0‑ oorten, een eigen flash ROM en een propriëtaire bootloader. | FreeBSD moet een device tree hebben die precies beschrijft hoe die componenten zijn aangesloten. Voor de ReadyNAS‑modellen van Netgear is zo’n device‑tree (en de bijbehorende drivers) niet gepubliceerd. |
| Officiële ondersteuning | De FreeBSD project classificeert de 32 bit ARM platformen als Tier 2: er worden geen kant klaar binaries of officiële images geleverd, en er is geen melding van een “ReadyNAS 214” port in de FreeBSD documentatie of mailing list archieven. | Zonder een door de community onderhouden port tree is er geen eenvoudige manier om een werkende installatie te krijgen.
|
| Community pogingen | Zoekopdrachten naar “ReadyNAS 214 FreeBSD”, “ReadyNAS 214 FreeBSD port” of “AL 314 FreeBSD” leveren alleen algemene informatie over de CPU of commerciële NAS producten, maar geen concrete bouw of installatie handleiding. | Er is geen aanwijzing dat iemand een succesvolle FreeBSD boot op dit specifieke model heeft gedeeld. |
Wat betekent dit praktisch?
Niet ondersteund out of the box – Je kunt FreeBSD niet simpelweg downloaden en op de ReadyNAS 214 installeren zoals je dat op een x86 of op een officieel ondersteunde ARM board zou doen.
Mogelijke, maar arbeidsintensieve route – Een ervaren ontwikkelaar zou:
De bootloader (meestal een propriëtaire U‑Boot‑variant) moeten vervangen of aanpassen zodat hij een FreeBSD‑kernel kan laden. Een aangepaste device‑tree voor de AL‑314‑SoC en de specifieke periferie‑layout van de ReadyNAS 214 moeten schrijven. Eventueel ontbrekende drivers (bijv. voor de Netgear NIC controller of de eSATA host bus) moeten patchen of zelf implementeren. Het hele systeem vanaf broncode compileren en testen. Dit is een complex en tijdrovend project, en er is geen garantie dat alle functies (bijv. RAID controller, hardware versnelling voor transcoding) zullen werken.
Aanbeveling
Voor de ReadyNAS 214 zelf: zonder een bestaande community port is het praktisch onhaalbaar om FreeBSD te laten draaien. Als je echt wilt experimenteren, kun je beginnen met het zoeken naar een device tree voor de Annapurna AL 314 (bijv. in QNAP of Synology bronnen) en de bootloader documentatie van Netgear, maar wees voorbereid op veel trial and error.
[
Voor 69% gewijzigd door
tweaker76 op 30-01-2026 11:39
. Reden: aanvulling ]