Alternatief gezocht voor Leaseweb-VPS als particulier

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GertMenkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:03
Ik zoek een alternatief voor de VPS-diensten van Leasweb. Ik heb daar ooit, tien jaar geleden, een VPS besteld, in de tijd dat Leaseweb nog particuliere diensten aanbood.

Ik heb trouw ieder jaar de inflatiecorrectie betaald omdat Leaseweb eigenlijk altijd goed werkte. Nu heb ik na de laatste aankondiging van de verlenging naar hun website gekeken en (niet onverwacht) veel betere deals gevonden. In de hoop daarop te kunnen overschakelen het een en ander in de configurator samengeklikt (vier keer zo snel voor dezelfde prijs), maar bij bestellen ontdek ik dat ze tegenwoordig alleen maar diensten aan bedrijven verlenen.

Ik kom nu dus tot de conclusie dat ik beter een alternatief kan vinden bij een andere partij.

Wat ik zoek:
- VPS
- Bij voorkeur datacenter Nederland
- Sowieso Europees bedrijf
- Ubuntu Linux-capabel (moet geen issue zijn)
- Toegang tot de recovery console zonder gedoe of tickets
- IPv4-adres en IPv6 (en dan niet alleen een /128)
- Redelijke prijs maar niet per se een prijsstunter
- CPU's gepatcht tegen de nodige kwetsbaarheden (bij Contabo duurde dat twee jaar 8)7 )
- Verkoop aan particulieren (support is niet zo belangrijk als het spul maar werkt)
- Gigabit met genoeg bandbreedte (geen petabytes per maand, maar ook geen 10GB)
- Bij voorkeur niet te veel downtime door maintenance
- Performance, uptime, kwaliteit soortgelijk aan die van Leaseweb
- Een prijs van ongeveer 15 euro per maand

Ter vergelijking: LeaseWeb biedt wegens een kortingsactie een VPS met 300GB storage, 24GiB RAM, en 8 cores voor 12 euro ex. BTW. Dat is wel een hele mooie prijs natuurlijk, maar sommige concurrentie vraagt hetzelfde geld voor 1GB RAM, 2 cores, en 20 GB opslag, dat is ook weer niet de bedoeling.

Wat ik heb overwogen:
- Hetzner: meer een prijsstunterbedrijf. Voor die categorie hosting heb ik mijn Contabo-VPS'je. Geen datacenter in Nederland.
- OVH: in het verleden vond ik hun netwerk behoorlijk gebrekkig. Geen datacenter in Nederland.
- Hostinger: geen Nederlands datacenter. Redelijke prijzen met hun huidige aanbiedingen maar hun focus op "AI" op de website geeft me de ick.
- NetCup: ziet er redelijk uit, maar ik lees in de reviews slechte verhalen over hun support-afdeling (vooral het direct neerhalen van een server bij een abuse-claim gevolgd door het nemen van dagen om hier vragen over te beantwoorden staat me niet echt aan)
- Transip en andere onderdelen van team.blue: in mijn ervaring is team.blue een garantie voor duur, matige kwaliteit, matige support
- XXL Hosting: duur, mij onbekend merk
- DirectVPS: duur
- mijn.host: heel duur
- combell: heel duur
- Vimexx: prijsvechter (die niet eens zo heel goedkoop is)
- AWS, GCP, Azure, Oracle: duur én slechte support én Amerikaans.

Heeft iemand toevallig goede ervaringen met een alternatief dat ik over het hoofd gezien heb?

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een aantal van de partijen die je noemt vallen ook onder de team.blue paraplu (XXL Hosting, Vimexx, Combell).

Je geeft eigenlijk geen wensen over hoeveel cores, hoeveel geheugen, hoeveel opslag.

Als je een beperkt web en mail systeem zoekt is Strato VC 1-1 of VC 1-2 een optie. Die ondersteunt PTR records ("rDNS") voor IPv4 en IPv6, IPv6 /64, ondersteunt Ubuntu, toegang vanuit een noodomgeving, snel: <100ms voor eerste websitebestand (incl. resolve), bandbreedte tot 1 Gbps, heeft geen bandbreedtelimiet, meestal deskundige ondersteuning per o.a. email.

Domeinen kun je betaalbaar hosten bij mijn.host.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Geen ervaring in de VPS wereld. Maar aangezien je al 10 jaar (particulier) klant bent bij Leaseweb en tevreden bent en weet waar je aan toe bent. Heb je al contact opgenomen met Leaseweb om te vragen als er iets mogelijk is?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• thutex
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:21
heh, ben hier ook al 10+ jaar leaseweb klant en had nog niet door dat ze tegenwoordig enkel nog B2B doen....
ergens snap ik het wel (B2C is gewoon vaak gezeik), maar anderzijds hoop ik wel dat ze bestaande klanten waar ze geen last van hebben niet zomaar gaan wegjagen.
(goed, ze zullen niet rijk worden van me, maar op die 10 jaar tijd heb ik denk ik ook maar 2 of 3x hun support eens lastiggevallen, dus dat lijkt me wel een vrij mooi gemiddelde, toch? :) )

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben jarenlang klant van Vultr (www.vultr.com) en dit werkt eigenlijk heel erg netjes. In 10 jaar tijd heb ik support geen een keer nodig gehad. Ik kan dat wel aanraden.

Het is Amerikaans met oa datacenters in Nederland.

[ Voor 33% gewijzigd door kamerplant op 26-01-2026 13:28 ]

🌞🍃

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik voor SRTLA bonding een 2vCPU https://www.ionos.de/server/vps#tarife voor 2 euro per maand en deze werk eigenlijk erg goed. Nog geen support of iets nodig gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 26-01-2026 13:34 ]

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
Ik volg even. Was me aan het verlekkeren op de mooie prijzen en specs bij Leaseweb om een eigen mailserver op te zetten, maar dat zal dus niet bij hen zijn...

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:56
Heb je gekeken naar mijn.host ? Werkt ook erg goed en betrouwbaar.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

king006 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:59:
Heb je gekeken naar mijn.host ? Werkt ook erg goed en betrouwbaar.
Zo te lezen wel in de topicstart
- mijn.host: heel duur

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:24
Heb je bij Strato gekeken hosten de VPS in Duitsland.
Gebruik het nu 2 maanden voor een reverse proxy en bevalt goed.
En heb zojuist via VNC console mijn VPS wachtwoord gewijzigd en dergelijke zonder dat ik een ticket hoefde aan te maken. Dus die optie heb je ook.

[ Voor 38% gewijzigd door Tuskermalt op 26-01-2026 19:24 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik bestel er als particulier gewoon? Vandaag nog een domein besteld. Je zal alleen niet de consumer bescherming hebben denk ik.

Heeft ook een computer!

Pagina: 1