Update voor prijzen helemaal gek gaan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:44
* Of is het nog gekker gaan...

Hi allemaal

Door de zoveelste crisis in hardware-land, wou ik toch nog even snel kijken om mijn build van 2024 te updaten (al ben ik al late to the game). Destijds heb ik om budgettaire redenen enkele onderdelen uit mijn oude build overgenomen met het idee om die later tm wel eens te upgraden. Dat later lijkt mij nu te zijn, want ik zie enkel maar een verdere prijzen opbod in de nabije toekomst...

Wat ik nu heb:
CategorieProduct
ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR
BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart RGB
ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE
Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5
VoedingenCooler Master V550 Gold
Interne SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB
Interne SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB
Ik twijfel er nu sterk aan om de RTX 3060 Ti, die ik noodgedwongen tweedehands heb moeten kopen midden in crypto-gekte te vervangen door een nieuwe GPU. Mogelijk betekent dat ook meteen een upgrade van de voeding.

Ik twijfel tussen
  • Toch verder doen met de RTX 3060 TI
  • Een 5070 TI, nu die nog te krijgen is voor rond de 900 euro (...)
  • Naar AMD gaan en kijken naar een RX 9070 XT voor rond de 700 euro
  • Of een tier minder gaan
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke huis-tuin-en-keuken gebruik, game ik regelmatig (minder dan vroeger, maar zou dat graag terug weer wat oppikken) en probeer ik creatief bezig te zijn met digitale media kunst (video, foto, installaties, visuals, generatieve kunst e.d.).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vermoed dat een nieuwe GPU ook een nieuwe PSU zal betekenen. Huidige 3060 Ti zou een TGP van zo'n 200W hebben, meeste waar ik nu naar kijk zit aan 300W en meer. De Cooler Master V550 Gold heeft een mooie staat van dienst en ben ik tevreden over, maar een nieuwe GPU lijkt mij toch meer te vragen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Al neig ik misschien momenteel iets meer richting NVIDIA. Niet dat het het AMD niet gun, maar Adobe software (die ik gebruik) lijkt altijd beter te werken op NVIDIA GPU's en ze lijken ook een voorsprong te hebben als het op AI rekenkracht gaat (voor mocht ik daar iets lokaal mee willen doen). Ten slot, mijn huidig scherm heeft enkel G-Sync ondersteuning.

Wat verwacht je van ons?
Zoek vooral feedback.

Zoals aangegeven, neig ik richting de RTX 5070 Ti, maar wil de AMD RX 9070 XT niet geheel afschrijven. Prijs is toch wel een 200 euro minder momenteel. Maar misschien moet ik iets anders overwegen en zit ik teveel in een tunnelvisie of heeft FOMO mij in zijn greep en hoef ik helemaal niet te updaten...

Van PSU's heb ik ook niet zoveel verstand, ook daarin zijn alle tips welkom. Ik vermoed dat een 850W voeding voldoende ruim is met marge. Zag dat https://hwbusters.com/bes...picks-hardware-busters/4/ voor het laatst is geupdate 30 November 2025. Ben daar dus vooral even aan het kijken (voor zover ik er iets van begrijp). Daar mijn computer ook vaak idle aanstaat, lijkt mij efficient verbruik bij lage belasting belangrijk?

Alle reacties

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-01 20:41

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Een 3060Ti is toch nog prima op 1080p, of 1440p met DLSS. Ik zou 'm nog lekker eventjes houden :)
Heb je bepaalde titels die voor je gevoel niet lekker lopen?
Je bent nu eigenlijk al 3-4 weken te laat met iets kopen, de prijzen stijgen zowat dagelijks, laat je vooral niet gek maken ;)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• Marsmillo
Je hebt gelijk hoor. Ben nog net nuchter genoeg om te beseffen dat ik mij niet gek mag laten maken. Ondanks ik oprecht denk dat we opnieuw voor een lange periode aan schaarste en onmogelijke prijzen vast zitten. Het is dus ofwel nu, op het begin van de prijsstijgingen, of nog enkele jaren wachten.

Die 3060Ti doet het meestal nog prima, maar games als Indiana Jones and the Great Circle maken het toch soms moeilijk. Ook in wat experimenten om lokaal iets met AI te doen, toont hij ouderdom.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Misschien anders een middenweg met de 5060 Ti 16GB?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Objectief gezien was het 1/2 maanden geleden natuurlijk een stuk fijner kopen, maar ja daar heeft iedereen last van en dat het zo uit de hand is gelopen was nooit te voorspellen. Als je 3 maanden geleden iemand zou zeggen dat we vandaag de huidige prijzen zouden hebben, dan zou je voor gek worden verklaard.

Maar precies daarom is het belangrijk het hoofd hierbij ook koel te houden en voor jezelf vooral af te vragen: heb ik die nieuwe GPU nodig voor wat ik wil? Ook nu weten we natuurlijk niet hoe de prijzen over 3 maanden zijn, het ligt redelijk in de lijn der verwachting (helaas) dat 2026 door de geheugenschaarste niet snel goedkoper gaat worden. Maar omdat ook dat altijd speculatie blijft zou ik me er gewoon niet door laten leiden. Heb je €1000 budget dan kun je nog steeds een mooie upgrade doen inderdaad met de PSU en CPU en is alles ook wat mooier in balans voor gaming op 1440P (de 3060 ti is idd aan de zwakke kant ten opzichte van de rest van je hardware).

Ik zou alleen wel oppassen met een te kleine upgrade, een 5060 ti zou ik elf niet doen. Voor net onder de €700 zou ik dan nog steeds voor een RX 9070 XT gaan, de 5070 Ti is simpelweg relatief te duur tenzij je écht weet dat je lokaal met AI aan de slag wil gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-01-2026 10:42 ]

youtube.com/@hisrep

• Marsmillo
Ondanks ik vermoed dat we voor maanden en vermoedelijk zelfs jaren aan dure prijzen zullen vasthangen. Besloten om mijn kop toch niet zot te laten maken. De kaart die ik op oog had is ondertussen ook weer in prijs gestegen en las ik uiteindelijk ook niet al te beste berichten over.

Ga ik mij dit beklagen? Misschien...
Maar goed, beslissing is genomen.

Bedankt voor jullie feedback!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:15
Marsmillo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 01:15:
Je hebt gelijk hoor. Ben nog net nuchter genoeg om te beseffen dat ik mij niet gek mag laten maken. Ondanks ik oprecht denk dat we opnieuw voor een lange periode aan schaarste en onmogelijke prijzen vast zitten. Het is dus ofwel nu, op het begin van de prijsstijgingen, of nog enkele jaren wachten.

Die 3060Ti doet het meestal nog prima, maar games als Indiana Jones and the Great Circle maken het toch soms moeilijk. Ook in wat experimenten om lokaal iets met AI te doen, toont hij ouderdom.
Van de vorige keren weten we dat dit circa 2-3 jaar kan aanhouden. Dus bepaal op basis daarvan of je nog zo lang met je 3060 Ti vooruit kunt.

Overigens is de 5070 nog niet duurder geworden; uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition. Daar krijg je al snel +50% meer fps mee. Echt reden om te wachten is er wat mij betreft niet wanneer je voor <600 euro een dergelijke sprong kunt maken.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 27-01-2026 01:34 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:02

Eren

Boss of this gym

Ik zou zeggen koop een 9070 XT, want binnenkort zal die wel richting de 900-1000 schieten. Het is ook zonde van je CPU om die te koppelen aan een 5060 Ti of 5070. Koop liever één keer goed en kijk er daarna een aantal jaar niet meer naar om. De prijs prestatieverhouding van de 5070 Ti is het niet meer waard, al helemaal niet in vergelijking met de 9070 XT, eerlijk gezegd.

4HEad

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ben ik het inderdaad ook wel mee eens. Niemand kan de toekomst voorspellen maar dit soort marktontiwikkelingen gaat helaas nu eenmaal niet ineens met een paar maanden weg zijn over het algemeen.

De vraag is dan zullen de prijzen nog doorstijgen of blijft het zo hoog als het nu is, dat is nog meer een glazen bol want niemand weet of de top bij GPU's al bereikt is. Maar zelf zou ik in jouw geval dus toch de GPU upgrade doen, simpelweg omdat je

a) weet dat je over 1-2 jaar echt wel wat nieuws wil en kans op prijsdaling tegen die tijd miniem is
b) er is ook een kans(je) dat het nog verder doorstijgt

Dus ja dan zijn er eigenlijk niet echt argumenten om het niet nu al te doen als je het geld ervoor (over) hebt.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1