Move.nl Posthog mouse tracking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• throwawaywantje
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:34
Ter info voor iedereen die (al dan niet verplicht) gebruikmaakt van het vastgoedportaal Move.nl

Het viel mij op dat de site op de achtergrond aan 'session recording' en 'mouse tracking' doet via PostHog. Dit gebeurt echter op een manier die standaard adblockers probeert te omzeilen. Ze maken gebruik van CNAME-cloaking, waarbij het verkeer via een eigen submap (https://move.nl/move-hog/) wordt doorgestuurd naar de servers van PostHog (kan self-hosted zijn maar lastig te verifieren dmv reverse proxy).

Hierdoor zien standaard filters (zoals EasyPrivacy) dit vaak als 'eigen' verkeer en laten ze het door. Kwalijker is dat ik in hun Privacy Statement nergens een vermelding kan vinden over het opnemen van sessies of muisbewegingen, noch over het gebruik van PostHog.

Voor wie uBlock Origin gebruikt en dit wil dichtzetten, voeg de volgende regel toe aan "Mijn filters":

||move.nl/move-hog/$xhr,important

Mocht iemand hier actief zijn bij de maintainers van EasyList/EasyPrivacy: voeg deze gerust toe aan de officiële lijsten.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit lijkt mij geen CNAME cloaking aangezien dat alleen op domeinnaam werkt (en die is hier nog gewoon move.nl).
Ik zou gokken dat ze de scripts en de Ajax requests proxiën ofzo.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aangezien ik mijn huis ga verkopen kom ik ook die website en het was mij niet eerder opgevallen.
Wel zie ik nu dat Firefox de fingerprinting van move.nl en de volginhoud van sessions.bugsnag.com tegenhoudt.

Ublock origin lijkt inderdaad niks tegen te houden van Posthog en Firefox dan ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mystic_Jack op 25-01-2026 04:35 ]

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'