Welke slimme thermostaat voor mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Relight89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-02 13:17
Mijn vraag
Ik zoek een slimme thermostaat die werkt op batterijen (max budget 100 euro), geen extra hub nodig heeft om te werken. I had een Meros MTS200 besteld, alleen ik kwam erachter dat de vorige thermostaat eentje op batterijen was. (ben pas verhuisd). Ik ben niet van plan in de toekomst uit te breiden.

De bedoeling is dat hij bedraad is met de CV ketel (aan-uit). Hij vervangt de oude thermostaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik Homekit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb gekeken naar Tado, maar lees hier wisselende verhalen over de functies en dat hier blijkbaar een extra bridge voor nodig is. Daarnaast ook gekeken naar de Bosch Smarthome Thermostaat II, maar is mij niet duidelijk of hier een bridge voor nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Relight89 op 24-01-2026 20:35 ]

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:54
Je hebt altijd een extra kastje bij de ketel nodig as de thermostaat op batterijen werkt.

Hoe moet hij het anders aan de ketel vertellen :P

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Welke CV ketel heb je? En welke thermostaat?

De genoemde Bosch Smarthome Thermostaat II heeft ook een Bosch Smart Home Controller nodig. Het signaal gaat draadloos van thermostaat naar de controller. De controller is weer bedraad aangesloten op je CV ketel en triggert de warmtevraag.

Voor zover ik weet werken eigenlijk alle draadloze thermostaten zo. Dus je hebt altijd een relais kastje nodig dat bedraad wordt aangesloten op je CV ketel.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 24-01-2026 20:21 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Relight89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-02 13:17
Type CV ketel is een aan-uit van Vaillant (eco-bus).

De thermostaat moet met de huidige liggende kabels worden aangesloten op de CV ketel, zo communiceert het. (dat was mijn idee)

[ Voor 56% gewijzigd door Relight89 op 24-01-2026 20:37 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nu aan/uit hebt en er zat er eerst eentje op batterijen, dan heb je alleen signaal / aansturing naar de ketel.
Het smart gedeelte moet ook energie hebben, dus aan iets van een voeding ontkom je niet, of dat nou een adapter of batterijen zijn. Uiteraard geldt: hoe meer elektronica of scherm er in zit, hoe meer dat ding zal verbruiken.

Zijstap: hoe zit je met je energierekening of afrekening daarvan? Minder verbruiken kan een optie zijn, maar als jij in een huurwoning woont die met verdamping meters werkten afrekening achteraf ga je je kosten of voordeel er misschien nooit uithalen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)