Wanneer is een ups of surge arrest nuttig?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Topicstarter
Ik zit dus met mijn computer op dezelfde groep dan de droger op zolder. Nou zie ik dus als moeders iets in de droger heeft zitten zo af en toe de lichten flikkeren enzo.
Tot nu toe heb ik echter nooit problemen met de computer gehad, maar nou hoor ik dat dit toch niet echt prettig is voor je computer.

Nu ga ik binnenkort zelf een nieuwe computer halen en begon ik mezelf toch af te vragen wanneer is het nou nuttig of is het wel nuttig om een ups of een surge arrest te hebben.

Ik zal even de specs van de systemen erbij zetten de huidige is een pII 266 met een 235W voeding.
De nieuwe die ik van plan ben te kopen is een PIV met een 300W voeding (Deze komt op mijn kamer te staan en zal dan aangesloten worden op een ups/surge arrest als dat nuttig blijkt).

Verwijderd

Een surge arrest beveiligd toch alleen tegen piekspanning?

Een UPS is in staat een stabiel voltage te leveren,
en beveiliging te bieden tegen stroomuitval en piekspanning.

• marshal

marshal

Topicstarter
maar veroorzaakt die droger dan een piek spanning?
Want wat er hier op de product overview staat: surge protected outlets, overvoltage correction, brownout correction. Wat betekenen deze termen nu precies?

Surge is toch een piek ofwel spike?
Brownout is toch dat de spanning inzakt?

Ik hoor het eigenlijk te weten, toch de curriculums van cisco maar weer eens doorspitten.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 07:06

4POX

Everybody is wired

Ik heb een ups op de server.. En hier knipperde ook eens de lichten.. En alle pc's herbooten allemaal .. Behalve de server. De ups sprong voor 3 secondes aan.

Maar ik merk ook hou ouder de pc des te beter hij tegen een stroomdal kan.. Zal het komen dat oude pc minder vermogen gebruiken en dus de condensators in de voeding de dal opvangen ????

AKA Rinkel weblog

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

UPS is wel nuttig maar maybe een overbodige luxe voor je...

Spanningspieken zijn ook niet zo fijn soms als je een cdtje bakt :(

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 00:19 schreef marshal het volgende:
bla
[off topic]

Cool. Thunderdome V :)

[/off topic]

Verwijderd

koop nou maar zo'n ups.. want een droger op de zelfde groep is niet prettig voor je pc..
klein model is al goed genoeg ( in VA ).
dan niet je monitor erop aansluiten.. :)
koop wel bijv. een smart-ups van APC ofzo.. in elk geval geen prutsding...

sh1t is het al 3 uur geweest... word eens tijd dat ik ga :Z

Verwijderd

bij Dell zie ik er eentje staan voor Fl 309,- inc. btw en verzendkosten. Is duurder dan een surge arrest, ook beter.

Volgens de calculator op de APC website zou dat ding een stroomuitval zo'n 5 minuten kunnen compenseren.

Voor zover ik weet vangt een surge arrest geen stroomuitval op. In principe gaat een computer niet kapot van een strookuitval/powerdip. Je computer kan dan wel vastlopen of resetten als de droger een dip veroorzaakt maar kapot zal hij er niet zo snel van gaan, alhoewel ik me kan voostellen dat het niet bevordelijk is.

Wat zit er nog meer aan die groep en wat voor droger is het? Je kunt natuurlijk overwegen een 2e groep aan te (laten) leggen voor je computer danwel de droger, vraag me af wat zoiets zou kosten.

In principe moet 1 groep een droger + een computer wel trekken hoor, hoeveel lampen heb je er hangen? Je zou spaarlampen kunnen overwegen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maar ik merk ook hou ouder de pc des te beter hij tegen een stroomdal kan.. Zal het komen dat oude pc minder vermogen gebruiken en dus de condensators in de voeding de dal opvangen ????
ben ik het mee eens. oude pc's doen het vaak vlekkeloos en dan klaagt de klant waarom zijn athlon zoveel het niet goed doet en zijn oude wel. bij ons op de zaak draait het setje dan perfect. op locatie een ups ertussen en het is gefixt.

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=25581

Deze is vrij goed, de 300 serie is wat lichter en zou het ook aan kunnen. Maar het prijsverschil is minimaal.

Iedergeval beter als die van dell.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
UPS is gewoon... lekker, echt waar. Indien je een heel stabiel systeem hebt & nooit crashes tegen komt raad ik dit zeker aan. Een stomme crash kan de boel omzeep helpen :-(

Heb gehoord dat die overspannings dingen wel nuttig zijn indien je heel zware toestellen draait op dezelfde lijn. Weet nu niet of je een industriële droogkast hebt maar... normaal heb je dit in jou geval niet voor.

BTW tegen licht inslag helpt dit niet eh, moet je iets in je elek. kast plaatsten (vrij duur).

Verwijderd

Deze is vrij goed, de 300 serie is wat lichter en zou het ook aan kunnen. Maar het prijsverschil is minimaal.

Iedergeval beter als die van dell.
Hoezo? Wat is er beter aan dan? Beide apparaten zijn 500VA, wat is volgens jou dan zo slecht aan die Back-UPS?

Verwijderd

niet elke ups doet spannings-regeling, de meeste geven de spanning gewoon door zo lang die maar niet uitvalt.

mijn ups (apc smart 420) doet wel regeling, voltages tussen de 208V en 253V worden gezien als uitval dus slaat de ups aan, tussen (ongeveer) 216V en 244V gaat m'n ups de spanning "boosten" zoals dat heet. duurdere ups'en (apc smart 700+) doen nog precieser de spanning regelen.

• marshal

marshal

Topicstarter
groep bijmaken is geen optie zijn er al teveel nl. en dan zouden er weer extra kabels getrokken moeten worden.

Maar wanneer is zo.n surgearrest dan nuttig alleen bij pieken dus?
Ik denk dat ik het eerst maar eens afkijk wat er gaat gebeuren ik heb geen zin in een investering van 600 piek voor iets wat ik niet nodig heb.

Verwijderd

Als zo'n ding niet al te duur is dan zou ik er zeker eentje aanschaffen. Dan zit je altijd goed.
Pagina: 1