Spotjes wisselen van 12 naar 230V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Schoppen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-01 16:03
Ik wil in de badkamer mijn spotjes van 12V vervangen door 230V ik heb ze verwijderd en 2 trafo's gevonden.

Eerder gingen 3 spotjes aan met een schakelaar en 3 andere erbij met 2 schakelaars. De 2e 3 gingen niet afzonderlijk aan.

Mijn vraag is:
Kan ik het beste de trafo's ertussenuit halen of opnieuw bedraden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFsQTD0WPfJ__7lasvR87Ei96pQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQcWt5FcUhicur06JLRhRDBr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je wilt nu alles in 1x schakelen begrijp ik

404 Signature not found

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:16
Ik zoe bedrading uit flex buis en lasklemmen die niet extreem oud zijn.
Waarom zou je opnieuw bedraden?

Makkelijkste is trafos er uit en nieuwe spots er in met gu10 fitting

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• Schoppen
Hij hoeft niet persé met 1x schakelen. Maar ik deed toch automatisch altijd beide.

Ik doe dit voor het eerst en snap niet zo goed welke draden waarnaartoe lopen.
Hoe haal ik de trafo's eruit en stuit ik de draden dan weer aan?
Er komen nu 4 draden uit het plafond.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Je moet bedrading afzekeren op de diameter/doorsnede. Dus 0.75mm2 direct achter een 16A automaat is geen goed idee.

• Schoppen
Kan ikgewoon de draden die de trafo in en uitgaan aan elkaar verbinden?

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-01 19:45
@Schoppen als ik het goed zie lijkt het wel of die trafo 12v uitgang eerst doorgelinkt word naar een andere locatie en daarna weer naar beneden komt. Je spotjes waren denk ik aangesloten met het witte plastic connectortje. Er lijkt nog een blauwe en bruine losse draad te lopen die niet uit de flex komt, die gaat vermoedelijk naar de andere lamp (of naar een schakelaar, kan niet helemaal goed zien hoe het aangesloten is door de hoek van je foto).

Die set blauwe + zwarte draad uit de flex leiding komt van je lichtschakelaar aan de muur. Die moet je losmaken vanaf de trafo en daar kan je dan je nieuw lamp op aanzetten, eventueel doorlusssen via de eerder genoemde losse blauwe en bruine draad naar de andere lamp. Wel netter is het om de bruine draad te vervangen door een zwarte.

Als dit allemaal niet te volgen is, zou ik er iemand bijhalen, dit is elektra 101; echt de basis...
Natuurlijk eerst even de groep uitzetten, schakelaar uit is niet genoeg. Je weet tenslotte nooit of de vorige beunhaas alles netjes heeft aangesloten (de losse VD draden in het plafond is iig al niet netjes volgens de norm.. )

Anders kunnen websites zoals de gamma en praxis je helpen bij basis klusadvies, bv
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/inbouwspots-monteren

[ Voor 12% gewijzigd door kwibox op 24-01-2026 15:57 ]

• Schoppen
Het rare is dat er 3 flexbuizen zijn

• Schoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f6NhDmkDY4VdG540CxGIhqcL7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCjlDuqgakjXXdPuCYK7jsmk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZh4UlMObjs20gAUKKjd08nia6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4pSKsQM8Ok8Ka6NGLUtv3o6.jpg?f=fotoalbum_large

• kwibox
Schoppen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:56:
Het rare is dat er 3 flexbuizen zijn
Dat hoef toch helemaal niet raar te zijn, VD-draad (de losse, blauwe/bruine/zwarte draden met massieve kern) moeten in een pvc of flex buis).
Dus als het netjes is gedaan zitten die losse VD draden in een flexbuis, maar dat kunnen we op de 1e foto niet zijn vanwege de hoek.

Mijn advies als je het niet kan volgen blijft; eerst wat zelfstudie doen of iemand erbij halen.

Edit: ik zie nog steeds maar 1 flexbuis, maar het lijkt er idd op dat de 12v vanaf deze trafo word doorgelust naar TWEE andere locatie van de spotjes.

• Schoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARkv867fibG14X3egsjDFk353_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3YPfYAxQxNdMpBPLuc5ZOqT.jpg?f=fotoalbum_large

• Schoppen
Sommige zitten wel in een flexbuis andere niet. Maar ik zal zeker eerst wat bijleren.

• kwibox
ja precies dus, dat is wel redelijk netjes gedaan. Je hebt dus totaal 3 spotjes?

Waar is die andere trafo dan waar je het over hebt?

Die twee flex bij de laatste foto gaan dus naar de twee andere lokaties. Als je alle spotjes wilt vervangen en op 230v wilt zetten moet je dus vanaf die ander zwart-blauw die naar de trafo gaat doorlussen.

Dat gaat heel makkelijk want de juiste lasklemmen zijn er al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCmBIgIsDJlFfRhV3_GHcqEMIes=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JadPWibQQgWjzqW8p3AFEYxb.png?f=user_large

Kwestie van bij rood de draden uit de trafo halen en op kleur aansluiten bij de blauwe klemmen. Dan de twee groene snoeren losmaken van de blauwe klemmen. Dan is als het goed is je trafo er tussenuit en heb je de 230 van je schakelaar doorgelust.

let erop dat je de aders op je de juiste lengte stript; er mag geen koper zichtbaar zjin maar de aders moeten wel goed klemmen in de laskem. Vaak is de juiste lengte iets van 12mm, staat ook op de lasklem.

Ik zou bij de twee andere locaties van de spotjes even controleren wat daar boven in het plafond zit en voor dat je de lampen aansluit controleren of je daar dan netjes 220v hebt met een dipool oid.

[ Voor 8% gewijzigd door kwibox op 24-01-2026 19:12 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:25
Waar zitten de spotjes precies, welke hoogte? Ga je voldoen aan de regels voor de badkamer met 230V spots?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1