PalmOne Zire 31 laad niet meer op, wat kan ik doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DominoDev
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-01 13:46
Ik heb hier een PalmOne Zire 31 uit circa 2005 die ineens niet meer reageert op de oplaadkabel.
De accu loopt langzaam leeg en er verschijnt geen laadindicatie (geen geluid, geen icoon, geen schermactiviteit).

Wat ik al geprobeerd heb:

- Soft reset
- Connectoren en kabel gecontroleerd
- Andere stopcontacten
- Nieuwe kabel besteld om uit te sluiten dat het daaraan ligt

Ik gebruik dit apparaat al sinds 2005, maar de data erop is van 2020 en die wil ik heel graag behouden. Daarom zoek ik een manier om hem nog aan de praat te krijgen om de data veilig over te zetten.

Voor de zekerheid heb ik een PalmOne Zire 72 gekocht, zodat ik eventueel data via infrarood kan overzetten. Dat heb ik echter nog nooit eerder gedaan en ik weet niet of de resterende acculading voldoende is om de volledige overdracht te doen.

Ik heb inmiddels een PDA‑reparatiewinkel in Breda gemaild, maar ik weet niet of zij nog zulke oude Palm‑modellen repareren. Zelf durf ik de Zire 31 niet te openen, al zie ik online nog wel vervangende accu’s.

Mijn vragen:

- Zijn er in Nederland (of net over de grens) nog plekken waar iemand ervaring heeft met het repareren van oude Palm‑PDA’s?
- Zijn er nog andere manieren om de data veilig te stellen voordat de accu helemaal leeg is?
- Is infrarood‑overdracht tussen Zire 31 en Zire 72 een betrouwbare optie bij lage acculading?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wil je alleen de data veiligstellen of wil je de 31 nog langer gebruiken?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• DominoDev
Juup schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:11:
Wil je alleen de data veiligstellen of wil je de 31 nog langer gebruiken?
@Juup Het liefst allebei, maar de data is de eerste prioriteit.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
Die PalmOne Zire 31 heeft toch een SD kaart slot?
Google: PalmOne Zire 31 SD card

• DominoDev
@The_Doman Ja klopt (dat was ik eventjes vergeten). Heb in het verleden eens er een 1 GB SD kaart ingedaan. Maar vlak daarna liep hij vast dus dat is niet een handige manier. Want als hij nogmaals op die manier vastloopt (het scherm bleef toen aanstaan) zal de batterij sowieso leeglopen. Maar dank voor het meedenken. =)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
Misschien een andere/kleinere SD kaart als je die beschikbaar hebt?
SD kaartjes gaan al snel defect is mijn ervaring.
Bij een apparaat wat niet meer opladen moet je natuurlijk snel/strategisch voorbereiden/handelen.
Laatste keer moest ik dat ook doen bij een smartphone met defecte USB poort.

• DominoDev
Update:
Ik realiseerde me dat ik waarschijnlijk met Infrarood de gegevens over kon zetten naar mijn Palm Tungsten T3 dit werkte (ik dacht eerst dat ze niet compatible zouden zijn), dus ik heb de data nu in ieder geval veilig (als in de toekomst iemand anders ook naar dit forum komt ik weet dat de Infrarood werkt met ook niet Palm apparaten zoals oudere mobieltjes, ik had in het verleden weleens foto's overgezet).

Dus dat is een zorg minder, ik ben ook langs een lokale reparatiewinkel geweest (voor mobiele telefoons maar ze waren bekend met de Zire 31 en konden ernaar kijken) en zij zeiden dat de adapter (oplaadkabel) kapot is en de accu niet. Dus het is nu een kwestie van wachten op de nieuwe oplaadkabels of op de Zire 72 (die waarschijnlijk dezelfde soort kabel heeft.
Pagina: 1