Voor mijn strandhuisje zoek ik een systeem waarbij ik ook in het najaar, als het bewolkt is en de dagen korter, voldoende stroom heb voor een 12/24v koelkastje, verlichting en opladen van laptop, JBL en telefoons (12v bedrading voor aangelegd). Later ga ik nog mogelijk een tv of (camping)oventje installeren. Ik heb nu 1 ouder zonnepaneel (type onbekend) en een 12v 180AH solar deep cycle accu. Die combi deed het voorheen aardig (overgenomen bij aanschaf huisje), maar de spanning blijft nu niet meer op peil. Ik kreeg het advies een 24v systeem aan te schaffen met zonnepanelen die ook bij weinig licht al stroom opwekken. Piekopbrengsten zijn gezien het doel voor mij niet zo van belang.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer voor wat betreft welk type paneel het best voldoet. Monokristallijn en perc lijkt mij? Daarnaast vind ik zo weinig 24v loodaccu’s online, dat ik mij afvraag of ik wel op de goede weg zit. Of moet ik toch lithium nemen? In dat geval moet hij goed te tillen zijn, omdat de accu in de winter niet achter kan blijven.
Onderstaande onderdelen maken uit van mijn huidige systeem, mogelijk kan die nog gebruiken in een nieuwe opzet.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer voor wat betreft welk type paneel het best voldoet. Monokristallijn en perc lijkt mij? Daarnaast vind ik zo weinig 24v loodaccu’s online, dat ik mij afvraag of ik wel op de goede weg zit. Of moet ik toch lithium nemen? In dat geval moet hij goed te tillen zijn, omdat de accu in de winter niet achter kan blijven.
Onderstaande onderdelen maken uit van mijn huidige systeem, mogelijk kan die nog gebruiken in een nieuwe opzet.
De Supermolecuul