Tweede kans product en garantie

Pagina: 1
Acties:

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:00
Kan het zo snel niet vinden maar als je bij een winkel een tweedekans product koopt in de staat als nieuw alleen geopende doos (dus retour gestuurd) kan de winkel dan zeggen dat garantie niet meet via hun loopt maar alleen nog via de fabrikant?

In dit geval gaat het om een apple device en apple geeft maar 1 jaar en roept voor tweede jaar moet je naar de verkopende partij..,

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wettelijke garantie verloopt altijd primair via de verkoper in NL.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2026 09:43 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dracula
YakuzA schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:43:
Wettelijke garantie verloopt altijd primair via de verkoper in NL.
Ja dat lijkt mij ook maar deze winkel beweert van niet.

Winkel wordt goed beoordeeld hier op tweakers dat maakt het wat apart.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Je hebt wettelijke garantie, verkopersgarantie en dan heb je de praktijk.

De wettelijke garantie in Nederland heeft geen vaste termijn. Iets moet blijven werken voor zolang als dat redelijkerwijs te verwachten is. Wettelijke garantie verloopt altijd via de verkoper (winkel).

De verkopersgarantie betreft de garantie die de koper zelf op een artikel geeft. Bij een tweedekans artikel hanteren veel winkels een afwijkende garantietermijn van de EU standaard 2 jaar. Ik heb ze gezien zo kort als 30 dagen, maar ook gewoon net zolang als de termijn van een nieuw product met bijvoorbeeld 10 jaar garantie.

Dan heb je de praktijk. Hoe groter de winkel wordt, hoe groter de kans dat er een bepaald beleid wordt opgelegd van hogerhand, waar de mensen die jou te woord staan het gewoon maar uit te voeren hebben. Of dat nu rechtsgeldig is of niet.

In dit geval is er geen kraakhelder antwoord te geven omdat informatie ontbreekt en - voor mij althans - je startpost warrig is. Het is in deze casus bijvoorbeeld van belang wat er staat in de algemene voorwaarden van de winkel waar je kocht, en wat er wel (of juist niet) beschreven stond over de garantietermijn voordat je het artikel kocht.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Dracula
Omni schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:05:
Je hebt wettelijke garantie, verkopersgarantie en dan heb je de praktijk.

De wettelijke garantie in Nederland heeft geen vaste termijn. Iets moet blijven werken voor zolang als dat redelijkerwijs te verwachten is. Wettelijke garantie verloopt altijd via de verkoper (winkel).

De verkopersgarantie betreft de garantie die de koper zelf op een artikel geeft. Bij een tweedekans artikel hanteren veel winkels een afwijkende garantietermijn van de EU standaard 2 jaar. Ik heb ze gezien zo kort als 30 dagen, maar ook gewoon net zolang als de termijn van een nieuw product met bijvoorbeeld 10 jaar garantie.

Dan heb je de praktijk. Hoe groter de winkel wordt, hoe groter de kans dat er een bepaald beleid wordt opgelegd van hogerhand, waar de mensen die jou te woord staan het gewoon maar uit te voeren hebben. Of dat nu rechtsgeldig is of niet.

In dit geval is er geen kraakhelder antwoord te geven omdat informatie ontbreekt en - voor mij althans - je startpost warrig is. Het is in deze casus bijvoorbeeld van belang wat er staat in de algemene voorwaarden van de winkel waar je kocht, en wat er wel (of juist niet) beschreven stond over de garantietermijn voordat je het artikel kocht.
Ik weet niet wat er warrig aan is?

Ik vroeg mij gewoon af of een winkel waar je een product koopt in een geopende doos de garantie afhandeling mag afschuiven naar de fabrikant.

Er is nog niks gekocht omdat ik dit wat raar vond.

Dit staat er op de website:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
2 jaar is dus sowieso niet van toelassing bij apple.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2026 10:48 . Reden: Herleidbare tekst in mo-tags gezet ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Op basis van de tekst die je hebt verschaft heb ik de winkel gevonden.

Mag de winkel de garantie verschuiven naar de fabrikant? Nee. Ook niet bij een tweedekans product.

Echter zal het in de praktijk voor jou als koper in sommige gevallen makkelijker of sneller zijn om garantie-afwikkeling te regelen met Apple omdat er dan minder communicatielagen tussen zitten. De verkoper mag jou dat echter niet voorleggen als een eenzijdige bepaling. De verkoper kan jou hoogstens vragen of je als klant accepteert dat je bij problemen zelf contact opneemt met de fabrikant. Deze verkoper gedraagt zich onwettig uiteraard om tijd en daardoor kosten te besparen. Iedere klant die niet om service en garantie vraagt betekent meer winst.

Ik zou hier zelf niet kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Omni op 24-01-2026 10:34 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Dracula
Omni schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:32:
Op basis van de tekst die je hebt verschaft heb ik de winkel gevonden.

Mag de winkel de garantie verschuiven naar de fabrikant? Nee. Ook niet bij een tweedekans product.

Echter zal het in de praktijk voor jou als koper in sommige gevallen makkelijker of sneller zijn om garantie-afwikkeling te regelen met Apple omdat er dan minder communicatielagen tussen zitten. De verkoper mag jou dat echter niet voorleggen als een eenzijdige bepaling. De verkoper kan jou hoogstens vragen of je als klant accepteert dat je bij problemen zelf contact opneemt met de fabrikant. Deze verkoper gedraagt zich onwettig uiteraard om tijd en daardoor kosten te besparen. Iedere klant die niet om service en garantie vraagt betekent meer winst.

Ik zou hier zelf niet kopen.
Ja dat is dus ook mijn twijfel helemaal omdat apple na 1 jaar zegt zoek het maar uit met de winkel.

Alternatief zou zijn apple care (waar ik toch al aan dacht) en dan zo de korting gebruiken om apple care te financieren.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Dracula
Heel simpel, dit mag niet. Wettelijke garantie loopt altijd via de verkopende partij. Fabrieksgarantie via de fabrikant en die mogen andere voorwaarden stellen. Dell bijvoorbeeld geeft aan dat hun fabrieksgarantie gaat lopen bij de eerste verkoop, dat kan dus ook een winkel zijn. Want formeel verkopen ze niet via derden. Je kan dus een monitor kopen met 3 jaar fabrieksgarantie maar die loopt al 6 maanden omdat de winkel de monitor toen bij Dell heeft gekocht. Zou kunnen dat deze webwinkel naar een vergelijkbare constructie verwijst.

Je kunt dus 2 dingen doen, de gok nemen en hopen dat je telefoon het blijft doen of gewoon ergens anders je telefoon kopen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:26
chrisborst schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:54:
@Dracula
Heel simpel, dit mag niet. Wettelijke garantie loopt altijd via de verkopende partij. Fabrieksgarantie via de fabrikant en die mogen andere voorwaarden stellen. Dell bijvoorbeeld geeft aan dat hun fabrieksgarantie gaat lopen bij de eerste verkoop, dat kan dus ook een winkel zijn. Want formeel verkopen ze niet via derden. Je kan dus een monitor kopen met 3 jaar fabrieksgarantie maar die loopt al 6 maanden omdat de winkel de monitor toen bij Dell heeft gekocht. Zou kunnen dat deze webwinkel naar een vergelijkbare constructie verwijst.

Je kunt dus 2 dingen doen, de gok nemen en hopen dat je telefoon het blijft doen of gewoon ergens anders je telefoon kopen.
Er is nog een 3de😀. De gok nemen en gaat hij kapot het gevecht aan gaan met de winkel. Al verwacht ik dat daar een stap naar de rechter voor nodig is.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:07
loki504 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Er is nog een 3de😀. De gok nemen en gaat hij kapot het gevecht aan gaan met de winkel. Al verwacht ik dat daar een stap naar de rechter voor nodig is.
Dit. En zorgen dat je rechtsbijstandverzekering actueel geldig is.....

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:21
DjoeC schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Dit. En zorgen dat je rechtsbijstandverzekering actueel geldig is.....
Nu al. Niet dan pas.

KPN is een drieletterwoord

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een beetje bijzonder dat de Tweedekans als een margeproduct wordt gezien. Ik vermoed dan ook dat dit geen klantretouren zijn, maar telefoons ingekocht van particulieren. Bijvoorbeeld telefoons die op afbetaling worden gekocht via een abonnement, en direct te gelde worden gemaakt. Dat maakt voor garantieverlening overigens niet uit, dat moeten ze altijd leveren. Ik vind het wel een beetje shady. Ik krijg er een beetje TI84-shop vibes van, met die BTW-carrousel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Probeer de reviews te vinden die niet lovend zijn met vijf sterren en die niet zijn geplaatst om kans te maken op een prijs.

Ver weg blijven van zulke tenten, al wordt op deze manier met garantie omgaan steeds meer de standaard, ook voor shops die ooit goed waren.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Pagina: 1