Noodstroom-aggregaat aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09:20
Hallo allemaal,

Nadat de stroom weer is uitgevallen in onze wijk, is bij mij de maat een beetje vol. De afgelopen 2 maanden is de stroom al 6 keer uitgevallen. Nog even en het is wekelijks.

Nu is een halve dag geen was kunnen draaien, of niet in mijn schuur kunnen hobbyen geen probleem. Wat ik wel echt vervelend begin te vinden, is wakker te worden in een koud huis, niet kunnen douchen, geen koffie kunnen zetten etc.

Gelukkig heb ik een hele fijne Güde aggregaat (met een Honda motortje O+ ) die is omgebouwd naar gas. Destijds bewust voor gekozen omdat gas in een gasbun niet vergaat, en benzine op den duur wel. Bovendien kunnen we ‘m ook gebruiken op onze boot: daar kan ik ‘m gebruiken op de gasaansluiting.

Het is geen grote aggregaat, 2000W namelijk, maar wel met een sinus zuiver genoeg voor gevoeligere elektrische apparatuur zoals de TV.

Nu verwarmen wij, naast een gas CV en houtkachel met warmtepompen, en dat is uiteraard een maatje te groot voor deze aggregaat. Dus die zou ik dan met de hoofdschakelaar spanningsloos moeten maken.

Wat ik dus wil, is deze aggregaat als zodanig veilig aansluiten dat ons hele huis van licht is voorzien, onze koelkast en vriezer blijven werken, we warm water hebben en een keer een koffiezetapparaat kunnen gebruiken. Maar het moet wel zodanig veilig zijn dat de mensen die aan het net werken geen spanning kunnen ervaren omdat wij onze aggregaat op ons thuisnet hebben aangesloten, plus dat wanneer de stroom er weer op gaat, je niet ineens 400V door je stekkers krijgt.

Mijn vragen:

1) Wat heb ik nodig, als zijnde “switch”, om dit veilig te kunnen (laten) installeren?

2) Waar kan ik het bestellen?

3) Is het iets wat je zelf kunt installeren? Of moet dit uitsluitend door een elektricien gedaan worden?

Voor alle duidelijkheid: de aggregaat hoeft niet automatisch aan te springen bij stroomuitval (er zit een elektrische starter op gebouwd met mogelijkheid tot aansturing). In tijden van stroom uitval wil ik hem gewoon handmatig aansluiten en aanzetten.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:01
Volgens mij heb je iets van Victron nodig om zulke dingen veilig te doen. Als je twijfelt of je het zelf kunt dan zou ik het aan een elektricien overlaten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:37
Je zou hiervoor een handmatige omkeerschakelaar kunnen (laten) plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door a.boogerd op 24-01-2026 09:53 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:35
Praktisch een hager sft en een blauwe stekker aan de muur buiten.

Ontwerp gaat nog iets verder, want je moet rekening houden met aarde (welk aardsysteem heb je?), PEN verbinding in de generator om de cv te laten werken en om je aardlek beveiliging intact te laten. (Dat moet want je B16’s trippen niet)

En als je drie fase hebt moet je mogelijk je verdeler splitsen in essentiele en niet-essentiele groepen. Want je generator heeft maar 1-fase.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@VindiGoosh
Ik zou starten om je af te vragen hoe serieus je dit wil aanpakken en hoeveel geld je hierin wil steken. Weet je al waarom de stroom is uitgevallen in de wijk? Bij mij was het ook recent 2x maar dat was voor onderhoud aan het stroomnet, dus eenmalig.

Makkelijkste is een paar echt belangrijke apparaten aansluiten via een verlengsnoer.
Jouw wens om ook de verlichting te laten branden is best lastig, want meestal zit dat over verschillende groepen. Dan zit je al snel dat je in de meterkast aan de gang moet. Er zijn huizen die speciale stopcontacten hebben die aangesloten zijn op de noodstroom. Gevoelsmatig zou ik het idee loslaten dat je je hele huis voorzien van stroom op je huidige generator.

Alternatief, forse thuisaccu met omvormer en optie om je huis van stroom te voorzien. Is duur (alleen de speciale schakelaar kost al 1500 euro), maar wel de beste oplossing waar je niet naar om hoeft te kijken.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:30
chrisborst schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:39:
@VindiGoosh
Makkelijkste is een paar echt belangrijke apparaten aansluiten via een verlengsnoer.
Jouw wens om ook de verlichting te laten branden is best lastig, want meestal zit dat over verschillende groepen. Dan zit je al snel dat je in de meterkast aan de gang moet. Er zijn huizen die speciale stopcontacten hebben die aangesloten zijn op de noodstroom. Gevoelsmatig zou ik het idee loslaten dat je je hele huis voorzien van stroom op je huidige generator.
Zo zou ik het ook aanpakken, belangrijkste apparaten tijdelijk met een verlengkabel aansluiten, voor licht in huis zou ik met oplaadbare lampen werken, met bijvoorbeeld zoiets als je al Makita hebt, https://www.makita.nl/art...t-radio-en-bluetooth.html
Het is een paar maanden dat je echt in het donker kunt komt te zitten, winterperiode.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
@VindiGoosh Je zou kunnen kijken naar reviews en how-to’s van SolarLabs op YouTube. Kijk er zelf geregeld naar om informatie op te doen mbt stroom backups. Redelijk korte reviews maar ook toelichting hoe je het beste stroom storingen kunt opvangen.
https://m.youtube.com/@TheSolarLab

Komt er op neer dat je kritische zaken wilt voorzien van een backup batterij (eventueel verplaatsbaar). Die je dan x keer bij laat met behulp van een aggregaat.

Vond de uitleg mbt of je individuele apparaten (koelkast/diepvries) of een volledig huis van stroom wilt voorzien. En dan voor hoe lang. (1 dag, 3 dagen, langer) Erg inzichtelijk en verhelderend.

[ Voor 27% gewijzigd door TheKerremenke op 24-01-2026 11:56 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je hebt twee dingen nodig:
- Een automatic transfer switch (ATS)
- Een elektricien die voor jou de meterkast ombouwt hiervoor

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1