Advies vraag: KRK classic 7 monitor speakers op gaming pc

Pagina: 1
Acties:

• Wojajo
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Hallo,

Ik heb een nieuwe gaming pc aangeschaft en heb nu een hele erge zoom/noise op mijn monitorspeakers (KRK Classic 7). Mijn pc heeft een Gigabyte 5070 TI OC SSF en een Gigabyte B650 Eagle-moederbord. Als ik geen game heb openstaan of de pc niet echt gebruik, dan is de zoom heel zacht. Maar als ik de PC een beetje load wordt het onuitstaanbaar en zonde van het mooie geluid dat er uit de speakers kan komen. De pitch en intensiteit veranderen ook als ik graphics anders afstel.

Ik vermoed dus dat de GPU EMI veroorzaakt of dat de audiochipset ruk is. Ik heb al een dubbelgeïsoleerd jack naar tulp aangeschaft en dat verhelpt niks. Ook heb ik geprobeerd verschillende stopcontacten te gebruiken, met even weinig resultaat. Beide speakers zitten in hetzelfde verlengblok en de pc zit op de naastgelegen walloutlet.

Ik denk dat een externe audiokaart of USB-dac misschien de oplossing is. Het voordeel van een externe is dat ik dan ook makkelijk mijn speakers op mijn laptop ergens kan aansluiten en betere kwaliteit heb. In de toekomst wil ik misschien ook een subwoofer toevoegen aan de setup.

Mijn concrete vragen zijn:

- Is een audiokaart of USB-dac waarschijnlijk de oplossing?
- Zou ik dan beter voor een externe audiokaart kunnen gaan of een USB-dac?
- Welke zijn dan een goeie match voor mijn speakers?

Dat laatste is natuurlijk ook erg budgetafhankelijk. Maar een goeie prijs-kwaliteitverhouding en dat het niet overkill is, noch zonde van de speakers.

Hopelijk zijn er mensen die mij hier een beetje mee kunnen helpen. Als je nog meer info wilt laat het weten!

• Wojajo
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Ik bedacht mij tijdens dit schrijven dat ik ze nog niet alle 3 in hetzelfde verlengsnoer heb getest. Dat heb ik nu gedaan en het lijkt iets zachter te zijn. Ik ben hier alleen geen fan van, omdat de totale setup best wat vermogen kan vragen. Dat doe ik liever niet via 1 verlengsnoer.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het goed is staat er op je verlengsnoer wat ie max kan hebben. Meestal rond de 2500 of 3600 watt. Die laatste is de max aansluitlast van een volledige groep in huis. Dan moet je best gek dat en met een PC met randapparatuur ;)

Dat gezegd hebbende: als een verlengsnoer al uit maakt vermoed ik een aarding probleem of een slechte ontstoring. Zou eens een brennenstuhl verlengsnoer met onstoringsfilter proberen, dan ben je ook meteen zeker dat het bovengenoemde wattage geen probleem kan zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
GPU, CPU, fans, etc. kunnen allemaal storen op de onboard audio. Een externe geluidskaart of DAC kan zeker helpen. Zou ik zelf sowieso doen met deftige speakers.

Ik zou wel eerst ff alles op dezelfde wall outlet zetten, dan minimaliseer je de kans op een aardlus.Misschien is dat al genoeg.

En nog een domme vraag, aangezien het een nieuwe PC betreft: het komt ook echt uit de speakers, dus geen coil whine van de GPU oid?