Erfafscheiding: betonschutting of kokowall?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:13
Dag Tweakers,

Naast mijn huis heb ik een kleine parkeerplaats. Normaliter geen issue, maar soms wel met wat geluid (radio, bellende mensen over de carkit of laatst een auto-alarm midden in de nacht…). Ik slaap op de begane grond, ca. 3 meter vanaf de auto’s. Nu staat er een oude haag tussen als erfafscheiding, die ik toch al wil vervangen. Ik overweeg dan ook een geluidswerende schutting en twijfel tussen een betonschutting of kokowall. Op internet heb ik cijfers van geluidsisolatie gevonden waarbij een betonschutting meer reductie geeft. Maar dit is volgens verschillende normen gemeten. Weten jullie wat er meer geluidsreductie geeft en wat ik het beste kan toepassen? Qua absorptie zal een betonschutting 0 dB absorberen, terwijl een kokowall dit wel doet.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YSm28h6FsEpE_JvsGSVjhWQNFM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/uYv0bhdPrNQwYw75XS3HXVl1.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GlWH1_hxd10Ycnm4M85nFymw_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDVinN3HsJNbB9VYjT0BUv6P.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:23
Vergelijkbare keuze gemaakt hier. Uiteindelijk voor de kokowall gekozen maar meer om de looks en installatie gemak - het was bij ons meer dan 20 meter.
Ik denk dat een betonnen schutting meer zal tegenhouden. Massa is het belangrijkste en dat vind ik toch wat tegenvallen bij de kokowall. Het geluid zal in jouw geval weer richting de parkeerplaats terugkaatsen, dus absorptie heb je waarschijnlijk beperkter nodig.

Hoe hoger hoe beter, kijk wat er max mogelijk is in jouw gemeente (maar ook hoe hoog je buren het hebben gedaan - als je er niet uitspringt wordt het hier gedoogd).

Verwacht geen wonderen trouwens; geluid kun je toch nooit echt tegenhouden maar het zal het zeker reduceren. Dat wij het compleet niet meer zien helpt wat mij betreft ook al heel veel.

[ Voor 13% gewijzigd door AEN77 op 23-01-2026 21:56 ]