• k-bigbob
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-01 20:50
Hey Tweakers,

Hebben jullie tips om een UTP kabel netjes weg te werken vanuit de meterkast naar de voordeur, maar niet via een loze leiding.

Sinds kort heb ik mijn eigen home assistent netwerk en op de 27e verloopt ons Google Nest abonnement, dus ik dacht mooi moment om te switchen naar een Reolink PoE. Er ligt al een buis naar de voordeur (huis uit 2021), en ik heb al meerdere kabels getrokken elders in huis, dus ik dacht "zo gefixt". Nou... niet dus. Ik krijg de trekveer er voor geen meter in, het trucje met touwtje en stofzuiger werkt om het touwtje er doorheen te krijgen, maar vervolgens knapt het touwtje als ik ga trekken. Wat tot nu toe het meest ver werkt, is de UTP kabel zelf duwen met vaseline en al. Helaas, ongeacht vanuit welke kant, knelt het steeds op een hetzelfde punt. Nu geef ik het nog niet op, maar stel het lukt echt niet, omdat die flex buis plat is, verkeerd gegoten, you name it, wat is dan de mooiste manier om een UTP kabel weg te werken? Er zit al in gat hoog boven de deur van de meterkast (hing de mechanische deurgong), dus daar kan de UTP doorheen. Is het makkelijkste dan met klemmetjes langs de muur/plafond naar de deur toe en dan gaatje boren door het houten kozijn?

Enige tips voordat ik met niks zit? Laatste middel zou zijn om te switchen naar een batterij + wifi variant, maar ik zou toch echt graag de PoE versie willen gebruiken.

Alvast bedankt!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Kun je geen 4 aderige kabel trekken die max 100mbit doet?
Is wel beetje afhankelijk van je poe standaard trouwens.

Zou het wel met stofzuig en draad doen, wat sterker visdraad pakken

CISSP! Drop your encryption keys!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:37
Nou... niet dus. Ik krijg de trekveer er voor geen meter in, het trucje met touwtje en stofzuiger werkt om het touwtje er doorheen te krijgen, maar vervolgens knapt het touwtje als ik ga trekken.
Even voor de zekerheid, met het touwtje trek je dan de (nylon) trekveer er door neem ik aan?

• k-bigbob
Oh nee, ik probeerde meteen de UTP 😅. Overigens gebruikte is wel huis tuin en keukentouw. Visdraad beter? Of is er specifiek iets van de bouwmarkt?

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Eerst (eventueel met touwtje) een trekveer erdoor en dan de kabel. Wat voor kabel? Hoe dik, welke categorie, welke lengte?
Zonde van de vaseline in de buis, nu heb je smurrie erin. Misschien krijg je dat nog schoon.
Maar als er voldoende ruimte is zou een trekveer erdoor eerst misschien nog wel gaan. Voor PoE heb je tenminste cat5 nodig met 8 aders.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17
Inderdaad, met het touwtje een trekveer erdoor krijgen. En dan met 2 man die kabel, 1 duwen, de ander voorzichtig trekken.

• k-bigbob
Thanks! Ik ga het touwtje nog eens proberen met 2 man.

Ik heb cat6 kabel volledig koper. De trekveer is nylon, is een rvs beter voor deze klus?

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
je hebt op aliexpress hele dunne UTP kabel. Die heb ik gebruikt om mijn Reolink aan te sluiten. Misschien lukt het daar wel mee. Hier een link naar de post waar ik meer info geplaatst heb:

BigSurf in "[Reolink Video Doorbell PoE / WiFi] Ervaringen & Discussie"

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:56
Je hebt ook pompjes om je trekveer er in te duwen.
Zou je ook nog eens kunnen proberen.
Is het wel te hopen dat je trekveer niet vast komt te zitten 🤔😇

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
Nooit, maar dan ook nooit vaseline gebruiken bij elektrakabels trekken.
Vaseline bevat olie wat de mantels van de kabels kan aantasten.
Het trekt ook stof aan waardoor je kabels muurvast komen te zitten.
Als het al nodig is dan kun je beter een middel gebruiken wat er voor ontworpen is, bijv. deze.
Je kan vaseline wel als glijmiddel gebruiken, maar dan doe je dat meestal met een partner.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1