Vocht onder vloer

Pagina: 1
Acties:
  • 835 views

Vraag

• Parro023
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-01 10:03
Hallo, ik heb vocht onder mijn PVC vloer in de aanbouw.

Op rest van de begane grond ligt dezelde vloer en heb ik nergens last van.

Nu zie ik aan buitenzijde aanbouw dat er geen waterkerende voorziening is aangebracht onder maaiveld. Deze staat ook niet ingetekend in de detailopname bij het fundament.

Is het mogelijk dat vocht doortrekt via fundering/beton en zo doortrekt naar de afwerkvloer?

Dus vocht via beton/fundament naar binnen trekt via binnenblad constructie onder vloer.

Leindingwerk cq vloerverwarming is uitgesloten.

[ Voor 32% gewijzigd door Parro023 op 24-01-2026 10:03 ]

Alle reacties

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:36
Er staat een d.p.c laag getekend, dat is je vocht kering vanaf buiten onder het maaiveld.

• Parro023
Klopt, echter bij het fundament/beton zit geen dpc. Dus vocht kan daar via het beton de constructie binnentreden lijkt mij.

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-02 22:46
Parro023 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:41:
Klopt, echter bij het fundament/beton zit geen dpc. Dus vocht kan daar via het beton de constructie binnentreden lijkt mij.
Er ligt toch PE folie onder volgens het plan?
Of bedoel je de binnenmuur? Daar zie ik idd niet direct iets.
Het stippelijntje is de DPC-folie, die zit dus onderaan de buitenmuur en loopt dan op langs je binnemuur en komt ongeveer ter hoogte van je vloer binnen. Die zit dus normaal gezien achter je plinten als het goed is.

Dus als ik het goed begrijpn, denk je dat er via de binnenmuur vocht naar boven komt (nog onder de dpc) en via die weg het beton van je vloer binnenkomt die onder je dekvloer ligt?

[ Voor 47% gewijzigd door nightgold op 23-01-2026 21:41 ]

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-02 18:36
- Heb je een kruipruimte en hoe ziet die er uit ?
- Hoe lang ligt de vloer er al, en tegelijk hoe lang heeft de vloer eventueel droogtijd gehad voordat pvc er op ging ?

• Parro023
Het gaat om een aanbouw die al 20 jaar ligt. Voorheen heeft er een ander type vloer in gelegen.

Restvocht is uitgesloten, leidingwerk idem. Er moet dus ergens vocht van buiten de constructie naar binnen komen.

Nou heb ik buiten een proefopgraving gedaan; onder peil zit zowel langs het metselwerk als het fundament geen waterkering. Er zou DPC folie aanwezig zijn volgens de tekening echter in mijn optiek kan het vocht doorslaan/trekken via fundament, optrekken via het binnenblad(rechtstreeks contact) en via het binnenblad doorwerken naar betonvloer/dekvloer(rechtstreeks contact).

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-02 14:13
.

[ Voor 99% gewijzigd door Gohf046 op 24-01-2026 10:05 ]

MT 1x 5.12 kWh V151

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:08
Als de aanbouw er al 20 jaar ligt zou je toch verwachten dat je er eerder ook al last van zou hebben. Zeker als je de oude vloer had weggehaald had je dit toch moeten zien?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Parro023 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:08:
Hallo, ik heb vocht onder mijn PVC vloer in de aanbouw.

Op rest van de begane grond ligt dezelde vloer en heb ik nergens last van.
Kun je uitleggen waar je precies last van hebt? Want uiteindelijk zit praktisch overal vocht in.

Ik zou zelf niet te lang gaan discussiëren, bestel een paar platen XPS of ander drukvast isolatie materiaal en graaf naast de fundering die platen in. Een drogere fundering/buitenblad is sowieso positief.

Maar persoonlijk verwacht ik dat het vocht ergens anders vandaan komt, maar dan kun je dit gewoon uitsluiten.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:31
Tekeningen zijn niet meer zichtbaar?
Maar als je moet graven voor je vochtwering, zit je sowieso met een probleem..

Die moet niet onder de grond zitten. Anders kan vocht uiteraard ook door de aarde tot in het ander stuk muur.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
deze gaat even dicht voor overleg

edit: en hij blijft dicht ivm ontbreken Topic Starter.

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 24-01-2026 15:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.