The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Vraag
Alle reacties
7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896
Daar is zonder extra info weinig over te zeggen, hier is een 8kW aanwezig met 50m2.Voogel schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:01:
Daikin Altherma 6.0 kW Monoblock voor alleen verwarming voor een woning van 50m2 lijkt mij wat ruim bemeten tenzij alles enkel glas is.
Of het duur is, tsja, dat ligt eraan wat ze precies gaan doen.
Zoals altijd: vraag meer offertes op zodat je kunt vergelijken en gebruik evt de template in dit subforum om te checken of de offertes technisch wel kloppen.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Je gaat maar 100W/m2 kunnen weg zetten… dus als de hele woning over 2 verdiepingen 50m2 is, dan is de warmtepomp veel en veel te zwaar.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat zal wel mee vallen de unit eronder is de 4kW en die heeft hetzelfde minimum vermogen.Ronald schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:42:
Hoeveel m2 vloerverwarming?
Je gaat maar 100W/m2 kunnen weg zetten… dus als de hele woning over 2 verdiepingen 50m2 is, dan is de warmtepomp veel en veel te zwaar.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 23-01-2026 19:20 ]
En de pomp klinkt mij nu ook weer niet te zwaar. Het gaat uiteindelijk om het minimum vermogen. Ik zou dan eerder een radiator laten hangen of vervangen door een ltv radiator dan het vermogen verlagen. Eventueel laat je voor de zekerheid ergens in een wat koudere hoek nog de verwarmingsbuizen liggen mocht het later nodig zijn. Tenminste, ik ga er vanuit dat de woning dan geen A+++ label heeft en een heel laag gasverbruik. Ik heb hier 70m2 vloerverwarming plus een extra radiator en heb een 9kw warmtepomp die zeer stabiel loopt op minimaal toerental, die hoor je amper.
Kun je echt niet zomaar concluderen. Leidingwerk tussen VV verdeler en WP, meterkast, voedingen, waterleiding, wel geen kraan nodig.Fr33z schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:19:
Vloerverwarming infrezen, buizen en verdeler etc kost je 2000 euro voor 50m2. Misschien doen ze nog sleuven dichtsmereb en zit je op 3000 euro totaal. Dan nog 13k na subsidie voor een kleine warmtepomp en een boiler? Pure diefstal ---> voelt hoog en moet echt voor minder kunnen.
Ik zal nog eens navraag doen over de afwerking. Ik neem aan dat er over de vloerverwarmingsbuizen nog een afwerkvloer komt waar zo pvc op kan.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Zeker wel. Er zit minstens 3k subsidie in dus dan zit je ex vloerverwarming alweer op 16.000 voor een warmtepompboiler van 2500 euro en een wp van 5000. Tuurlijk leidingwerk is een ding, arbeid en winst/risico ook. Maar rondvragen kan je zo 2k betere prijs geven.Technician- schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:35:
[...]
Kun je echt niet zomaar concluderen. Leidingwerk tussen VV verdeler en WP, meterkast, voedingen, waterleiding, wel geen kraan nodig.
Wat een gelul, je zegt zomaar wat.Fr33z schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Zeker wel. Er zit minstens 3k subsidie in dus dan zit je ex vloerverwarming alweer op 16.000 voor een warmtepompboiler van 2500 euro en een wp van 5000. Tuurlijk leidingwerk is een ding, arbeid en winst/risico ook. Maar rondvragen kan je zo 2k betere prijs geven.
Ja dat kan maar dat kan ook niet.
Meerdere offertes vragen kan altijd lonen.
Of gewoon goed de begroting beoordelen en uittrekken op arbeid, materiaal en toeslagen.
Maa zomaar zeggen dat dit diefstal is slaat helemaal nergens op. In principe maak je een totaal nieuwe CV installatie met afgifte.