Draadloze thermostaat met hysteresis van 0.1 graad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Al jaren gebruik ik een draadloze Tado (V3+) en heb ik de doeltemperatuur 24/7 op een vaste temperatuur staan.
De benedenverdieping wordt verwarmd met een aantal radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming.

In de praktijk betekent dit voor de CV een paar korte runs per uur, door Tado getriggerd bij een temperatuurverschil van 0.1 onder de ingestelde doeltemperatuur. Dit levert (in combinatie met specifieke instellingen op de CV) een comfortabele benedenverdieping op met relatief weinig gasverbruik.

Nu overweeg ik Tado om andere redenen dan bovenstaande fijne werking te vervanging, maar merk ik op dat de meeste alternatieven een (standaard, niet instelbare) hysteresis van 0.5 graden hebben. Wat betekent dat de temperatuur een stukje meer gaat schommelen dan nu het geval is. Dat wil ik niet.

Iemand een suggestie voor een draadloze thermostaat met (instelbare) hysteresis van 0.1? Draadloos is een eis omdat ik geen draad meer tussen CV ruimte en ruimte waar thermostaat moet hangen heb. Mag aan/uit zijn.
Andere vereiste is lokale werking, geen cloud afhankelijkheid, idealiter met Home Assistant koppelbaar via een lokale API of MQTT.

Een OTGW heb ik al geïnstalleerd, maar simpelweg een relais aan de CV aangestuurd door Home Assistant op basis van een temperatuurmeting, heeft toch niet direct m'n voorkeur.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 23-01-2026 15:19 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Netatmo?
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Edit: is wel cloud afhankelijk vrees ik

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2026 16:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:58
Deze is terug te zetten naar 0.2 graden: Emos P5616OT

Niet fancy, hier de bedrade versie en die doet wat ie moet doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Oilman op 23-01-2026 17:03 ]