Problemen met Subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 07:50
Hoi iedereen,

Ik heb jullie hulp nodig bij een hardnekkig probleem met mijn subwoofer. Op willekeurige momenten produceert mijn Bowers & Wilkins ASW610 een ongebruikelijke toon; het lijkt alsof de woofer 'vastloopt' (zie de bijgevoegde opname).

Soms gaat het weken goed, maar dan keert het probleem plotseling terug in de vorm van een constante lage brom; zelfs als er geen muziek wordt afgespeeld. De enige tijdelijke oplossing is het fysiek loskoppelen van de subwooferkabel.

Mijn setup:
  • Versterker: Bluesound PowerNode N330
  • Subwoofer: B&W ASW610 (verbonden via AudioQuest Black Lab SUB3,0 op de PowerNode)
  • Fronts: 2x B&W 607 S3 (via Essentials Classic kabel/bananenstekkers)
  • Surrounds: 2x Bluesound PULSE FLEX 2i (draadloos)
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of tips waar dit aan kan liggen? Is het een aardlus, de kabel, of toch een defect in de versterkermodule van de sub?

Ik heb een aardlus proberen op te lossen door de PowerNode en de Subwoofer op dezelfde stekkerdoos aan te sluiten maar dit had geen effect. Als het aardlus zou zijn, hoe kan ik dit meten en voorkomen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alle reacties

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-01 16:07
Als het loskoppelen van de subwooferkabel helpt, dan zou het probleem daar, of daarvoor (versterker) kunnen zitten.
Koppel je dan de kabel los van de versterker, of van de subwoofer ?
Ikzelf heb vergelijkbaar geluid al gehad als ik bezig was met kabels aan de achterkant van de versterker, en ik daarbij per ongeluk tegen de subwooferkabel aanzat. Dat duurde dan wel maar heel even.
Misschien een vals contact van de kabel? Geen idee wat je daar tegen zou kunnen doen :/

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 10:34
Klinkt als een zwaar geval van aardlus.

Versterker aarden aan een kachelbuis tijdelijk om te testen is een prima optie. wel op "bare metal" zeg maar. als de versterker geen aarde heeft dan kan je een klein beetje verf wegkrassen onder de plek waar een schroefje hoort (op de behuizing) en daar het draadje onder vastmaken (met de schroef).

[ Voor 79% gewijzigd door Visgek82 op 23-01-2026 15:08 ]

• bdu
Anastanax schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:04:
Als het loskoppelen van de subwooferkabel helpt, dan zou het probleem daar, of daarvoor (versterker) kunnen zitten.
Koppel je dan de kabel los van de versterker, of van de subwoofer ?
Ikzelf heb vergelijkbaar geluid al gehad als ik bezig was met kabels aan de achterkant van de versterker, en ik daarbij per ongeluk tegen de subwooferkabel aanzat. Dat duurde dan wel maar heel even.
Misschien een vals contact van de kabel? Geen idee wat je daar tegen zou kunnen doen :/
Ik trek de kabel tussen de versterker en de subwoofer, uit de subwoofer.
Visgek82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:07:
Klinkt als een zwaar geval van aardlus.

Versterker aarden aan een kachelbuis tijdelijk om te testen is een prima optie. wel op "bare metal" zeg maar. als de versterker geen aarde heeft dan kan je een klein beetje verf wegkrassen onder de plek waar een schroefje hoort (op de behuizing) en daar het draadje onder vastmaken (met de schroef).
Vloerverwarming.. dus 'helaas' geen kachelbuis of verwarmingsbuis.

De versterker heeft inderdaad geen aarde. Ik zie zo snel niet waar ik het draad aan zou kunnen vastmaken :-/

Hoe kan ik een aardlus meten of registreren?

• Visgek82
bdu schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Vloerverwarming.. dus 'helaas' geen kachelbuis of verwarmingsbuis.

De versterker heeft inderdaad geen aarde. Ik zie zo snel niet waar ik het draad aan zou kunnen vastmaken :-/

Hoe kan ik een aardlus meten of registreren?
Hmm. Als je zeker weet dat het stopcontact geaard is kan je ook de aardpin gebruiken van een stopcontact. Ik weet zo niet hoe je een aardlus kan meten of registreren, behalve dat het (naar mijn idee) een identieke toon is als wat ik in jouw filmpje hoor.

https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductImage dit is ook nog een optie om er tussen te plaatsen, dat zou het ook moeten oplossen (*als het daar aan ligt)

[ Voor 20% gewijzigd door Visgek82 op 23-01-2026 15:17 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:23
bdu schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:47:
Hoi iedereen,

Ik heb jullie hulp nodig bij een hardnekkig probleem met mijn subwoofer. Op willekeurige momenten produceert mijn Bowers & Wilkins ASW610 een ongebruikelijke toon; het lijkt alsof de woofer 'vastloopt' (zie de bijgevoegde opname).

Soms gaat het weken goed, maar dan keert het probleem plotseling terug in de vorm van een constante lage brom; zelfs als er geen muziek wordt afgespeeld. De enige tijdelijke oplossing is het fysiek loskoppelen van de subwooferkabel.

Mijn setup:
  • Versterker: Bluesound PowerNode N330
  • Subwoofer: B&W ASW610 (verbonden via AudioQuest Black Lab SUB3,0 op de PowerNode)
  • Fronts: 2x B&W 607 S3 (via Essentials Classic kabel/bananenstekkers)
  • Surrounds: 2x Bluesound PULSE FLEX 2i (draadloos)
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of tips waar dit aan kan liggen? Is het een aardlus, de kabel, of toch een defect in de versterkermodule van de sub?

Ik heb een aardlus proberen op te lossen door de PowerNode en de Subwoofer op dezelfde stekkerdoos aan te sluiten maar dit had geen effect. Als het aardlus zou zijn, hoe kan ik dit meten en voorkomen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Hoe lang is de kabel? Deze al eens vervangen?

https://wren.co/join/Devian

• bdu
Devian schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Hoe lang is de kabel? Deze al eens vervangen?
De kabel is 3 meter en deze heb ik (nog) niet vervangen. Zou het hier aan kunnen liggen? Het geluid kan dus ook zomaar een maand weg zijn, nergens last van hebben, en dan ineens een HARDE bron. Dus ook geen achtergrond bron.
Visgek82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Hmm. Als je zeker weet dat het stopcontact geaard is kan je ook de aardpin gebruiken van een stopcontact. Ik weet zo niet hoe je een aardlus kan meten of registreren, behalve dat het (naar mijn idee) een identieke toon is als wat ik in jouw filmpje hoor.

https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductImage dit is ook nog een optie om er tussen te plaatsen, dat zou het ook moeten oplossen (*als het daar aan ligt)
Jouw suggestie lijkt alleen geschikt voor COAX?

Is dit een goed alternatief? https://oehlbach.com/nl/g...er/audio-linear-8-d1c9052

• Gwaihir
  • Niet online
Dat is de 50Hz van een nabije wisselspanningskabel die door de aansluitkabel wordt opgepakt.
Doos van de genoemde Black Lab kabel:
If you hear a constant hum in your system after connecting your subwoofer, attach the chassis-ground wires to either the equipment's ground (GND) connection on the back panel, or to any screw on the equipment chassis of both source and subwoofder.
= neem dat 'vorkje' aan je kabel in gebruik.

(en / of houdt de sub's audiokabel weg bij 230V kabels.)

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 23-01-2026 16:09 ]

• bdu
Gwaihir schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:07:
Dat is de 50Hz van een nabije wisselspanningskabel die door de aansluitkabel wordt opgepakt.

[...]

= neem dat 'vorkje' aan je kabel in gebruik.

(en / of houdt de sub's audiokabel weg bij 230V kabels.)
Deze vorkjes dus 'gewoon' met een bestaand schroefje uit de behuizing van zowel de subwoofer als de receiver bevestigen? Schroefje los, vorkje ertussen, schroefje vast?

Ik had ze al geprobeerd tegen de achterkant te plakken maar helaas zonder het gewenste resultaat.

• Visgek82
bdu schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:00:

[...]

Is dit een goed alternatief? https://oehlbach.com/nl/g...er/audio-linear-8-d1c9052
Had ik zo snel niet gezien. Ja, deze is wel veel duurder, er zijn ook goedkopere opties voor cinch te krijgen die hun werk even goed doen. neem aan dat de subwoofer kabel gewoon cinch (tulp) is?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:23
bdu schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:00:
[...]

De kabel is 3 meter en deze heb ik (nog) niet vervangen. Zou het hier aan kunnen liggen? Het geluid kan dus ook zomaar een maand weg zijn, nergens last van hebben, en dan ineens een HARDE bron. Dus ook geen achtergrond bron.

[...]

Wellicht dat de kabel, vanwege de lengte, interferentie oppikt. Heb ik zelf ook gehad (wel met langere kabel).

Probeer een andere, mogelijk beter afgeschermde, kabel.. Oppassen dat je niet genept word met de nieuwe kabel.

https://wren.co/join/Devian

• bdu
Visgek82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Had ik zo snel niet gezien. Ja, deze is wel veel duurder, er zijn ook goedkopere opties voor cinch te krijgen die hun werk even goed doen. neem aan dat de subwoofer kabel gewoon cinch (tulp) is?
tulp inderdaad. Dit is de kabel in kwestie: https://www.hifiklubben.n...erkabel/aqblacklabsub3,0/
Devian schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Wellicht dat de kabel, vanwege de lengte, interferentie oppikt. Heb ik zelf ook gehad (wel met langere kabel).

Probeer een andere, mogelijk beter afgeschermde, kabel.. Oppassen dat je niet genept word met de nieuwe kabel.
Ga ik toch ook eens proberen. Heb je suggesties?

• Gwaihir
  • Niet online
bdu schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:16:
Deze vorkjes dus 'gewoon' met een bestaand schroefje uit de behuizing van zowel de subwoofer als de receiver bevestigen? Schroefje los, vorkje ertussen, schroefje vast?
Ja. Waarbij het me niet zo duidelijk is waarom aan beide zijden. Het lijkt mij persoonlijk beter uit te vinden welke zijde het beste werkt (= duidelijk goed contact met aarde maakt).

Door het aan beide kanten te doen zou je een aardlus kunnen maken. En dat is eigenlijk niet goed. Ik vermoed dat dit advies ofwel een kleine typefout is (niet van mij, staat echt zo op het doosje voor me), of omdat het contact via zo'n schroef niet altijd al te best is.

• Gwaihir
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:25:

Interferentie (met de 230V kabel) is zeker wat je hoort.

Maar dit is een prima afgeschermde kabel. Je moet de afscherming dan alleen wel aansluiten.
Pagina: 1