Vraag

• Bryanvdhoef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-01 15:02
Wij gaan een veranda laten realiseren aan de achterkant van onze tuin, wij hebben nu een tweetal partijen daarvoor benaderd, en eigenlijk het enige verschil is de afwerking van de vloer, partij #1 adviseert om beton te storten en te vlinderen, waarbij partij #2 het geheel afwerkt met isolatie en houten planken, waar wij weer PVC bovenop kunnen gaan leggen. Het betreft hier een afgesloten veranda met glazen schuifwanden, waar ik 5 dagen per week in ga werken. Hebben jullie nog goede tips/ideeën om uit een van deze twee te kiezen? Parij #1 is iets duurder dan #2.

Op het internet zelf word ik er niet heel veel wijzer van.

Alle reacties

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-02 08:56
Beide hebben voordelen en nadelen...;

Beton: strak, sterk, bestand tegen vocht maar zonder isolatie en vloerverwarming koud aan de voeten

Hout: Minder koud aan de voeten, zeker in combo met pvc of vinyl maar (afhankelijk van afwerking en opbouw) meer risico voor vocht...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
robotomizer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:41:
Beide hebben voordelen en nadelen...;

Beton: strak, sterk, bestand tegen vocht maar zonder isolatie en vloerverwarming koud aan de voeten

Hout: Minder koud aan de voeten, zeker in combo met pvc of vinyl maar (afhankelijk van afwerking en opbouw) meer risico voor vocht...
en ongedierte, dat kan er in/onder

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-02 08:56
Ja dat kan ook...
Veel hangt af van de opbouw (bij beide opties), komt er een soort vorstrand, komt er een aanggetrilde laag puin/breekzand onder...

• Bryanvdhoef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-01 15:02
Ja, dat komt er inderdaad onder. Mijn voorkeur gaat nu iets uit naar beton, maar meer voor de duurzaamheid, en anti vocht etc.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:56

DIY

Klinkt erg gezellig om op (na)zomeravonden lekker samen onder de veranda te zitten met een houtkachel aan, dekentje erbij en als het een beetje waait de glaswandjes dicht te schuiven.

Maar je gaat dus ook zomer en winter fulltime in een minimaal/niet geïsoleerde overkapping met enkelglaswandjes met tocht gaten ertussen werken?

Misschien verstandig om even op tuinkantoor te gaan zoeken en dan iets met isolatie uit te zoeken wat je voor die incidentele avond ook als veranda kunt gebruiken. Dan vernikkel je in de winter niet 5 dagen per week achter je notebook en smelt je niet in de zomer..

[ Voor 9% gewijzigd door DIY op 23-01-2026 23:25 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:17
Wij hebben een serre. Betonvloer met minimale isolatie.
Grote glazen pui met erg dun dubbel glas. En een dak van polycarbonaat platen.

In de zomer alles open, heerlijke tuinkamer.
In het najaar en voornaar met zonnetje er op een verlengstuk vam je huis.

In de winter ijskoud en ik gebruik het letterlijk als koelkast wanneer er vrienden langskomen om te dineren en ik veel verschillende dingen heb voorbereid..

Als je het gedurende alle seizoenen wil gebruiken dus zeker iets om rekening mee te houden.
Glazen schuifwanden zijn nog weer een stuk slechter dan de grote pui die ik heb met glas uit 1993. Dat houd je met dit weer onmogelijk warm.

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 24-01-2026 22:18 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:47
Wat voor een soort serre/veranda ga je zetten? Dat maakt nogal veel uit hoe je deze kunt gebruiken. Wil je er jaarrond van kunnen genieten zul je toch andere materiaal en kwaliteits keuzes moeten maken. (Die alluminium dingen zijn leuk als overkapping om je tuinset droog te houden...maar in de winter kun je er niets mee). Dan moet je toch echt meer gaan denken aan een geïsoleerde aanbouw met een echte pui van HR+++ glas en een geïsoleerde vloer en geïsoleerd dak (met eventueel een lichtstraat).
Pagina: 1