Aansluitschema schemerschakelaar in combinatie met dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Henk 1975
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-01 12:29
.Goedemiddag,
Mijn naam is Henk en heb een vraag, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?

Ik wil voor mijn overkapping het volgende aansluiten.
Spotjes die aangaan via een schermer schakelaar en die ik dan weer kan dimmen met een dimmer. op de dimmer die ik al het aangeschaft kan ik ook nog het licht aan en uit zetten.

Zouden jullie kunnen uitleggen hoe ik dit moet gaan aansluiten, eventueel met een tekening?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met een vriendelijke groet, Henk

Beste antwoord (via Henk 1975 op 23-01-2026 13:56)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Dus je wil dat de lampen enkel branden als het donker is, los van wat je met de dimmer doet? En dat ze dan in het donker op de gedimde stand van de dimmer branden?
Dan ga je met de schemerschakelaar de voeding naar de dimmer uitschakelen (en als het aansluiten niet meteen duidelijk is, haal er iemand bij met voldoende kennis).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Dus je wil dat de lampen enkel branden als het donker is, los van wat je met de dimmer doet? En dat ze dan in het donker op de gedimde stand van de dimmer branden?
Dan ga je met de schemerschakelaar de voeding naar de dimmer uitschakelen (en als het aansluiten niet meteen duidelijk is, haal er iemand bij met voldoende kennis).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mooie gelegenheid om met Philips HUE verlichting inclusief een HUE Bridge te gaan beginnen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Henk 1975
Dank je wel voor je reactie!
dat klopt de schemerschakelaar schakelt de voeding van de dimmer uit. kan me hier prima mee redden maar wist niet hoe ik het moest aansluiten. zou je dit ook voor me kunnen tekenen, in een klein schemaatje?

groet, Henk

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:27
Paint skills inc..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiUBZrEe5lE_ZQcJFu4WHJpudM0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TL3pZWCjyX8HIF5XC9rbfELV.png?f=user_large

Let wel op dat de lamp niet zal aangaan als je schermschakelaar niet inschakeld. Ik weet niet of de schermschakelaar een eigen voedig/nul nodig heeft, anders doet een foto wonderen..

Dus simpel; je pakt voeding (bruin) gaat naar de dimmer,
vanaf dimmer ga je met schakeldraad (zwart) naar de schermerschakelaar.
Schermerschakelaar naar lamp (zwart)
Lamp naar N (blauw).

Mocht je dimmer of schermerschakelaar anders aangesloten moeten worden of je weet het niet zeker post even een foto van de dimmer/schakelaars aansluitingen. deze zijn meestal ook genummerd, dus maakt het nog eenvoudiger.

P.s. haal er aub wel de stroom vanaf voordat je dit doet..
P.p.s. ik weet niet precies hoe het bij jou allemaal zit maar als je dit niet vertrouwd/snapt haal er aub iemand bij, dit zeg ik niet uit botte reactie maar veiligheid ;) want dit is een vrij simpele schakelaar, vandaar mijn vraag over het niveau (maar ik wil toch graag helpen met leren)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-01 16:25
@epicfailguy23 Ik zou de schemerschakelaar en de dimmer omwisselen in volgorde, want het is maar de vraag of de schemerschakelaar werkt als de dimmer laag staat afgesteld.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:27
Goed punt, ik had in mijn hoofd dat dit niks uitmaakte, maar de dimmer verhoogd natuurlijk de weestand, en remt niet de complete stroom kring 8)7 , het wordt tijd voor weekend denk ik :+

liefst doe ik altijd de schakelaar eerst om het mogelijk makkelijke spanningsloos te maken (ilusie ivm N die mogelijk elders belast is en niet wordt geschakeld) :+

• Henk 1975
bedankt dat jullie mee willen denken wordt erg gewaardeerd!
de volgende schemer schakelaar heb ik gekocht :
Steinel Schemerschakelaar voor buiten NightMatic 2000 - IP54 - zwart

en de volgende dimmer:
https://www.123led.nl/123...uismerk-i21630-t8588.html

Ik hoop dat jullie zo voldoende informatie hebben, anders lees ik het graarg.

Groet, Henk
Pagina: 1