Vraag
Beste antwoord (via Zentyth1 op 03-02-2026 08:30)
Als er een andere plek is om zo'n adapter te gebruiken, gebruik dan die andere plek. OP heeft gewoon gelijk om op zo'n plek met gordijnen extra voorzichtig te zijn.parawaus schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:51:
[...]
Overdrijven is ook een vak.max vermogen van zo een adapter zal 45 watt zijn. Daar zal de aarde niet door afbranden..
Zolang je geen aliexpress adapters gebruikt met vreemde verloopjes is er niks aan de hand en kan dit prima.
Het gaat met name om kortsluiting en dus vonken wat je niet wilt hebben. Dus beschadigingen, al dan niet zichtbaar in zo'n adapter, is gewoon een reëel risico. Zo'n verlengsnoer wat er nooit uit komt is geen risico. Maar zo'n adapter die ook overal mee gaat, soms eens op stenen valt, ja die wel. Ook originele kunnen zo beschadigen. Ook in een tas.
Ben zelf kind aan huis bij de brandweer en trainings centra. Ja, dit overkomt OP niet. Totdat het toch een keer misgaat. En laat de oplossing nou doodsimpel zijn: gewoon ff ergens anders inpluggen waar niet direct licht ontvlambaar maytetiaal naast hangt.
[ Voor 16% gewijzigd door barbarbar op 24-01-2026 00:07 ]
Alle reacties
die zwarte stekker komt er echt niet uit.
En bij die witte zal eerder het usb kabeltje los komen
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Zentyth1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:15:
Okay thanks .. ging me over hitte ontwikkeling/brandrisico met het gordijn ook is dat okay? ..
Als jij niet vraagt wat je echt wil weten, dan weten wij niet wat je echt wil weten.Zentyth1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:15:
ging me over hitte ontwikkeling/brandrisico met het gordijn ook ..
Net als dat wij niet weten hoe warm de stekker nu is...
Maar alle gekheid, orginele stekker, dus mijn antwoord blijft nee, geen enkel probleem.
Denk dat de usb een hoger risico heeft..
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Voor de zekerheid; is er nu sprake van hitte ontwikkeling?Zentyth1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:15:
Okay thanks .. ging me over hitte ontwikkeling/brandrisico met het gordijn ook ..
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
How are you doing?
Ik durf zelfs te wedden dat je alles op een verdeelstekker kunt insteken , en dan nog zou dat geen probleem mogen zijn . het max is zo'n 3000watt. Wil je het echt testen , dan steek er zo'n gamma electrische olie radiator er op in, dan kun je meteen zien dat zo'n stopcontact dat heus wel aankan.
Max is eerder wat de groep aankan..
Als een stekker warm wordt, heb je trouwens sowieso een probleem dat je moet oplossen, niet alleen als er een gordijn naast hangt.stftweaker schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:32:
wil je het echt redelijk zeker weten, apparaat wat er is op aangesloten aanzetten / belasten en dan aan de stekker voelen. Kan je deze aanraken zonder je hand te verbranden you are good.
TS heeft ook laders, zoals die imoshion van de tweede foto, in het stopcontact zitten. En die kunnen wel warm worden.indigo79 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:24:
[...]
Als een stekker warm wordt, heb je trouwens sowieso een probleem dat je moet oplossen, niet alleen als er een gordijn naast hangt.
Maar zolang dat nog aan te raken is als ze belast worden, dan zijn ze niet heel warm. En warmte stijgt vooral, een paar centimeter opzij, waar de gordijnen hangen, is het alweer veel koeler. Dus zolang er niks >50 graden wordt en je gordijnen er niet bovenop liggen, zal er weinig gebeuren.
The devil is in the details.
Zorg dat de stekker er goed in zit, je aardlek regelmatig test en de snoeren heel zijn. Zo'n adapter gebruik ik zelf niet op zo'n plek, als je daar usb nodig bent zou ik er een inbouwsetje met usb inzetten van een goed merk.
Als je daar je telefoon of tablet oplaad: niet naast dat gordijn en niet op de bank. Die accu is een groter risico dan die oplader.
[ Voor 13% gewijzigd door barbarbar op 23-01-2026 23:48 ]
Overdrijven is ook een vak.barbarbar schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:45:
Op zulke plekken komt het risico van vonken van stekkers of kabels die niet lekker zitten of beschadigingen aan de snoeren e.d. Warmte niet zozeer, als een snoer warm wordt gaat er al iets mis.
Zorg dat de stekker er goed in zit, je aardlek regelmatig test en de snoeren heel zijn. Zo'n adapter gebruik ik zelf niet op zo'n plek, als je daar usb nodig bent zou ik er een inbouwsetje met usb inzetten van een goed merk.
Zolang je geen aliexpress adapters gebruikt met vreemde verloopjes is er niks aan de hand en kan dit prima.
Warm is wat anders dan heet, zal je huis niet afbranden.Hahn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:28:
[...]
TS heeft ook laders, zoals die imoshion van de tweede foto, in het stopcontact zitten. En die kunnen wel warm worden.
Maar zolang dat nog aan te raken is als ze belast worden, dan zijn ze niet heel warm. En warmte stijgt vooral, een paar centimeter opzij, waar de gordijnen hangen, is het alweer veel koeler. Dus zolang er niks >50 graden wordt en je gordijnen er niet bovenop liggen, zal er weinig gebeuren.
Als er een andere plek is om zo'n adapter te gebruiken, gebruik dan die andere plek. OP heeft gewoon gelijk om op zo'n plek met gordijnen extra voorzichtig te zijn.parawaus schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:51:
[...]
Overdrijven is ook een vak.max vermogen van zo een adapter zal 45 watt zijn. Daar zal de aarde niet door afbranden..
Het gaat met name om kortsluiting en dus vonken wat je niet wilt hebben. Dus beschadigingen, al dan niet zichtbaar in zo'n adapter, is gewoon een reëel risico. Zo'n verlengsnoer wat er nooit uit komt is geen risico. Maar zo'n adapter die ook overal mee gaat, soms eens op stenen valt, ja die wel. Ook originele kunnen zo beschadigen. Ook in een tas.
Ben zelf kind aan huis bij de brandweer en trainings centra. Ja, dit overkomt OP niet. Totdat het toch een keer misgaat. En laat de oplossing nou doodsimpel zijn: gewoon ff ergens anders inpluggen waar niet direct licht ontvlambaar maytetiaal naast hangt.
[ Voor 16% gewijzigd door barbarbar op 24-01-2026 00:07 ]
Maar we stoppen onze meterkast wel helemaal vol met domotica, switches, pc's en noem maar op en gaan ons druk maken over een adapter naast een gordijn? Dat snap ik niet.barbarbar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:01:
[...]
Als er een andere plek is om zo'n adapter te gebruiken, gebruik dan die andere plek. OP heeft gewoon gelijk om op zo'n plek met gordijnen extra voorzichtig te zijn.
Het gaat met name om kortsluiting en dus vonken wat je niet wilt hebben. Dus beschadigingen, al dan niet zichtbaar in zo'n adapter, is gewoon een reëel risico.
Ben zelf kind aan huis bij de brandweer en trainings centra. Ja, dit overkomt OP niet. Totdat het toch een keer misgaat.
Meterkasten zijn ook wel degelijk een belangrijke oorzaak van woningbranden. Met name door eigen geknutsel.parawaus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:06:
[...]
Maar we stoppen onze meterkast wel helemaal vol met domotica, switches, pc's en noem maar op en gaan ons druk maken over een adapter naast een gordijn? Dat snap ik niet.
OP's huis brand echt niet af. Zo letterlijk moet je het niet lezen. Maar toch zijn er tientallen woningbranden per dag, waarvan een deel wel zo'n oorzaak heeft.
Je krabbelt nu al terug van je vorige post, wat niet hoeft hoorbarbarbar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:13:
[...]
OP's huis brand echt niet af. Zo letterlijk moet je het niet lezen.
99,9% kans dat er niks misgaat met de stekkers van TS naast de gordijnen. Verplaats je de stekkers ergens anders heen, waar ze niet naast mogelijk licht ontvlambare gordijnen hangen, dan gaat de kans omhoog naar 99,95% zeker dat het goed gaat.
Aan TS om te bepalen of 'ie het (miniscule) risico wil lopen of niet. Zaken als 'dit vliegt echt niet in de brand' hoeven we niet te zeggen, want dat kan niemand met 100% zekerheid stellen.
Je mag het lezen zoals je wil. Ik heb verduidelijkt maar zeker niet teruggekrabbelt. En 0,1% kans op brand is toch bizar hoog? Ik snap dat je de cijfers niet kent, maar zeg dan niks.Hahn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:17:
[...]
Je krabbelt nu al terug van je vorige post, wat niet hoeft hoor![]()
99,9% kans dat er niks misgaat met de stekkers van TS naast de gordijnen. Verplaats je de stekkers ergens anders heen, waar ze niet naast mogelijk licht ontvlambare gordijnen hangen, dan gaat de kans omhoog naar 99,95% zeker dat het goed gaat.
Aan TS om te bepalen of 'ie het (miniscule) risico wil lopen of niet. Zaken als 'dit vliegt echt niet in de brand' hoeven we niet te zeggen, want dat kan niemand met 100% zekerheid stellen.
Het is vrij simpel: van alle plekken in huis waar je zo'n adapter kunt gebruiken is dat de minst handige plek qua brandgevaar. Hoe klein je die kans ook vind.
[ Voor 9% gewijzigd door barbarbar op 24-01-2026 00:24 ]
Zucht. Jouw 'huis brandt echt niet af' is nog veel inaccuraterbarbarbar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:20:
[...]
Je mag het lezen zoals je wil. Ik heb verduidelijkt maar zeker niet teruggekrabbelt. En 0,1% kans op brand is toch bizar hoog? Ik snap dat je de cijfers niet kent, maar zeg dan niks.
Mijn cijfers zijn alleen ter illustratie, om aan te geven dat er altijd een kans is. 'Het gebeurt niet' is per definitie niet waar.
Dat bedoel ik dus met terugkrabbelen. Je roept dat het de minst veilige plek is, maar tegelijkertijd zeg je letterlijk dat z'n huis niet zal afbranden. Zeg dat gewoon niet, je haalt je eigen punt volledig onderuit.
[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 24-01-2026 00:25 ]
Begrijpend lezen is lastig merk ik. Laten we OP maar zelf beslissen, ik vermoed dat ie wel een ander oplaadplekje heeft bedacht.Hahn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:23:
[...]
Zucht. Jouw 'huis brandt echt niet af' is nog veel inaccurater![]()
Mijn cijfers zijn alleen ter illustratie, om aan te geven dat er altijd een kans is. 'Het gebeurt niet' is per definitie niet waar.
Zo gaat dat niet. De adapter bevat een 230V AC component en een DC component. Beide kunnen in principe brand veroorzaken. Electronica kan ontploffen en er kunnen vonken ontstaan.parawaus schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:51:
Chinese noname adapters zijn inderdaad vaak niet betrouwbaar. Die kun je beter mijden. Vaak ontbreken allerlei beveiligingen, zijn er minderwaardige componenten gebruikt die kunnen doorbranden en zijn de adapters niet afgeschermd (EMC=Electromagnetic Compatibility).Zolang je geen aliexpress adapters gebruikt met vreemde verloopjes is er niks aan de hand en kan dit prima.
Imoshion is van Nederlandse herkomst. Of dit bedrijf inkoopt bij een Chinese OEM weet ik niet. Hoe dan ook dient de maker en de importeur te voldoen aan de EU veiligheidseisen. Dat kun je zien aan een CE certificaat dat is uitgegeven voor het product door een betrouwbare tester. Dit kun je opvragen bij de fabrikant of leverancier. Het CE beeldmerk moet op het product aanwezig zijn, maar dat wordt vaak vervalst. Als het er niet op staat moet je het niet gebruiken omdat het zonder certificatie niet te vertrouwen is.
Weet je zeker dat er geen kortsluiting kan ontstaan in de inbouw stopcontacten? Draden gestript op exact 11 mm en geen isolatie die de behuizing aanraakt?Zentyth1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de usb adapters weggehaald en alleen het verste stopcontact nog erin van respectievelijk de sonos surround box achter 1 stekker, 5 watt ofzo)
En de andere het verlengsnoer met een samsung tv erop en xiami box
Misschien dat het beter is de gordijnen dan helemaal weg te laten. Je weet immers nooit wat een vlamboog bij 230 volt doet en houten platen voor de ramen zetten.Draakje5 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:34:
Ik zou een eindstop op je rails zetten zodat je gordijn 10cm voor de muur stopt zodat je stopcontact en stekker goed kan afkoelen door luchtverplaatsing.
Zekerheid voor alles.
Maar onder gewone belasting nooit zo warm dat er brandgevaar door ontstaat.Hahn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:28:
[...]
TS heeft ook laders, zoals die imoshion van de tweede foto, in het stopcontact zitten. En die kunnen wel warm worden.
Bovendien ben je wel een oetlul als je de lader na gebruik gewoon laat zitten.
Oetlul nog welFrappuccino schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:47:
[...]
Maar onder gewone belasting nooit zo warm dat er brandgevaar door ontstaat.
Bovendien ben je wel een oetlul als je de lader na gebruik gewoon laat zitten.
Alle respect voor persoonlijke vrijheid. Ik hoop dat mijn buurman niet onder die 95% valt, want we delen een dakHahn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:50:
[...]
Oetlul nog welIk heb op een paar plekken USB-laders in stopcontacten zitten, waar soms niks aan hangt, en ik denk dat 95% van Nederland (zo niet de wereld) dat ook heeft.
Peace is not simply the absence of war.
95% kans dat je buurman wel onder de 95% valtKroeT schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:52:
[...]
Alle respect voor persoonlijke vrijheid. Ik hoop dat mijn buurman niet onder die 95% valt, want we delen een dak.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Is dit ook van toepassing op de trafo van de deurbel? Die wordt ook weinig gebruikt maar zit wel altijd aangesloten en in een kleine ruimte met vooral pvc en andere brandbare stoffen.Fiber schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:00:
Bij mij blijft de oplader meestal ook zitten maar omdat de TS er expliciet om vraagt moet het antwoord zijn dat de opladers na gebruik uit het stopcontact de wandcontactdoos moeten omdat er altijd een heel klein risico op brand is door die dingen. En als dat in dit geval zou gebeuren dan zijn wij medeplichtig bij verkeerd advies...
Geen idee, dat is hier off topic want niet de vraag. En ik heb die trafo er uit gesloopt en een bel op batterijen. Die trouwens bijna altijd leeg zijn, lekker rustig.parawaus schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:05:
[...]
Is dit ook van toepassing op de trafo van de deurbel? Die wordt ook weinig gebruikt maar zit wel altijd aangesloten en in een kleine ruimte met vooral pvc en andere brandbare stoffen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mooi 😂
De statistiek is inzake mijn 87-jarige buurman minder in het nadeel van mijn brandveiligheid dan je denkt, jij statisticynicus 😂.
Maar goed. Het feit dat hij vermoedelijk sneller in slaap valt met brandende kaarsen op een tafel met een hoogpolig tapijt of dat hij mogelijk omkomt in een allesvernietigende vuurbal des verderfs na te zijn vergeten het vuur onder de andijviepan uit te draaien terwijl hij een nieuwe gloeilamp in een roestige koperen hanglamp schroeft werkt weer in mijn nadeel.
Peace is not simply the absence of war.
Gebruik die stopcontacten gewoon @Zentyth1
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
:strip_exif()/f/image/k6WVw1u4T6WooDdj6tHM2L0I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZcYO1skrp8SujQrZDE3hUkpf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CV7yCi3Ar2VCcTUo9vUcZD8C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bW28vQl7gHWAwNS5NnX6DU1Q.jpg?f=fotoalbum_large)