Binnenmuur tegen buitengevel, en vloerverwrming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Samwise123
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-02 16:28
Hi klussers,

Ik heb een vraag over de beste opbouw van een nieuwe geisoleerde binnenmuur tegen een bakstenen buitenmuur aan, en een verhoging van de vloer door vloerverwarming. Onlangs hebben de saneerders de binnenmuur weggehaald dat uit asbest bestond. Hiervoor moet een nieuwe geisoleerde muur voor terug komen, waarschijnlijk in de volgorde van buitenmuur, latjes, damp open folie, PIR in houten frame, dampwerende folie, gips. Ook willen we de vloer verhogen met vloerverwarming in zandcement. Hoe kan je het beste de interface maken tussen de muur en de vloer? Ik zat zelf te denken aan tijdelijk betonplex plaatsen, daar de vloer tegenaan smeren, betonplex weg met genoeg ruimte voor het plaatsen van de muur. Hierdoor komt de vloer los te liggen van de binnenmuur. Of kan je de vloer gewoon tegen de nieuwe binnenmuur storten? Of kan je beter de binnenmuur op de nieuwe zandcdment plaatsen? Indien dit het geval is, moet je dan een ruimte open laten tussen je zandcement en buitenmuur?

Ik ben benieuwd, bedankt alvast!

Alle reacties

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-02 01:07
Zandcementvloer wordt best niet rechtstreeks tegen een muur aan gestort. Normaal gezien wordt er (minstens) een strook randisolatie voorzien, deze vangt dan krimp en uitzet op en zorgt voor een beetje thermische isolatie (en soms ook onderbreking voor trillingen).

Ik kan jouw situatie niet goed inschatten maar mij lijkt het handiger om eerst de vloer te storten,
stukje van de zijkant wegblijven met de vloerverwarming (20cm?),
de nieuwe binnenwand op de nieuwe vloer plaatsen.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
robotomizer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:33:

Ik kan jouw situatie niet goed inschatten maar mij lijkt het handiger om eerst de vloer te storten,
stukje van de zijkant wegblijven met de vloerverwarming (20cm?),
de nieuwe binnenwand op de nieuwe vloer plaatsen.
Juist niet want dan creëer je een koudebrug naar je nieuwe spouw. Die strook randisolatie vangt dat niet op.

Ik zou eerst de nieuwe binnenmuren plaatsen en als laatste de vloer aanpakken. Dat is in ieder geval hoe hier de aanbouw is geplaatst met een bestaande buitenmuur en daar tegenaan HSB + isolatie. En als allerlaatste de zandcementvloer (met randisolatie en vvw).

De vloer is gelegd tegen de randisolatie aan die op de OSB platen zit.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueKeenan op 23-01-2026 15:56 ]

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-02 14:51
Wij hebben dit toevallig zelf net afgerond in onze woning uit 1909. Daar was de muur ook enkelsteens en dus na het weghalen van de wandbekleding zaten we tegen de buitenmuur aan te kijken.

Hier hebben we eerst XPS tegenaan gemaakt om het water/vocht echt buiten te houden (14cm dik) daarna de vloer gestort, daar een frame op gezet van 5x7 en die volgepakt met glaswol. Daar OSB tegenaan (zodat je wat op kan hangen waar je wil) en dan afgewerkt met gips.

Daardoor zijn we wel zo ongeveer 20 cm naar binnen gekomen in de woning maar zitten we er nu wel lekker warm bij zonder onszelf scheel te stoken.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-02 01:07
Ja goed punt.
Het is idd niet ideaal, maar heb het bij mij thuis op sommige plekken zo (moeten) oplossen.
Maar ik denk persoonlijk dat het wel meevalt qua koudebrug; Zo'n nieuwe spouw, tussen buitenmuur en voorzetwand, hoeft niet breed te zijn. Als je de randisolatie wat dikker neemt (dun EPSje er mee tussen ofzo) komt de verwarmde vloer niet rechtstreeks in contact met de lucht in de spouw.

Ik ben altijd wat huiverachtig om een voorzetwand (hout, gips, minerale wol) lager dan je vloer te zetten, dicht tegen een steense (veronderstel ik) buitemuur, stel dat die fundering even oud is als de steense muur, vocht en...