Scheuren herstellen oud latten plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maudk
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-01 22:29
Wij zijn bezig met de renovatie van ons herenhuis, maar door een ondertussen verholpen lekkage is er een scheur/loshangend deel bij ons plafond ontstaan. We hebben nog niets ondernomen, maar alle andere plafonds in ons huis waren nog de oude latten plafonds.

We hebben al veel uiteenlopende adviezen en meningen gekregen, maar wilden ook hier eens horen of mensen hier ervaring mee hebben en hoe je dit het beste aanpakt.

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euq-QhKa0d1i8VShwz2eZgeWwhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhHaLhn2FM6mffXlIlHXrtCb.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via maudk op 23-01-2026 22:27)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Ik zou een restauratie stukadoor zoeken.

als je het zelf wil doen, dat losse stuk eruit, kijken of wat erachter zit nog goed is en dan weer vol opzetten met stuc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands

als je het zelf wil doen, dat losse stuk eruit, kijken of wat erachter zit nog goed is en dan weer vol opzetten met stuc.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:36
@maudk
Elke goede stucadoor kan dit weer netjes maken. Beste is om het kapotte deel eruit te halen, gipsplaat terug te plaatsen, dan gaas en vervolgens hele plafond stucen.

Is dat geen optie, dan zou je het plafond met renovlies kunnen beplakken. Is scheuroverbruggend en kan jezelf uitvoeren.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Als je het historisch gezien correct (en goed) wilt laten doen, neem dan contact op met Nederlands Stuc gilde. Dat zijn vakmensen die zoiets wel aandurven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• maudk
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-01 22:29
No Hands schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:31:

Wij zijn vooral op zoek naar mogelijkheden om het zelf te doen.

Indien de latten nog in orde zijn kunnen we dit dan met hedendaagse stuc terug bezetten of dienen we dan een ouderwetse stuc toe te passen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je in een oud huis woont kun je onder de stuc verwachten dat eronder riet aanwezig is. Dat is niet meer zo stevig als het ooit was, zeker niet na een lek. Daardoor ontstaat waarschijnlijk die scheur, het zakt uit. Sowieso zakt zo'n plafond na 80+ jaar.

Dat is niet zo makkelijk om zelf te herstellen, helemaal niet als de zwaartekracht erop werkt. Je hebt in ieder geval weer een stevige ondergrond nodig en het aangetaste riet moet worden vervangen met nieuw riet of met een vervangend materiaal. Dat moet worden vastgezet met rvs schroeven (met brede rvs ringen). Even open laten en als de luchtvochtigheid niet te hoog is (30-40%) opnieuw stuccen. rvs voorkomt roestplekken.

De gipsen zou ik proberen te behouden of anders te vervangen door middel van een afgietsel. Wel eerst alle verflagen verwijderen zodat het weer scherp is. Je gaat natuurlijk niet een neppert halen bij de bouwmarkt!
Zoek op molded plaster gypsum op Youtube. Youtube is een handige bron van how-to filmpjes.

• No Hands
maudk schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Indien de latten nog in orde zijn kunnen we dit dan met hedendaagse stuc terug bezetten of dienen we dan een ouderwetse stuc toe te passen?
Ik weet niet wat jullie handigheidslevel is maar ik zou dit zelf doen ja. Als je een stevige achterconstructie hebt of kan maken dan kan dat gewoon met moderne stuc aangesmeerd. niet te slap aanmaken anders blijft het niet hangen. Hoe wel rekening met wat @mrmrmr zegt, als er riet in zit en dat is vergaan dan zul je dat ook moeten oplossen. dat hoeft niet per se met riet maar je weet pas wat je tegenkomt als je een gat maakt.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-02 12:22
maudk schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Beste @maudk
je zoekt niet naar stucgips, maar een kalkgebonden stuc en de onderlaag kun je "wapenen" met vlas of goed droog hennep.
Gips reparaties van zo'n plafond zal ook wel de oorzaak zijn van je wederkerende scheuren. Vooral als je er acrylaat muurverf overheen smeert.
Dus zichtbaar gerepareerde stukken "met beleid" verwijderen en dan opnieuw opbouwen met kalkgebonden stuc gewapend met vlas. Toplaag een fijne kalkgebonden stuclaag afschilderen met een minerale verf.
Dat kun je zelf, zeer zeker. En er zijn zeer mooie documentaires op bijvoorbeeld NDR mediathek te vinden over het proces en de authentieke materialen. https://mediandr-a.akamai...20240721-1651-2100.hd.mp4
en meer want die over stucwerk kon ik niet zo snel vinden

succes
Pagina: 1