Heeft de consument iets aan WLTP score voor EVs....?

Pagina: 1
Acties:

• hoeheetie?
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-01 16:44
.....of moet er iets anders / veel eenvoudiger + realistischer geintroduceerd worden?

Vroeger (ICE) had je opgegeven verbruik bij stadsgebruik, 80km/u en bij 100km/u in liter.
Waarom kan dat niet bij EVs terug komen (zonder de liters uiteraard)?
Dus opgave EV range bij bepaalde temperatuur (10gr/C?) stadsgebruik, 80km/u, 100km/u en 120km/u -> dan weet je in ieder geval het worse case scenario.

Voorbeeld: Ik heb zelf een Kia EV9/AWD -> WLTP score 512km ....lol hahaha
Dan denk je bij aanschaf dat je misschien wel heen en terug van Brussel naar Amsterdam kan rijden (naief ik weet het, 1e EV).
Heb inmiddels 71.000km gereden waarvan het meeste op de snelwegen in BE, NL, UK en FR.
In de praktijk hou je de accu tijdens het reizen (snelladen) tussen de 15-85 % en ik mag blij zijn als ik 240-250km ver kom met deze 70kw/h verbruik. In UK bijv. kost een snellading (wat is het alternatief als je op reis bent?) al snel EUR 70-80.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik soms toch wel met enig verlangen terugkijk op onze reizen met de Ford Galaxy Diesel, die voor hetzelfde geld makkelijk 600-700km ver kwam...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen / reacties.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Deze vraag komt met enige regelmaat weer terug. De wltp is geen representatie van het praktijkverbruik maar een universele test om auto’s met elkaar te vergelijken. Het praktijkverbruik komt daar soms dicht bij in de buurt, soms niet. Dat was ook zo met benzineauto’s.

Aanvuling: lees alleen hier op het forum al eens de topics door die dedicated zijn aan een auto. Daar worden regelmatig verbruikscijfers gedeeld van dezelfde auto en die verschillen fors van persoon tot persoon. Binnen- en buitentemperatuur, bandenspanning, stad / snelweg, windrichting, rijstijl, bandenkeuze, auto voorverwarmen, accu voorverwarmen, lange ritten, korte ritten, het is niet te vergelijken met elkaar. Ev-database.com geeft je wel een redelijk beeld.

[ Voor 46% gewijzigd door eLScha op 22-01-2026 15:53 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
Als iets wel weinig zei, was het het opgegeven verbruik wel.

En je klaagt nu dat de opgegeven range niet door jou wordt gehaald, omdat je datzelfde niet haalt met 70% van de accu?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn WLTP is 300 km en met 5 graden buiten haal ik net 110 km om met 15% batterij te eindigen op basis van 100 km/h op snelweg. In de stad is het nog dramatischer. De verwarming is oa het probleem en kan ook niet van afstand starten terwijl deze ingestekkerd is terwijl de auto ook nog in een garage staat. Zelfs met redelijk goed weer mag ik blij zijn als ik 160/200 km range aantik dus WLTP, puur onzin. Ook het snelladen haal ik met moeite 50% van het daadwerkelijke. Ik laad dus daarom maar iedere dag de auto op, ook als is de batterij op 60%, dan kan ik nog maar 80/110 km, dan maar. Dit is een Nissan Townstar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:37
Tsja, heb 5 jaar een iD3 ( 58 kWh) gehad, WLTP 428 km. In de zomer kwam ik best wel aan de 400 km bereik. En dan moest ik echt wel laden. In de winter haalde ik dat bij lange na niet ( 300 km max ). Dus wat mij betreft vind ik de WLTP waarde een mooie manier om het te vergelijken, en het zal redelijk kloppen ( in de zomer ).

De nieuwe EV die ik heb zou 120 km verder moeten komen op een vrijwel gelijk batterijpakket. En de eerste indrukken zijn, dat ook dat wel klopt. +/- 400 km bereik afgelopen maand met de kou die er is.

Dus imho heb je zeker wat aan de WLTP waarde

Gaat een topic worden met veel diverse reacties vermoed ik..

Runs everything...

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:52
Ik denk dat WLPT wel wat somberder gemaakt mag worden, netzo als energie labels in 2021 aangepast zijn. Dan ging je van energielabel A naar D en oude A+++ werd A

Tevens geld dat voor snelladen die bizar hoge advertentie snelheden benoemt worden, maar dat is alleen als het 21 graden is, en 1-15% van de batterij, en daarna kakt ie helemaal in.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:03
Voor realistischer waarden check ik altijd ev-database.org. De WLTP voelt nu een beetje als zijnde hoe er destijds geadverteerd werd met het verbruik van brandstofmotoren. Het zal me niet verbazen als er t.z.t. wet- en regelgeving komt dat het bereik anders berekend dient te worden.
Wat me overigens verbaast, is dat men voornamelijk kijkt naar het bereik. In mijn ogen mag men ook wel de focus leggen op het verbruik. Dat leeft volgens mij nog niet echt bij de gemiddelde consument. Om even twee uitersten te noemen: de Audi e-tron (later werd deze Audi A8 e-tron genoemd) vs Tesla model 3/Y. De nieuwe CLA is helemaal efficient.
Pagina: 1